Annons

Bank kan få betala vid bank-id-bluff

Banken kan bli ersättningsskyldig vid bank-id-bluffar, även om kunden varit oaktsam. Det slår Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fast. ARN, har avgjort sex vägledande fall som rör bank-id-bluffar.(TT)
Publicerad 14 juni 2018

ARN, har avgjort sex vägledande fall som rör bank-id-bluffar.

Nämnden konstaterar att bankkunderna i flera av fallen varit oaktsamma då de låtit sig luras av bedragarna. Men inte så pass att de helt ska stå för förlusterna själva.

Annons

Bara i ett fall tycker nämnden att kunden själv ska stå för hela förlusten.

””

EU-lagstiftning till grund

I grunden finns en EU-lagstiftning, förklarar hon, som innebär att ansvaret ska delas mellan kunden och banken.

””

Beslutet är vägledande för framtiden.

””

Bakgrunden är de bluffar med hjälp av kundernas egna bank-id som ökat under det senaste året. Bedragarna har ringt upp hundratals människor och lurat sig in i deras internetbanker för att stjäla pengar.

De har utgett sig för att ringa från banken eller från polisen, och ofta påstått att de försöker hindra ett pågående bedrägeri. Därför är det riktig brådis för bankkunden att snabbt logga in med bank-id för att stoppa försöket, säger de. Men det är bara en bluff.

Säkerhetsbrist, tycker kunderna

Förskräckta bankkunder har kunnat se sina pengar försvinna från konton i realtid. Bedragarna har varit skickliga på att luras, de har till och med ringt från telefonnummer som ser ut att vara från banken, så kallad spoofing.

Bluffmakarna har också varit väl insatta och trovärdiga, och kunnat övertyga bankkunderna om att de måste logga in med sina egna bank-id för att rädda situationen.

Enligt bankkunderna handlar det om en säkerhetsbrist i bankernas system. När bedragarna ringer upp har de ofta redan påbörjat en inloggning med kundens personnummer i internetbanken och när kunden sedan låser upp med sitt bankid släpper systemet in den som står "först i kön", det vill säga bedragaren.

Annons

När bankkunderna klagat hos bankerna och velat få sina förluster täckta har de fått nobben. Men nu har alltså ARN beslutat att ansvaret ska delas mellan banken och bankkunderna i de allra flesta fall.

””

Nordea ska analysera beslutet

Han tycker att det är alldeles för tidigt att säga hur Nordea kommer att agera framöver när det gäller bank-id-bluffar.

””

Han vill inte heller kommentera vad banken gjort rent säkerhetsmässigt för att stoppa bedragarna.

””

Bankföreningen, som organiserar de svenska bankerna, tycker att det är bra att det har kommit ett beslut. "Vi har en generell rekommendation till våra medlemmar att följa ARN:s beslut", skriver Bankföreningen till TT.

Rättad: I en tidigare version angavs att prövningen avsåg fyra fall. Britta Ahnmé Kågermans namn är nu rätt stavat.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons