Annons

Varm lättläst debut om kärlek i rosenrött

Bokförlaget Hegas startades 1983 av två specialpedagoger. Målet var att ge ut lättlästa böcker av bra kvalitet. Debutanten Susanna Svensson verkar i denna goda anda, tycker recensenten Peter Grönborg.
bokrecension • Publicerad 1 december 2018
Detta är en recension i Barometern Oskarshamns-Tidningen. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Susanna Svensson.
Susanna Svensson.

Den som skriver lättlästa böcker för en ung publik måste begränsa sitt ordval. Därför krävs en väl utvecklad känsla för stil. Annars riskerar texten att bli fattig och tunn.

Något sådant sker aldrig i Susanna Svenssons (f. 1982) debutbok. Tonårsromanen ”Är vi på riktigt?” imponerar med sin väl avvägda komposition.

Annons

Berättelsen börjar med att Julina vaknar ur en dröm om Alex, den nya killen i klassen. Den avslutas med att de blir ihop, efter att ha varit på sin första dejt. Drömmen blir så att säga verklighet.

Skildringen går förvisso i rosenrött. Men utvecklingen av relationen går inte på räls. Flera missöden bidrar till att skapa spänning. Vardagsrealismen dövar dock aldrig den inspiration och livsglädje som boken odlar.

Susanna Svenssons sympatiska budskap är att livet är trevligt.

Peter GrönborgSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons