GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Behöver vi nya stora vägprojekt

Det finns som ni vet framskridna planer på att bygga en ny väg från E22 vid södra infarten i Oskarshamn till Århult. Tisdagen 10 januari hade Trafikverket ett samrådsmöte där alla som kände sig berörda eller bara ville ha information eller uttrycka sin åsikt, fick möta den ansvariga projektgruppen på Trafikverket.
Klimatpolitik • Publicerad 16 januari 2023 • Uppdaterad 16 januari 2023
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Eftersom förflyttning inte handlar om överlevnad är det därför av yttersta vikt att snabbt få ner utsläppen rejält i trafiken.”
"Eftersom förflyttning inte handlar om överlevnad är det därför av yttersta vikt att snabbt få ner utsläppen rejält i trafiken.”Foto: Roger Carlsson

En av oss undertecknare var där och berättade i korta ordalag för Trafikverket det som vi här vill berätta för er. Och vi tar risken att låta världsfrånvända. För i själva verket är det ju allra mest världsfrånvänt att fortsätta att inte ta lärdom av det som händer idag.

Vi har idag en uppseglande klimatkris i världen. Det är otvetydigt trots det motstånd som finns mot att ta det till sig. Skulle vi ta det till oss, på riktigt, så skulle inte utvecklingen fortsätta att gå åt fel håll. Då skulle vi förstå. Då skulle vi inte fortsätta planera för ”business as usual”, vilket är det vi gör när vi planerar för ökad trafik, bygger nya vägar, fortsätter att konsumera i ohejdad takt, fortsätter att flyga till fjärran länder, med mera.

Det är en ohållbar livsstil som vi måste bryta med för att våra barnbarn och alla kommande generationer därefter ska få en framtid som går att leva i. Vi lever i en brytpunkt, och de beslut vi tar idag bestämmer i mycket hur livet blir för dem som vi lämnar efter oss på jorden. Det beräknas att vi måste minska våra utsläpp globalt med hälften redan fram till 2030 om vi ska ha någon möjlighet att hejda klimatkrisen att urarta helt. Ett av de beslut vi då definitivt borde ta handlar om hur vi förflyttar oss.

Gunnar Westling, ordförande klimatgruppen i Oskarshamn och styrelseledamot Klimataktion Kalmar län.
Gunnar Westling, ordförande klimatgruppen i Oskarshamn och styrelseledamot Klimataktion Kalmar län.Foto: Privat
”Det finns nämligen inga tungt vägande skäl att bygga en ny, stor väg här.”
Gunnar Westling, ordförande klimatgruppen i Oskarshamn och styrelseledamot Klimataktion Kalmar län.

Mellan en fjärdedel och en femtedel av alla klimatgasutsläpp handlar om vägtrafik. Eftersom förflyttning inte handlar om överlevnad är det därför av yttersta vikt att snabbt få ner utsläppen rejält i trafiken. Det kan en barnunge förstå. Då duger det inte att planera för ökad trafik, oavsett hur många fler elbilar vi tror kommer att rulla om sju år.

Hållbar livsstil innebär också att vi måste förstå ett och annat om den svenska skogen, för att inte säga det eurasiatiska norra skogsbältet, taigan, som Småland är en liten landsförvisad del av.

Skogen måste, om vi vill överleva som civilisation på sikt, ses som i första hand kolsänka, i andra hand som hem för en stor del av våra medvarelser på planeten, och bara i tredje hand som råvaru- och inkomstkälla. Det skulle revolutionera hur vi behandlade vår skog, och i ett slag helt omöjliggöra kalhyggesbruket.

En ny tvåfilig 100-väg från Oskarshamns södra infart till Århult, skulle orsaka betydande klimatgasutsläpp under byggtiden, öka sannolikheten för fortsatt ökad trafik, orsaka att uppskattningsvis 60-200 hektar skog behöver avverkas, förflytta störande trafikljud till helt nya miljöer som människor idag använder för sin rekreation, orsaka betydande skador på natur- och kulturmiljöer, samt, inte minst viktigt, vara helt onödig.

Det finns nämligen inga tungt vägande skäl att bygga en ny, stor väg här. Problemen vid centrala infarten finns men ska inte överdrivas. De går att lösa på annat sätt. Är det kommunens behov av nya bostadsområden som är den klämmande skon, så är alternativen många. Men framför allt måste vi förstås vända blicken mot den statliga politiken, så den ger oss förutsättningar att leva ett för planeten och vår framtid bättre liv, med mindre trafik och mindre behov av transporter.

Vårt medskick till den kommunala politiken blir: våga se bakom hörnet, våga ifrågasätta, våga inse att majoriteten oftast har fel och att svart är vitt och vitt svart. Då, men först då, kan vi påbörja resan mot en bättre framtid.

Gunnar Westling

ordförande klimatgruppen i Oskarshamn och styrelseledamot Klimataktion Kalmar län.

Sofia Fogelström Ekelund

LÄS MER:

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.