Annons

"1177 ska stärkas och utvecklas - inte säljas ut”

Sjukvård
”Väntetiderna till 1177 har under en tid varit alltför långa. Det behöver det bli ändring på. Vi behöver ett 1177 som fungerar som en enkel väg in för patienten i vården både för telefonrådgivning och via nätet.”
Debatt • Publicerad 5 september 2022
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Vi vill att du via 1177 på nätet ska kunna se alla dina inbokade besök och aktiviteter i vården.”
"Vi vill att du via 1177 på nätet ska kunna se alla dina inbokade besök och aktiviteter i vården.”Foto: Anders Wiklund/TT

Det är därför viktigt att det drivs i offentlig regi och står under demokratisk kontroll, som en integrerad del i den vård som vår region erbjuder.

I Socialdemokratiskt ledda Region Kalmar län har vi tillsammans med våra majoritetskollegor godkänt en handlingsplan till förbättringar av 1177. Ett av problemen när det gäller 1177 ligger i att cirka en tredjedel av samtalen inte är sjukvårdsrådgivande.

Annons

En möjlighet finns alltså i att använda tekniska lösningar för att styra samtalen till rätt instans och därmed minska väntetiden. Förbättringsarbetet ska kontinuerligt redovisas inför regionstyrelsen. Det här är alltså något som Socialdemokraterna i Region Kalmar län ser till att punktmarkera framöver.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.Foto: Linda Eliasson
”Vi vill att du via 1177 på nätet ska kunna se alla dina inbokade besök och aktiviteter i vården, ha möjlighet att boka och avboka tider på till exempel din hälsocentral, ta del av provresultat, din patientjournal och information om din vård.”
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.

Vi socialdemokrater vill stärka och utveckla 1177. När du ringer ska du komma fram så snabbt som möjligt. Väntetiderna ska ned och samtidigt ska du få råd av hög kvalitet, som gör att du inte behöver söka vidare vård om det inte är nödvändigt.

Vi vill att du via 1177 på nätet ska kunna se alla dina inbokade besök och aktiviteter i vården, ha möjlighet att boka och avboka tider på till exempel din hälsocentral, ta del av provresultat, din patientjournal och information om din vård.

Moderaterna i Kalmar län inser också att svarstiderna är för långa. Istället för att noga väga över möjligheterna och göra det bästa för patienterna drar de till med sin favoritlösning helt utan hänsyn till hur det skulle påverka länsborna. Givetvis tycker de att 1177 ska privatiseras. De hänvisar till Stockholm som ett gott exempel för detta. Otroligt dåligt tänkt tycker vi Socialdemokrater.

När SKR årligen följer upp medborgarnas nöjdhet med tjänsten hamnar moderata Stockholm i bottenskiktet och socialdemokratiska Region Kalmar län över rikssnittet. I Stockholm hänvisas 4 av 10 samtal till akutmottagningen, vilket är mer än dubbla antalet samtal som hänvisas till specialistvård överhuvudtaget i Region Kalmar län. Vill man att 1177 bara ska vara en sluss till akuten kan man välja att gå Stockholms väg, men vill man ha en tjänst där patienterna får en rådgivning som är korrekt och håller hög kvalitet finns andra vägar.

För Moderaterna tycks alltid viljan att privatisera vara överordnat viljan att på riktigt uppnå goda resultat. Kanske är det därför socialdemokratiska Kalmar län har landets nöjdaste patienter och moderata Stockholm ligger under rikssnittet. Vi vill fortsätta ha goda resultat och nöjda patienter i Region Kalmar län. Det får vi inte genom att minska på kvalitén och sälja ut vår gemensamma välfärd.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande

Mattias Adolfson (S), regionråd

Yvonne Hagberg (S), regionråd

Peter Wretlund (S), regionråd

Annons
Annons
Annons
Annons