Annons

Konsumenter missnöjda med telekom

Abonnemangsvillkor för mobiler, fast telefon och tv som inte går att förstå, och säljare som inte går att lita på. Telekomtjänster vållar de svenska konsumenterna allra störst problem enligt en ny rapport från Konsumentverket(TT)
Publicerad 12 maj 2016

Försäkringar samt vissa bank- och finanstjänster är också problematiska ur konsumentsynpunkt, enligt rapporten där även el, hantverkare och tågresor utmålas som problemområden tillsammans med bilverkstäder, fastighetsmäklare och kläder- och skor, enligt Konsumentverket.

Men allra mest problematiskt är alltså vissa delar av telekommarknaden, och så har det varit ända sedan Konsumentverket startade undersökningen, som bygger på svar om 45 marknader från sammanlagt drygt 7 600 personer. Allt läggs ihop med statistik över klagomål och betydelsen för hushållsekonomin. På så viss får Konsumentverket fram en rankning som enligt myndigheten visar hur "lätt eller svårt det är att vara konsument inom olika områden".

Annons

De marknader som fått allra bäst resultat i årets undersökning är mejeriprodukter, alkoholfria drycker samt bröd- och spannmålsprodukter. Böcker/tidningar, frukt/grönsaker och semesterboende är också relativt problemfritt liksom kroppsvårdstjänster samt paket- och charterresor.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons