TT-Feature

Ser grannkonflikten som metafor för krig

TT-Feature Artikeln publicerades

En komedi, ett romantiskt drama eller en thriller? Hafsteinn Gunnar Sigurdssons bioaktuella "Under the tree" (Undir trénu) tar vid i en grannkonflikt - sedan spårar det ur totalt. - Jag ville att det skulle vara en resa där man inte vet hur det kommer att sluta, säger den isländske regissören.(TT)

Agnes och Atli håller egentligen mest ihop för sin dotters skull, men när Agnes kommer på Atli med att kolla på en sexfilm med sitt ex, tvingas han raskt packa ihop sina grejer och flytta till föräldrarna. Han kastas in i en urspårad konflikt där grannarna, i skuggan av ett stort träd, tänjer på gränserna för vad som är tillåtet.

– Det är en berättelse som är delvis komisk, delvis tragisk, delvis ett familjdrama. Den är svår att placera in i en genre, utan är mer en mix av allt det här. För mig är den tragisk och rolig på samma gång, precis som livet kan vara, säger Hafsteinn Gunnar Sigurdsson.

Filmen är hans tredje längre projekt. Den har redan haft premiär i hemlandet med publiksuccé som resultat, och den blev även Islands Oscarsbidrag 2017.

Ofta normala människor

Hafsteinn Gunnar Sigurdsson berättar att det finns många kända fall av grannkonflikter på Island som han har inspirerats av, vissa med rättegång som följd, en del som involverar träd.

– Det rör sig ofta om normala och respektabla människor, men när de blir involverade i en konflikt där deras hem står på spel börjar de visa upp det här galna eller till och med aggressiva och våldsamma beteendet, säger han, men berättar att ingenting är självupplevt - han ser sig själv som en rätt bra granne.

Samtidigt vill han inte se den här grannkonflikten enbart som ett mikrokosmos han har skapat, utan drar paralleller till större friktioner i samhället.

– Om man ser historiskt är krig en grannkonflikt, men i väldigt stor skala, och sådant händer tyvärr fortfarande i dag. Jag tänker att det är en metafor, att man kan läsa in etniska grupper eller länder ur de här två familjerna, säger han.

Gråzoner

Förutom grannkonflikten utspelar sig en sidoberättelse där Agnes och Atli slåss om vårdnaden av sitt gemensamma barn, och Hafsteinn Gunnar Sigurdsson ser även trädet som en symbol för familjen.

– För mig är det stora temat att leva med andra personer, det är kompromisser, oavsett om det är personer under samma tak eller nästgårds. Så de är länkade tematiskt. I grannhistorien är det svårt att säga vem som har rätt eller fel, de som vill att trädet ska huggas ned eller de som vill att det ska stå kvar. I sidostoryn är det också ett problem som sker i ett slags gråzon, säger han.

TT: Hur skulle man egentligen lösa de här konflikterna tycker du?

– I filmen skulle lösningen vara att man sätter sig ner och pratar, i stället för att rusa fram i ilska och göra antaganden. Det här är vad som händer om man inte kompromissar.