TT-Ekonomi

Klädhandeln: Vi behöver ett väderomslag

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Det är tuffa tider för den svenska klädbranschen och försäljningen har sedan årsskiftet backat flera procent. Men en ljusning för butikerna är höstens skolstart.(TT)

– Höstkläder står antagligen inte högst upp på önskelistan just nu, men behovet av nya kläder kommer i och med skolstarten då barnen vuxit under sommaren, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Tuff sommar

De senaste två månaderna har sko- och klädbutiker sett en sjunkande försäljning. Det gäller för såväl fysiska butiker som på nätet.

Den långa värmeböljan har inneburit att modebranschen upplever en brist på sommarkläder i butikerna. Samtidigt är intresset för det kvarvarande vårmodet svalt, vilket har gjort ett avtryck på sko- och klädbutikernas omsättning.

Trots två starka försäljningsmånader under våren har affärerna hittills i år pekat nedåt. Med julistatistiken inräknad handlar det om ett par procent minus i försäljning sedan årsskiftet. Det följer på en nedåtgående trend de senaste åren.

– Modebranschen har sett en stagnerande försäljning under flera år. Men man ska inte dra för stora växlar på en enskild månad, säger Sandström.

Hotar augustiförsäljningen

Suget efter sommarplagg har dels inneburit högre lönsamhet på varor som butikerna sålt, dels färre reavaror på hyllorna när hösten sätter in. Det gör att sko- och klädhandeln får ett tuffare jobb med att få upp försäljningen framöver.

Ett annat hot mot augustihandeln skulle vara om extremvädret håller sig kvar.

– Om det fortsätter vara 30 grader varmt i augusti blir det svårt att sälja höstkläder. Branschen skulle behöva ett rejält väderomslag.

Fortsätter trenden med sämre försäljningssiffror riskerar svensk modehandel se färre aktörer på marknaden.

– Det finns alltid en viss risk för utslagning i branschen om den här utvecklingen håller i sig. Det är inte särskilt konstigt, säger Mikael Sandström,