Joli Interiör: Här finns skräddarsydda lösningar för alla fönster
I Smedby utanför Kalmar ligger Joli Interiör/Hemhörnan som drivs av Christina och Ola Ivelid. Mor och son är proffs på gardiner, solskydd och markiser. De vet hur man skyddar sig mot sol och värme på bästa sätt och lyfter inredningen av fönster till en helt ny dimension.
– Vi inreder hela fönstret, både inne och ute. Behöver du solskydd till uterummet eller markis till uteplatsen så fixar vi det. Jag kommer ut, tar mått och rekommenderar alltid det som passar dina behov bäst, säger Ola Ivelid, som är utbildad solskyddstekniker.
Joli Interiör/Hemhörnan har en egen syateljé och säljer bara måttanpassade gardiner som ska hänga i många år. I den nyrenoverade 600 kvadratmeter stora butiken på Nybrovägen finns allt för fönstret samt utvalda heminredningsprylar.
Christina Ivelid berättar om hur allt började i familjens villakällare i slutet av 80-talet.
– Jag sålde tyger och gardiner hemifrån vid sidan om mitt jobb som förskolelärare när Ola var liten. Vi sydde bland annat gardiner till Kalmarverkens tågvagnar, säger hon över en kopp kaffe och en bit hembakad kaka.
– Vi hade ett pingisbord i källaren där det alltid låg tyger som skulle klippas till men vi ville ju spela pingis, min bror Linus och jag, säger Ola.
1988 var det dags att satsa helhjärtat på företaget, kände Christina. Då öppnade hon Hemhörnan vid ICA och sålde huvudsakligen hemtextilier. Företaget fortsatte att växa med nya tjänster och nya produkter. 1990 gick flytten till fastigheten där Joli Interiör/Hemhörnan finns än idag.
– När kunderna började fråga efter markiser så tog vi in det också, säger hon.
Att utvecklas i takt med kundernas behov är en viktig del familjeföretagets framgångsrecept.
Idag är Joli Interiör/Hemhörnan ett modernt showroom med plats för utemöbler, solskydd, pergola, markiser samt hemtextilier. Där finns regionens största solskyddssortiment från Luxaflex, bland annat. Ledorden är kvalitet, service och omtanke. Men också hållbarhet.
Till butiken kommer både privatpersoner och företag för att få inspiration och proffstips till både hem och kontor. Många bokar även hembesök – en fullservicetjänst för att hitta bästa lösningen för gardiner och solskydd.
– Då går vi igenom vilka dina behov och önskemål är. Jag hjälper till med val av färg, tyg och funktion och tar mått, säger Ann-Sofie Käck, som arbetar i butiken sedan sju år tillbaka.
Det handlar om att skapa förtroende och lyssna in, menar hon. En del kunder vet precis vad de vill ha. Andra behöver guidas. Men alla ska bli helt nöjda.
– Vi har ett unikt utbud och arbetar med produkter som verkligen gör kunderna glada. Vi gör allt för att det ska bli så bra som möjligt, säger kollegan Christina Johnsson, butiksansvarig sedan två år tillbaka.
Spara energi med hjälp av solskydd!
Joli Interiör/Hemhörnan är medlem i Svenska solskyddförbundet, en organisation som står för säkra och hållbara solavskärmningar. Där berättar Henrik hur han halverade sin elförbrukning genom att installera motoriserade rullgardiner.