TT-Ekonomi

Coop får högst betyg av konsumenterna

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Matvarukedjan Coop uppfattas av konsumenterna som Sveriges mest hållbara företag. Detta enligt årets rankning av Sustainable Brand Index där 16 600 konsumenter fått bedöma hur landets 326 största företag sköter sig när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande.(TT)

Matvarukedjan Coop uppfattas av konsumenterna som Sveriges mest hållbara företag. Detta enligt årets rankning av Sustainable Brand Index där 16 600 konsumenter fått bedöma hur landets 326 största företag sköter sig när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Apoteket som kom på första plats i fjolårets mätning seglar ner till fjärde plats, strax efter Ikea och Lantmännen.

– Det handlar egentligen inte alls om Apoteket, utan om att de andra företagen lyckats bättre. Folk blir mer positiva till företagens hållbarhetsarbete i allmänhet, och snittpoängen går upp, säger Erik Elvingsson Hedén, vd på analysföretaget SB Insight som ligger bakom undersökningen som gjorts årligen sedan 2011.

Sämre förtroende har konsumenterna för e-handeln. I botten ligger spelbolagen Betsson och Unibet.

– De uppfattas som skadliga för samhället om man talar klarspråk, säger Elvingsson Hedén.