unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Anders Enström: ”Det här var verkligen inte bra, Kalmar kommun”

Den ena handen sponsrar helgens jätteevenemang för grävande journalister. Den andra handen delar ut skriftliga instruktioner om att aldrig säga något i förtroende till journalister. Det här var verkligen inte bra, Kalmar kommun.
Barometern-OT:s chefredaktör kommenterar Kalmar kommuns skriftliga instruktioner till tjänstemän och politiker.
Barometern-OT:s chefredaktör kommenterar Kalmar kommuns skriftliga instruktioner till tjänstemän och politiker.
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Som Barometern-OT kunde berätta i går har kommunen tryckt upp små kort med instruktioner om hur tjänstemän och politiker ska bete sig i kontakter med medier. Kortet har delats ut på en utbildning för nya politiker. På ena sidan – den gröna – samlas ett antal punkter under rubriken ”ALLTID vid mediekontakter”. På den andra sidan – den röda – lyder rubriken ”ALDRIG vid mediekontakter”. Notera versalerna.

Många av uppmaningarna hade man hoppats att politikerna klurat ut själva, som till exempel: ”Ljug inte”. Andra är sympatiska, som: ”Använd inte uttrycket ’ingen kommentar’”. Men där finns också instruktionerna av en helt annan dignitet, de som går stick i stäv med grundlagens meddelarfrihet. Den värsta lyder: ”Säg inte något i förtroende till journalister”.

Tanken med meddelarfriheten, som är en del av grundlagen, är att det ska finnas skydd för den som vill berätta om missförhållanden i offentlig verksamhet. För missförhållanden som inte synliggörs tenderar att leva vidare, eller till och med förvärras. Vilket gör vår gemensamma sektor och samhället sämre. Meddelarfriheten ska alltså betraktas som en positiv kraft. En möjlighet. Formuleringen på kortet borde lyda: Du har rätt att tala med medier i förtroende. Och den borde placeras på den gröna sidan, inte den röda. Man kunde också ha adderat: Och dina chefer har inte rätt att efterforska om det var just du som tipsade medierna.

quote
Formuleringen på kortet borde lyda: Du har rätt att tala med medier i förtroende.

Som publicist fick jag ont i magen av ALLTID-ALDRIG-kortet. Visst, alla kan göra fel, och kommunikationschefen var snabb med beskedet att formuleringarna på kortet skulle ändras. ”Om det kan tolkas så ska vi naturligtvis göra om och göra rätt”, som han sa.

Men magsmärtan kvarstår. Vi pratar inte om ett spontanpublicerat inlägg på twitter, vi talar om en inplastad trycksak med Kalmar kommuns logga på. Och där det också står att den som vill ha mer stöd i mediefrågor kan vända sig till kommunikationschefen. Är det här ett råd som getts i många år till anställda och politiker, men som uppmärksammas först när det kommer i tryck? Har du svaret på den frågan får du gärna berätta för oss. Nu vet du att du får.

Och vi kan ta tanken ännu längre. Vad skulle det betyda om alla anställda och politiker i vår region hade följt instruktionen från Kalmar kommun? Jag tänker på alla uteblivna artiklar om personalproblemen på sjukhuset, om missförhållanden på olika äldreboenden, om brister inom polisen, om skolor där saker inte fungerar och om maktmissbruk i största allmänhet. Vad hade hänt om inget vågat berätta för oss? Och hur hade det sett ut om vi och andra medier aldrig riktat strålkastarljuset på dessa problem? Den tanken borde alla få ont i magen av.

Men mitt i allt detta finns ett paradoxalt hopp. Någon som gick kommunens utbildning tog sitt kort och visade det för en journalist. I förtroende.

LÄS MER: