TT-Feature

"Hoppas att Astrid hade gillat filmen"

TT-Feature Artikeln publicerades

"Unga Astrid" har kritiserats av författarens dotter som tvivlar på att modern hade velat se den gjord. Men skådespelaren Alba August hoppas att Astrid Lindgren hade varit nöjd. - Hon var ju en rebell som stod upp för de svaga.(TT)

Den unga Astrid Ericsson sitter i kyrkbänken och lyssnar på predikan. I Alba Augusts tolkning kan hon knappt sitta still, hon fingrar på psalmboken, prasslar och verkar befinna sig någon helt annanstans. Vi vet vad den rastlösa småländska tösen skulle komma att lyckas med som vuxen, när hon fick leva ut sitt inre rika liv framför skrivmaskinen. Men hur blev hon den hon blev egentligen?

I filmen "Unga Astrid", som får premiär på fredag, skildras en avgörande händelse i Astrid Lindgrens liv. Som hon själv har sagt: "Jag hade nog blivit författare ändå. Men jag hade inte blivit en stor författare om inte det här med Lasse hade hänt."

Stor skandal

Det här med Lasse. Det var den stora skandal som inträffade i den unga Astrids liv när hon fick barn med den 30 år äldre gifte chefredaktören för Vimmerby Tidning, Reinhold Blomberg. Hon var knappt 18 år och händelsen var på den tiden en stor skam.

För regissören Pernille Fischer Christensen såddes ett frö till en film när hon för sex år sedan såg en bild i en dansk tidning, som föreställde Astrid Lindgren och en liten pojke i 1920-talskläder.

– Det stod "Astrid och lille Lasse på Hoppets allé". Va, tänkte jag, har hon varit i Danmark? Då började jag göra research om hennes liv. Och jag upplever det som en nyckel till henne, det som händer med hennes barn.

Lasse fick leva sin första tid hos en fostermor i Danmark. Och han var inte ensam om ett sådant öde.

– Det var många svenska kvinnor som åkte till Danmark och födde barn på den tiden. De flesta av dem sa adjö för alltid men Astrid gav aldrig upp. Den här fajtern som hon var, det tyckte jag var värt att berätta om, säger Pernille Fischer Christensen.

"Känns absurt"

Någon som däremot har protesterat mot filmen och dess inriktning är Karin Nyman, Astrid Lindgrens dotter. I en intervju i tidningen Vi säger Karin Nyman att mamman flydde från Vimmerby och sedan aldrig mer ville bli föremål för den sortens intresse som handlade om det intimaste i privatlivet.

"Att det då ska 'skapas fritt' kring just den här tiden i Astrids liv, känns absurt", säger hon till tidningen.

Som svar på familjens kritik påpekar regissören att de inte presenterar några egentligen nyheter.

– Det finns inga fakta som man inte kan läsa sig till i biografierna om henne. Vi avslöjar inte något utan vi har gjort det här med en enorm kärlek till Astrid och hennes verk.

TT: Hur stor frihet får man ta sig i en biografisk film?

– Alltså, allt som är fakta får man förhålla sig till. Om man tar en biopic som "The crown" så vet vi att drottning Elizabeth och Churchill träffades men vi vet inte exakt vad de sa. Det är den friheten man får ta sig när man skriver dramatik, det är konst. I det här fallet hade vi inte kunnat vara mer genomtänkta och noggranna.