Kalmarregionen lyser klart på möbelmässan
Och att Sverige fortfarande kan stoltsera med att tillhöra de ledande länderna inom branschen är det nog heller ingen som kan förneka.
Årets möbelmässa - Stockholm Furniture Fair - presenterade ett brett register med nya och formsäkra idéer, även om många av mässans montrar främst visade prov på de moderiktningar och det trendspråk som länge speglats i branschen.
Gungande trend Mest spännande och nyskapande var som vanligt den så kallade c-delen för belysningsdesign och inredningsmöbler till offentliga miljöer, samt möbelmässans hall för unga och oetablerade designer - det så kallade Greenhouse. Där var det stora antalet gungstolar i olika varianter kanske det mest påtagliga och förvånande inslaget eftersom gungstolen är en möbel man sällan köper mer än en av. Men den är kanske ändå ett spännande formgivningsval eftersom gungstolen trots allt är en möbel som inbjuder till olika fyndiga lösningar både vad gäller funktion och stil.
Hårda spetsmönster Något annat återkommande, både i företagens montrar och i Greenhouse, var inspirationen från olika spetsmönster som översatts till hårt material och presenterades i form av lampor, bord och stolar. De varierade tolkningarna av spetsmönster är ett stilgrepp som setts på många håll förut men som ändå fungerar som en trevlig kontrast till det nuvarande stilrena, strikta och reducerade formspråket och samtidigt som en påminnelse av det svenska folkhemmet.
Examenseleverna från Kalmar Designhögskola visade tydligt att deras utbildning ligger på samma nivå som de äldre skolorna Konstfack och Beckmans. De 13 utställande studenterna går ut i juni och har inför mässan arbetat med temat kontraster - ett tema som man onekligen kan göra väldigt mycket av.
Imponerande variation Designföremålen samsas snällt på en och samma yta och det är imponerande hur många helt skilda produkter de har valt att ägna sig åt. På drygt 20 kvadratmeter ryms både mattor, soffor, bord, lampor och stolar, ja allt man kan tänkas behöva i ett rum, och lite till.
Precis som många andra Greenhouseutställare har Kalmarstudenterna tagit tillfället i akt och tillåtit sig att experimentera med objektens utformning och dess inneboende idéer. Inredningsobjekten bygger på många intressanta och välutvecklade uppslag och flertalet har en mer vågad färgskala än på många andra håll.
På Stockholm Furniture Fair kommer var tredje utställare från utlandet, majoriteten från Skandinavien men även Europa och övriga världen.
Mässhallen Greenhouse är den mest internationella utställningsdelen med utställare från bland annat England, Spanien, Tyskland, Skandinavien, Italien och så Japan förstås, som tyvärr uppfyllde mångas fördomar med att visa designprylar som man verkligen inte behöver men kanske vill ha ändå.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att de senaste årens möbeltrender har varit mycket tillåtande och att det på mässan blir påtagligt att formgivarna ges mer utrymme för nya och innovativa idéer. Och att design är möbelföretagens främsta konkurrensmedel är det absolut ingen tvekan om.