GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Bättre villkor för företagen är bra för välfärden”

Företagande
Nästan alla kommuner i Kalmar län har som mål att förbättra sitt företagsklimat. Med fler och växande företag kommer också fler jobb, ökade skatteintäkter och bättre välfärd.
"Snabb och enkel service, där företagen kan få råd om hur de uppfyller regelverken, gör kommunerna till en mer attraktiv plats.”
"Snabb och enkel service, där företagen kan få råd om hur de uppfyller regelverken, gör kommunerna till en mer attraktiv plats.”
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Att kommunerna har en tillsyn och kontroll som är förutsägbar och serviceinriktad är viktigt både för företag och tillväxt. Enklare regeltillämpning och kortare handläggningstider sparar pengar. En ny rapport från Näringslivets regelnämnd (NNR) visar på store skillnader mellan Kronobergs kommuner. Det gäller såväl hur regelverken tillämpas, vilken service som erbjuds och vilka avgifter som företagen tvingas betala.

NNR:s granskning bygger på ett antal exempelärenden som landets kommuner har fått granska och bedöma. I bygglovsärendet varierar totalkostnaden från 20 000 i billigaste kommunen till 60 000 kronor i den dyraste. Handläggningstiden varierar från 1 till 6 veckor beroende på kommun.

Att företag inte behöver betala för kontroller och tillsyn som inte blir av borde vara en självklarhet. Ändå väljer de flesta kommuner att ta ut schablonmässiga avgifter i början av året, oavsett vilka kontroller som sedan behöver göras. Att företagen faktureras för den tillsyn som faktiskt sker, tillhör undantagen.

Något som är glädjande i NNR:s granskning är att flera av kommunerna i Kalmar län har digitaliserat sin ärendehantering. Det gör det möjligt för företagen att på ett enkelt sätt kunna se hur långt i processen de har hunnit. Samtidigt är det ingen kommun som erbjuder denna service för alla typer av ärenden, och i flera kommuner saknas möjligheten helt. Mer går att göra.

De kommuner som vill locka till sig nya företag behöver ständigt utvärdera hur deras myndighetsutövning och regeltillämpning påverkar företagen. Snabb och enkel service, där företagen kan få råd om hur de uppfyller regelverken, gör kommunerna till en mer attraktiv plats. Här kan alla bli lite bättre. Vi hjälper er gärna!

Ulrica Bennesved, regionchef Svenskt Näringsliv

Frida Boklund. regionchef Företagarna

Claes Sandvig, regionchef Visita

Stefan Kvarfordt, näringspolitisk expert Svensk Handel

Karl Holst, näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna

Håkan Lundgren, ordförande LRF Sydost.

Läs mer