unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Bättre kommunikationer utvecklar vårt län

Kalmar Öland Airport
”Region Kalmar län ska ha lika goda förutsättningar för snabba, smidiga och goda kommunikationer som någon annan del av Syd-, Väst- eller Mellansverige.”
Satsa på ett direktflyg från Kalmar-Öland Airport till Köpenhamn. En sådan flyglinje skulle förbättra förutsättningarna för att resa utlands från Kalmar rejält anser dagens SD-debattörer.
Satsa på ett direktflyg från Kalmar-Öland Airport till Köpenhamn. En sådan flyglinje skulle förbättra förutsättningarna för att resa utlands från Kalmar rejält anser dagens SD-debattörer.
Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Ibland framställs vår region, Kalmar län, som vore den en avkrok. Som om sydöstra Sverige skulle ha något slags inneboende sämre förutsättningar än Syd- Väst- och Mellansverige.

Ingenting kan vara mer felaktigt. Vår region är inte alls en avkrok. Det är istället den bristfälliga infrastrukturen och kommunikationerna som under lång tid varit en hämsko för vår region. Det beror i sin tur på vad ansvariga politiker under lång tid beslutat, eller låtit bli att besluta. Det är ansvariga politiker som bestämmer om förutsättningarna för goda kommunikationer, eller dåliga.

Dilemmat illustreras väl av den nuvarande regeringens avsikt att bygga helt nya järnvägar för höghastighetståg. Dessa planerade tåg innebär i första hand en satsning på Sveriges storstäder, som redan är de som har tillgång till de snabbaste kommunikationerna. Samtidigt drar satsningen på höghastighetståg bort enorma resurser, som istället skulle behövas både för att rusta upp och förbättra befintliga järnvägar i olika delar av vårt land.

Martin Kirchberg (SD)
Martin Kirchberg (SD)
Foto: Sofia Hedman
quote
Med en morgonavgång och en kvällsavgång till och från Köpenhamn skulle det istället i många fall vara möjligt att resa från Kalmar ut i Europa och tillbaka samma dag.

I kontrast till detta arbetar vi Sverigedemokrater i Kalmar län för att utreda förutsättningarna för en ny kustjärnväg genom sydöstra Sverige, vilket vi motionerat om i Riksdagen. En sydostkustbana skulle vara startskottet för en positiv utveckling i hela sydöstra Sverige. Det finns också goda belägg för att förbättrade kommunikationer med tåg ger mycket goda konsekvenser för arbetsmarknaden.

Lika nödvändigt som det är att satsa på ny järnväg i vår region, är det att utnyttja den potential som finns i vår flygplats, Kalmar-Öland Airport. Sverigedemokraterna i Kalmar län har motionerat till regionfullmäktige om att utreda förutsättningarna för ett direktflyg från Kalmar till Köpenhamn, med en avgång från Kalmar på morgonen och en avgång tillbaka från Köpenhamn på kvällen. Med en tidig morgonförbindelse från Kalmar-Öland Airport blir ett 60-tal destinationer i Europa snabbt och smidigt nåbara från Kalmar, med avgångar från Köpenhamn mellan 07:25 och 10:00. Motsvarande gäller i den andra riktningen på kvällstid.

Dagens situation innebär att det i praktiken är omöjligt att nå de flesta städer och resmål inom Europa utan hotellövernattningar i Öresundsregionen: första tågförbindelsen mellan Kalmar och Köpenhamns flygplats avgår 04:59 och ankommer Kastrup 08:33. På kvällen, i andra riktningen, måste man landa i Köpenhamn senast ca 18:40 för att hinna med sista tåget, som anländer till Kalmar 22:59. Om man idag vill flyga ut i Europa, måste man först flyga 50 mil omväg via Stockholm. Med en morgonavgång och en kvällsavgång till och från Köpenhamn skulle det istället i många fall vara möjligt att resa från Kalmar ut i Europa och tillbaka samma dag. Detta vore ett avsevärt mer resurseffektivt och miljövänligt alternativ än det som erbjuds idag.

Långsiktiga satsningar på förbättrad infrastruktur och kommunikationer är helt avgörande för möjligheten till regional utveckling och ekonomisk tillväxt i vårt län. Region Kalmar län ska ha lika goda förutsättningar för snabba, smidiga och goda kommunikationer som någon annan del av Syd-, Väst- eller Mellansverige. Det handlar om ansvarstagande, långsiktighet och att se det bästa för våra medborgare, före partipolitisk prestige.

Martin Kirchberg (SD), regionråd

Tomas Trossing (SD), ledamot kollektivtrafiknämnden

Michael Erlandsson (SD), ledamot regionala utvecklingsnämnden