”Startsidan är lite som en lägereld för alla”
Idéarbetet för Barometern-OT:s nya webbplats startade för mer än två år sedan när Gota Medias utvecklingsavdelning började kika på vad som nu var möjligt att göra med webbteknik som inte var möjligt några år tidigare då koncernens sajter byggdes om.
– Det var svårt att bygga bra teknik med de förutsättningar som fanns i den gamla webbplatsen. Genom att introducera bättre teknik och en mer genomarbetad design med användaren i fokus så vill vi kunna erbjuda en bättre presentation och en djupare produkt, säger Carl-Oskar Westman, utvecklingschef på Gota Media.
Tidigt i projektet involverades konsulten Rickard Frank, som bland annat ligger bakom DN:s redesign, och när han lämnade tog UX-designern Nizar Talovic över det övergripande designansvaret för de nya sajterna.
– I egenskap av UX-designer har mitt fokus varit på användarupplevelsen och hur sajterna upplevs rent visuellt. Till exempel att kolla på tekniska saker som inloggningsförfarandet, om det är lätt att registrera sig som kund, eller att dela artiklar, säger han.
I början av projektet gjordes kvalitativa intervjuer med läsare för att få in feedback. Då visade det sig att läsarna ändå var förhållandevis nöjda med hur sajterna såg ut vid tillfället.
– Därför har mycket av vårt fokus varit på interna delar i Gota Media – att förbättra det vi jobbar med innan vi har kollat mer exakt på de visuella delarna för användarna, säger Nizar Talovic.
”"Startsidan är lite som en lägereld för alla. Och där i finns det behov och krav från alla olika håll och att hitta en bra balans däremellan har varit svårt, men också väldigt spännande och lärorikt.””Nizar Talovic
Under resans gång har mycket fokus lagts på läsarkommunikation och ”self service”, så att läsarna lättare till exempel ska kunna adressändra och anmäla utebliven tidning, och på smartare annonsalgoritmer, stöd för att redaktörerna ska kunna bygga nyhetspaket samt verktyg för att medarbetarna som arbetar med läsaraffären ska kunna utföra sina jobb mer optimalt.
– Och så har vi fokuserat på att göra det lättare för användarna att navigera på våra sajter. De här bitarna kommer fortsatt att vara vårt fokus, säger Nizar Talovic.
Enligt Nizar Talovic har en av de tuffaste utmaningarna med projektet varit att få till en bra mix mellan redaktionellt innehåll, annonser och läsarkommunikation på startsidan.
– Startsidan är lite som en lägereld för alla. Och där i finns det behov och krav från alla olika håll och att hitta en bra balans däremellan har varit svårt, men också väldigt spännande och lärorikt.
Carl-Oskar Westman är inne på samma linje.
– När man bygger webb i nyhetskoncerner handlar det om att man behöver tillgodose många behov. Det finns intressen i hela Gota Media på alla avdelningar och svårast av allt har varit att hitta en lösning som tillgodoser allas behov så bra som möjligt eftersom många av behoven kolliderar med varandra, säger han.
Han tycker att den nya sajten främjar scrollning och att allt som är bra inte behöver vara längst upp.
– Om man jämför våra nya sajter med det andra tidningshus har nu så tycker jag att vi har en design som är överlägsen våra främsta kollegor. Och då ska man också komma ihåg att det bara är i början ännu.
I morgon, torsdag, kommer läsarna att mötas av den nya startsidan på Barometern, men flera undersektioner har sedan en tid tillbaka redan tagit klivet över till den nya designen.
– Vi har haft en strategi att inte växla över till en ny webb på en gång på hela sajten eftersom det är förknippat med galet mycket risk. Och jag är stolt över hur vi har valt att göra förflyttningen in i det nya på ett kontrollerat och stabilt sätt, säger Carl-Oskar Westman.
Sjösättandet av Gota Medias nya sajter är bara början, berättar han.
– Det kommer att komma nya förbättrade och fördjupade sektioner på sajterna och vi kommer att introducera en galet innovativ funktion för vidareläsning som ingen annan svensk nyhetssajt har. Så det är ganska stora och coola saker på gång.