GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Lovande inledning men alldeles för ojämnt, Håkan

Skönt progg-gung och härliga hejarklacksrefränger på Håkan Hellströms Rampljus men också en del att hoppa över tycker recensenten Per Hägred.
Publicerad 15 maj 2020
Detta är en recension i Barometern Oskarshamns-Tidningen. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Håkan Hellströms ”Rampljus” blir fullständig i höst när den andra delen kommer.
Håkan Hellströms ”Rampljus” blir fullständig i höst när den andra delen kommer.Foto: Mia Carlsson

Håkan Hellström: Rampljus vol 1

Bolag: Woah Dad!/Warner music.

Bästa låten: Alla drömmar är uppfyllda.

I höst är det 20 år sedan ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” slog ner som en bomb i Popsverige. I dag är han Sveriges meste popkung, som fyller Ullevi fler gånger än någon annan. Och fortfarande kontroversiell bland dem som anser att han inte kan sjunga.

Såklart får man respektera att inte alla gillar Håkan, men jag tycker att han är det bästa som hänt svennesvenskt musikliv vid sidan om Lars Winnerbäck på mycket länge. Fast kanske inte skivorna lever upp till de äldre längre. Jag återvänder oftare till ”För sent för Edelweiss” än spelar den senaste ”Illusioner”. Nu är han aktuell med två album, två delar i serien ”Rampljus”. Del två kommer först i höst.

Det börjar lovande. Inledande ”Alla drömmar är uppfyllda” är The Whos ”Baba O’Riley” möter Rolling Stones i ”Sympathy för the devil”. En sådan där sambarökare som kommer att välta Ullevi nästa sommar. Mest traditionellt i facket Håkan som refrängsångare är den flitigt spelade radiosingeln ”Tillsammans i mörker”. Även ”Släck inte ljusen” har en sådan där härlig refräng som är allsångstrallvänlig. Lägereldsladdade ”Va inte född att följa efter” är också fin med tvärflöjt. Den för tankarna till den svenska proggens storhetstid.

Fast det är ojämnt. ”Bit dig i läppen” känns ofärdig. Och bilden han målar upp av studenten i ”Studentfylleflaken” är inte vacker, men i år blir det ju inget festande, så låten känns en smula inaktuell. Kanske till och med provocerande för det studenter som missar utspring.

Kanske dags att prova något annat än trad–Håkan. Som när han tolkade den svenska visskatten.

Per HägredSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.