Annons

Stora miljövinster med nya gaslastbilar

Både Volvo Lastvagnar och Scania rullar i år ut tunga lastbilar som drivs av flytande naturgas eller biogas. Används det sistnämnda försvinner koldioxidutsläppen helt. Men frågan är om det kommer att finnas gas och tankstationer så det räcker.(TT)
Publicerad 25 september 2018

Enligt båda tillverkarna är de nya lastbilarna precis lika kraftfulla som de dieseldrivna motsvarigheterna. Ett ekipage på totalt 40 ton som tankas med flytande naturgas (LNG) ska klara upp till 100 mil på en tankning, vilket är ett krav för att de ska fungera i regional- och fjärrtrafik.

Med LNG minskar koldioxidutsläppen med cirka 20 procent, enligt Volvo, och om tanken i stället fylls med biogas (LBG) försvinner de utsläppen helt. Även utsläppen av kväveoxider och bullret minskar med gas, vilket gör lastbilarna särskilt lämpade för stadstrafik där de tunga dieseltransporterna i vissa fall riskerar att förbjudas.

Annons

30 sålda lastbilar i år

Livsmedelskedjorna är mycket intresserade av den nya tekniken och i veckan sätter Axfood de första av fem lastbilar som drivs av fossilfri biogas i trafik.

””

Lovar fler tankstationer

Det stora problemet med gasbilar har alltid varit tillgången eller snarare bristen på drivmedel. I dag finns bara sex tankstationer för LNG i Sverige och ingen norr om Stockholm. Det finska gasbolaget Gasum har inga stationer i Sverige i dag men planerar för en kraftig utbyggnad både här och i Norge. För svensk del handlar det om 25 nya tankställen inom två år.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons