TT-OS

Besvikelse i ryska medier

TT-OS

Många ryska tidningar uttryckte besvikelse dagen efter beskedet att Ryssland som nation stängs ute från OS i Pyeongchang. Men brasklappen att individuella idrottare eller lag kan få tävla i OS under neutral flagg, välkomnas.(TT)

Dagstidningen Sport Express kritiserar IOK:s beslut som "väldigt hårt och på vissa sätt förödmjukande för Ryssland".

"Det är väldigt svårt att acceptera anklagelser och straff. Men våra idrottares öden, och att behålla vår plats i den olympiska familjen, är viktigare", skriver Sport Express.

En annan tidning, Izvestia, konstaterar i en rubrik på förstasidan, om OS: "Går inte utan Ryssland".

"Ryska olympiska idrottare kommer att försvara moderlandets ära oavsett fana", skriver tidningen.

Flera av de Kreml-positiva tidningarna fokuserar också på att misskreditera en av visselblåsarna, Grigorij Rodtjenkov, tidigare chef för dopningslaboratoriet i Moskva och som nu lever under skyddad identitet i USA.

Tabloiden Komsomoskaja Pravda kallar Rodtjenkov för "den perfekta förrädaren" och skriver om IOK:s beslut:

"Man lyckas förstöra ett helt OS-land grundat på indirekta bevis och ett enskilt vittne som var under brottsutredning, och som har behandlats på mentalsjukhus".