TT-Ekonomi

Reklam i TV och utomhus ökar starkt

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

TV-reklamen ökade med hela 13 procent under andra kvartalet jämfört med samma tid i fjol. Det är den bästa tillväxten sedan återhämtningen 2009 efter finanskrisen, enligt siffror från Institutet för reklam och mediestatistik (IRM). Samtidigt blev det ett hack i kurvan för internetannonseringen.(TT)

TV-reklamen ökade med hela 13 procent under andra kvartalet jämfört med samma tid i fjol. Det är den bästa tillväxten sedan återhämtningen 2009 efter finanskrisen, enligt siffror från Institutet för reklam och mediestatistik (IRM).

Samtidigt blev det ett hack i kurvan för internetannonseringen. Framför allt föll displayannonseringen på dator och mobil med fyra procent som en följd av den nya datalagringslagen GDPR, enligt IRM.

Förutom TV, som lyftes av olika sportevenemang, gick även annonseringen i radio och på bio samt utomhus starkt under kvartalet.