Nanne: ”Vi hoppar av Champions League”

Sporten 2008-10-02 | Uppdaterad 2008-10-03

Nanne Bergstrands utspel direkt efter förlusten mot Feyenoord:
– Vinner vi SM-guld ger vi platsen i Champions League till någon annan!


BILDSPEL

WEBB-TV/FILMKLIPP

BLOGGAT

LäS MER

Kanske en snabb besvikelse direkt efter den snöpliga förlusten i Uefacupen mot Feyenoord på Borås Arena i går (1–2) – men enligt Kalmar FF-tränaren ett väl genomtänkt beslut.
Om KFF vinner guld i höst tänker KFF dra sig ur Champions League-kvalet.
– Det är min starka rekommendation till klubben. Men jag är ju bara tränare, sade han.
Skämtar du?
– Nej. Har man ingen arena att spela på ska man heller inte vara med på den här nivån. Det är bättre någon annan får den chansen. Att bara spela bortamatcher i Europa är inte realistiskt eftersom det är så betydelsefullt att spela matcher på hemmaplan. Det är en känsla som är viktig.
Det kom nästan 5 000 Kalmarbor på Borås i går. Vad säger du till dem?
– Synd om dem.
Kalmar FF:s klubbchef Svante Samuelsson är dock av en annan uppfattning.
– Jag tror Nannes utspel är frukten av en besvikelse direkt efter matchen. Om vi kvalificerar oss till europaspel så kommer vi givetvis ställa upp, sade Samuelsson.
Varför tror du Nanne kör den där stilen?
– Han är en vinnarskalle och när man förlorar en jämn match så är det lätt att bli väldigt besviken. Samtidigt är det tråkigt att vi inte kan spela i Kalmar, men det är inget vi kan göra något åt. Vi vet om förutsättningarna.
Så ni kommer att spela Champions league-kvalet om ni når dit?
– Det kommer vi att göra.


 

Slutspelat för Kalmar FF i Uefa-cupen

Är Kalmar FF's insats godkänd?

Visa resultat




Kommentarer

  • Nanne!

    Jag tycker Nanne är grym. Jag håller nog med han även nu, det intresserar mig inte att åka till Borås och sitta på en tom(jaja,nästan) läktare. I det långa loppet håller det inte att aldrig få chansen och fördelarna med att spela på hemmaplan. Därför kan man faktiskt lägga energin på sådant man faktiskt kan vinna.


  • Omogen och tjurig!

    Nanne!
    Fy f-n vad du avslöjar din personliga status! Är du som en barnslig tjurig tonåring???
    Hoppas verkligen inte det, man man kan ju aldrig veta!


  • Hemmaplan

    Tänk om alla osdeltagare skulle säga jag vill springa hemma på min egen löparbana för där känner jag mig trygg?Men kan inte mammorna till ff-pojkar följa med så de känner sig trygga?


  • nannes begransningar

    Nanne haller pa och uttalar sig om arenan som han inte begriper mer an vad jag begriper hur laget skall tas ut. Hade klubben engagerat sig i fragan om att fa Fredriksskans godkand sa hade det ocksaordnat sig. Nu negligerade man problemet och satsade allt paen ny arena och sa gar det som det gor. Klubben far ta eget ansvar och inte bara skylla pa alla andra


  • Bygg

    FF BYGG er egen arena så VI få se internationell fotboll i Kalmar.
    Håller på er


  • Helt rätt Nanne

    Tycker Nanne har helt rätt, tänk om de andra allsvenska lagen skulle tvingas spela på fredriksskans när det var dags att kvala till uefa cupen eller champions league.

    Självklart blir det en helt annan trygghet i spelet när man får spela på sin egna hemmaarena istället för på neutral plan.

    Nej jag hoppas verkligen att en ny arena står klar till 2010.

    Hur tror ni förresten att Borås Arena är finansierad? Med kommunala medel. Därav namnet, Borås Arena.

    Så man undrar ju varför inte Kalmar Kommun ska kunna gå in med pengar till Kalmar Arena när Borås Kommun gjort det till Borås Arena.
    Jag tror till o med att en delegation från Kalmar FF varit i kontakt med Elfsborg för att höra hur dom löste finansieringen kring sin arena.


  • Smart Nanne

    Hahn vill få fokus på andra saker än att KFF förlorade matchen.. han flyttar focus och hjälper därmed spelarna.. smart man den där Nanne..


  • Bortaplan

    undrande: Varför ska motståndarna ges fördelen av att spela på hemmaplan men inte Kalmar FF? Du vet inte mycket om fotboll, men jag kan tala om för dig att hemmaplan normalt är en stor fördel.

    Det är bra att Nanne är tjurig. Det är hans tjurighet som tagit KFF till där laget är i dag. Jag förstår honom: när verktygen sätter hinder i vägen är det inte roligt att vara hantverkare.


  • Svårt begripa mindre än du, Calle

    Och hur skulle det gått till? Bättre arenor än Fredriksskans har rönt samma öde bakåt i tiden. Helt osannolikt att UEFA skulle tänka tanken att godkänna Fredriksskans, men även om vi fantasiartat leker med tanken, så skulle det i så fall ha blivit med en publikkapacitet under den publiksiffra som såg "hemmamatchen" i Borås. Du ser, UEFA godkänner inga ståplatser, och som sittplats godkänns inte heller vad som helst (exempelvis garanterat inte stålmonsterläktare halvvägs ut i Ängöfjärden). Lev kvar i din illusion du.


  • Ny Arena nu

    Efter att ha varit i Borås.
    Ja vi fyllde vår läktare 5000pers
    Jag har aldrig suttit och sett fotboll på en sån fin arena. Gode gud vad fin den var.
    Med en sån arena hade nog publiksnittet i Kalmar varit det dubbla.
    Det ösregnade och jag blev inte en blöt satt då två rader över lagbänken
    Men sen hade jag svårt att förlika mig med konstgräset. Fan det var ju som en dyngsur ryamatta hemma.
    Tack FF för denna underbara resa jag älskar er
    Efter att ha sett BoråsArena så kommer jag aktivt att börja slås för en ny arena snabbt
    Fan ring Staffan på Mörebyggen då kommer det att gå undan. Han skiter nog i överklaganden


  • Ny arena onödig !

    Alla KFF fans har själva bevisat att det går utmärkt att åka buss några mil de enstaka matcher som fredriksskans inte duger !
    Men vill bollkillarna ändå ha en ny arena så sätt igång och bygg, men utan våra gemensamma skattepengar som behövs till skolor och vård.
    Att gå i borgen är att gå i sorgen..........


  • Bygg Arenan

    Håller det är ju så svenskt mysdressat att man måste bara vinna på hemmaplan. Vinna borta? Nä det är ju den andras hemmaplan så det går väl inte. I min enfald trodde jag idrottstävlingar gick ut på att vinna dem. Vill man mysa, va med på OS. Bygg gärna en arena, men utan att blanda in kommunen. Men ok ta hjälp av kommun och skicka tillbaka pengar från sponsorer, ev vinster, deltagar avg och försäljning av spelare. Får FF cash, splitta vidare det till oss skattebetalare som givit förutsättningarna för de inkomsterna. Kommer aldrig att hända. Sluta gnäll bygg er egen arena med era egna pengar eller släpp in annan fotboll med på arenan.

    PS. Ett barnlag försökte få spela sin match där men det gick ju givetvis inte på den kommunalägda skansen då FF skulle ha match där 8 tim senare.


  • Heders!

    Nanne och hela KFF, Ni har absolut ingentin att skämmas över! Ni föll med flaggan i topp och Ni spelade med bägge matcherna inräknade 2-2 mot ett duktigt gäng! En fjäder i hatten och Ni går rakryggade från planen. En förlust svider, so what?
    Ni har gjort mer än vad många experter trodde var möjligt och Petters insats var ingen målvaktstavla utan enbart en erfarenhet som han tar med sig ut på plan nästa gång!


  • Helt rätt

    Helt rätt Nanne. Du växer i mina ögon dag för dag. Kalmar stad förtjänar inte denna framgång.Ge chansen till publicitet till en stad där invånarna har framtidstro!

    I dag är det tungt! De som säger att fotboll inte engagerar... 5000 Kalmarbor tar sig 35 mil en vardag. Det är starkt!


  • För stor för Kalmar

    Barnsligt av Kurt Arne eller är det så att Nanne nu drabbats av megalomani tack vare framgångarna? Börjar Nanne tycka att han nu är för stor för Kalmar vilket jag anser med många av hans uttalanden.

    Ett står dock klart, Nanne skulle aldrig kunna träna Hammarby eller Djurgården eftersom dessa lag ALDRIG spelar ens lokalderbyn på sin hemmaplan eftersom de förflyttas till fiendeland i Solna, detsamma gäller för internationella matcher.

    Vakna upp och skärp till Dig, Du har bara förlorat!


  • Intresse?

    Undrar lite hur alla i kalmar tänker?? Intresserad av fotboll det är ni kanske, men hela sverige skrattar, när ni inte ens kan fixa en egen arena som är enligt UEFA anpassat.....ja vad ska ni då göra i CL nästa år + att ni lär ju inte ha ngt lag som håller för det kvalet heller, 10 brassar kanske?? Sen lär ni ju ändå få spela era "hemmamatcher" i Borås eller i Götets nya arena. Sen snittar ni ju ändå inte mer än 4-5000 på era matcher hemma och det är ju trist med tanke på att ni leder allsvenskan. hmm Är ni inte mer intresserad att gå på fotboll i Kalmar när ni leder allsvenskan?? Så behöver ni ju inte spela några mer europacupmatcher heller ;o( Låt storklubbarna ta den chansen som har publikintresse och snittar en 8-10000 varje match oavsett motstånd. Fantastiskt med en ny arena i Götet......Kom igen nu Kalmar!!!


  • Manifestation

    KFF gör ändå en mycket bra prestation och vinner över två mycket bra lag, Gent och Feyenoord, även om det inte räckte ända in i gruppspelet. Sen måste sägas att det var en grym manifestation för ny arena i Kalmar, när 5000 kalmarbor åker 60 mil för den här matchen. Någon liknande manifestation för ett kommunalt beslut i Kalmar kan aldrig tidigare skådats: KALMAR VILL HA EN NY ARENA. Dra tillbaka alla överklaganden.


  • Sparka gnällspiken

    Inte kan väl KFF ha kvar denne ständigt gnällande tränare! Otacksamhet i stället för ödmjukhet slutar ofta illa.


  • dålig förlorare

    Luktar lite dålig förlorare över nanne. 2009 skulle ju endå inte arenan varit färdigt. det har vi vetat i många år. 2010 tidigast var det ju möjligt. Nanne börjar bli så fruktansvärt bitter och gnällig. Nu har vi det så här (och det har kff en del i själva också) så då är det bara att gilla läget och jobba på. Nanne har rätt att vara besviken och lite bitter men det är sååå tröttsamt att få höra det hela tiden.


  • Det skulle vara intressant

    Det skulle vara intressant o höra vad de personerna som har överklagat arenabeslutet samt alla som är emot arenan har o säga om det faktum att Borås kommun gått in med stora pengar i Borås Arena, skulle det inte vara lagligt då menar ni? Kalmar FF har till o med varit i kontakt med Elfsborg för att höra hur dom hade gjort med finansieringen av Borås Arena just för att allt skulle gå lagligt tillväga.


  • Svar till "J"

    Näe, Borås Arena finansierades INTE med kommunala pengar. Liksom tanken är i Kalmar gick dock kommunen i borgen för finansieringen, i detta fall med 80mkr. Källa:http://www.svenskelitfotboll.se/sefaktuellt/borasarena_juni.htm

    Mängden publik ökade ordentligt i jämförelse med på Ryavallen, men det är nog delvis beroende på värvade spelare och den nya arenan. Vårt kära KFF kan säkert också räkna med högre publiksiffror om det byggs nytt.

    För alla arenaintresserade är länken ovan ett lästips!


  • Rätt Nanne

    Håller helt med dig Nanne, varför lägga energi på något som ni aldrig kan vinna. Ni har inte samma förutsättningar som dom andra lagen, bortamatch varje gång, mycket matchande, alla resor tär för mycket på spelarna. Sätt focus på det som ni kan vara med o slåss om, på samma villkor annas kan det bli pannkaka av alltihop.


  • Smart Nanne 2

    Nanne sätter press på våra sk "folkvalda" politiker, till byggjättarnas stora glädje! Som alla redan vet så sitter ju politikerna i knät på näringstopparna och där i knät på varann fattas alla kommunala beslut..Nanne vet hur man styr korrupta kommunpolitiker


  • Svar till Ängeln

    Intresset för fotboll är stort i Kalmar, med en ny arena skulle vi öka publiksnittet till 8000-9000, det är jag helt övertygad om.

    Att inte publiksnittet är högre än 4000-5000 idag beror på att det "bara" finns 4000 sittplatser på fredriksskans. Det är många som vill gå på fotboll men när sittplatserna oftast är slut till stormatcherna ett par månader i förväg så tror jag väldigt många helt enkelt skiter i att gå, detta gäller t.ex barnfamiljer som inte har nån större lust att stå vilket man har full förståelse för.

    En ny arena likt den i Borås med 5000 sittplatser på vardera långsida samt ståplatser på kortsidorna skulle helt klart göra att publiksnittet ökade drastiskt.


  • Ett barn

    Nannes attityd platsar på dagis. Hoppas spelarna är så pass mogna att dom tänker själva.
    Att vara styrd av sådana värderingar är självdestruktivt och ett av de barnsligaste uttalanden jag hört någonsin. Det är lätt att bli fartblind Nanne.Tänk om vi hade haft en Maldini i unga dar i backlinjen, en maradona på mittfältet och en Van vasten som forward. Men nej det hade vi inte igår men vi fortsätter spela fotboll för det!! Nästa steg är väl att den nya arenan inte räcker och vi behöver ett Nou Camp, buuuuh!! kan inte stödja en sådan förening längre.


  • Bra Nanne

    Bra av Nanne att sätta press på Arenabygget.
    Jag undrar vad politikerkonstellationen och arenamotståndarna Hilmansson/Alfsson/Lönn tycker om att stans största PR vapen uppträder "hemma" i Borås (dessutom Lönn, herregud vad avgasutsläpp det blev när alla supportrar var tvungna att åka till Borås). Hela Sverige skrattar åt Kalmar. Arena motståndare inklusive överklagare, tag ert förnuft tillfånga, dra tillbaka överklagandena så att man kan börja bygga! Detta skulle ge framtidsoptimism i Kalmar istället för "det gaur inte".
    Gunnar P


  • Svar till alla tjurhuvuden i Kalmar

    och någon som kallar sig vuxen??? förmodligen tillhör ni de överklagandes skara,så jubla nu när inte Kalmar gick vidare och kunde ge Klamr mer reklam.
    Stå på dej Nanne,vi håller på dej,utan dej missar hela Kalmar sin reklampelare i Europa.


  • Heders!

    Nanne och hela KFF, Ni har absolut ingentin att skämmas över! Ni föll med flaggan i topp och Ni spelade med bägge matcherna inräknade 2-2 mot ett duktigt gäng! En fjäder i hatten och Ni går rakryggade från planen. En förlust svider, so what?
    Ni har gjort mer än vad många experter trodde var möjligt och Petters insats var ingen målvaktstavla utan enbart en erfarenhet som han tar med sig ut på plan nästa gång!


  • Till le finn och medborgaren

    Vad tror ni att kalmar gör genom att spela i europa, vara nämda i storstadspressens var och varannan dag, leda allsvenskan, gå till final i svenska cupen 2 år i rad?

    Hur mycket pengar tror ni att kalmar kommun har tjänat på detta? Det är skrämmande att dem ens diskutera att bygga en arena den borde redan vara klar.

    Varför tror du att kommunen sa nej till att ett pojklag skulle spela på fredrikskans 8 timmar innan?

    Ja kommunen äger ju arenan och den största hyregästen är kalmar ff som betalar ett antal mille för att ha en bra plan kanske därför!


  • Ewa T

    Det är ju du som är otacksam som vill sparka den tränare som gjort Kalmar FF till vad dom är idag. Nej DU borde vara mer ödmjuk. Fy fan för såna som dig.


  • Nanne och KFF

    Jag är så innerligt trött på detta gnäll och ska själv gnälla. Hur kan en förening ha en talesman utåt som säger den ena dumheten efter den andra. Om nu Nanne vill vara med bland de stora måste han nog förankra uttalanden med styrelsen innan. I vilket annart storföretag som helst hade han fått kicken då styrelsen inte står bakom hans uttalanden. Han är ju en sån parodi på en ledare som det bara går att vara. En ledare står även bakom sina spelare och igår påtalade han Wastås tavla som ohållbar på denna nivå. Nej du Nanne, föränkra och stödj din spelare. KFF byt, det är inte Nanne som gör er till topplag det är spelarna.


  • svar till Kalle Kanon

    Då är ju frågan varför folk överklagar beslutet om borgen när det bevisligen är helt lagligt? Om man har gått till väga på precis samma sätt som i Borås så finns det ju ingen anledning att överklaga beslutet.


  • Kalmar ej på kartan

    Jag reser mycket och träffar mycket folk. Fotboll är ett ständigt diskussionsämne.
    Men...
    Kalmar och Kalmar FF finns inte på kartan.
    - Spelar man fotboll där? är en vanlig kommentar.
    - Var ligger Kalmar? ett annat.

    Öster vet man däremot var det ligger.
    Där spelas det fotboll.
    Där har man en Arena.
    Växjö finns på kartan.

    Och så går det ju bra också....


  • Svar till Kalle kanon!!!!

    Punkt ett det är en kommunal borgen vi pratar om i Kalmar. Inte att kommun går in med 100mille
    Så här står det om vad pengarna kommi från
    :En läktardel med affärslokaler i anslutning till affärscentrat Knalleland har sålts till kommunens fastighetsbolag för 30 miljoner kronor. Arenabolaget hyr tillbaka läktardelen.

    Försäljningen av läktardelen var en bit av finansieringen av bygget. 80 miljoner lånades med kommunal borgen. Näringslivet bidrog med nio miljoner samt Uefa och sponsorer med fyra miljoner kronor."
    Så där gick kommun in med en kommunal borgen på 80 mille. Och dom 30 mille som dom köpte en läktardel som dom sedan får hyra tillbaks gör väl att även dom pengarna kommer från kommun.
    Blir så#?% förbannad på alla som försöker stoppa
    arenan.
    och till dig med pojlaget. Inte tror du väl att ni kan spela pojklag på fredde 8 timmar innan en match. När en arena skall vara tom av säkerhetsskäl.
    Vilken tid lever ni.
    Gävle bygger, hammaby, göteborgslagen bygger
    norrköping bygger för 500 mille överallt har kommunerna nåt med i spelet.
    Kalmar har idag inte en riktig sportarena för någon idrott.
    VI skall ha en ny arena och därmed basta.
    Fan flytta från stan.


  • Feyenoord

    We Shall Not Be Moved!


  • Tröttsamt...

    Daniel: Fel, i den första planen efter inledande beslut skulle arenan stå färdig till premiären 2008. Det man kan förstå, och som de flesta med KFF-intresse, är att det går år efter år utan att man får tummen ur. Det ÄR tröttsamt.


  • Kalmar Kalmar Kalmar

    Trist detta. Är inte ett dugg intresserad av sport, men måste erkänna att jag haft ett öga på FF senaste tiden, och ärligt så kändes det lite tungt när det förlorade igår. Allt detta tjaffs om arenan. Jag blir bara så trött. Är det något jag lärt mig om Kalmarborna så är det motviljan emot att framsteg.Det spelar fanimej ingen roll vad det gäller. Ska något utvecklas,planeras eller förbättras. Nog fan lyckas Kalmarborna hitta negativa saker och förstöra allting. Det finns element som verkar agera för att vi ska hamna i apstadiet igen. Varför? Borde det inte ligga i allas intresse att Kalmar växer,jobb skapas skatteintäkterna ökar. Uppenbarligen inte. Kalmar ska vara en medeltida stad, isolerad från resten av världen. Skärpning


  • Helt rätt Nanne

    Helt rätt Nanne!

    Varför ska du och ditt lag spela enbart bortamatcher när ni har kvalificerat er i Europakval! Kan inte Kalmar som stad göra som övriga svenska städer. Se till att det finns en arena av klass för ett av Sveriges topplag de senaste säsongerna. Ge bort platsen till ett lag med en stad som uppskattar den!


  • Kalmar FF = Nanne Bergstrand= kung

    Vad är Kalmar kommun för plats att bo i? Ni tvingar era invånare att åka 60 mil i buss/bil för att kunna följa Sveriges bästa fotbollslag i deras kamp. De har gjort det så sjukt bra! Vi är så stolta över er. Vi har valt politiker till kommunen för att de ska bevaka och ta tillvara våra intressen. De är folkvalda och alla som är röstberättigade har fått välja dem. De har nu röstat efter en demokratisk process för en arena i Kalmar. Varför ska då folk överklaga och säga att de har fel? Ställ själva upp i nästa kommunval om ni inte har förtroende för vår demokrati. Att Elfsborg har en sådan arena som de har gör bedriften som Nanne har gjort med Kalmar än större. Det är verkligen att jämföra David med Goliat. Vilken skillnad i förutsättningar. Vilken skillnad i möjligheter för fotbollsspelare, lag och förening att komma framåt. Tänk att ändå trots de förutsättningar som finns i Kalmar så har de blivit Sveriges bästa fotbollslag. Det är stort! Större än vad många kan förstå! Nanne är otroligt viktig för Kalmar FF och därmed även för Kalmar. Stödjer dig till fullo Nanne, men vill självklart inte gå misste om att få se laget i mítt hjärta spela ett Champions league kval. Fixa till Skansen fram tills dess vi får vår egen Arena. Ikea - sponsra nu!


  • Tröttsamt

    Skillnaden mot Borås Arena var väl att ingen missnöjesmedborgare överklagade där. Eller såg kanske medborgarna den nytta en ny arena medför för trakten. Annars ser väl i stort sett finansieringen likadan ut som det tänkta i Kalmar.

    Och som svar till Kenneth: Tagga ner lite och läs innan du hugger! Det jag skrev var för att påvisa att det gått att bygga en schysst arena i Borås på ett smidigt sätt där kommunen INTE pytsat in några pengar, utan stått som borgenär. Jag tycker pesonligen ABSOLUT att Kalmar/KFF borde ha en ny arena och retar mig ordentligt på alla missnöjesmedborgare i Kalmar. Så, som sagt, tagga ner lite, va.....


  • Deppa Inte

    Tycker ni har gjort allt och lite till. Tänk om ni hade gått vidare till grupp spel och torskat i sista matchen inför Uefa Cup finalerna, då hade vi varit mer besvikna.

    Det som irriterar mig mest är att det ska ta sån jävla tid med arenan. Hur vi än gör eller säger så kommer arenen byggas för eller senare. Varför dra ut på tiden, det är nu vi behöver den, inte 2015. Jag blir bara så trött och besviken. Igår utanför Borås Arena träffade jag ett par Elsborgs fan. Dom önskade oss och FF lycka till, dom hoppades också att Kalmar får en egen arena inom kort.. Det är goa människor det. Vad ska man säga? Jo, tack för att vi fick låna er arena. Pinsamt, tråkigt för alla oss som älskar FF och fotboll.


  • Börja bygg

    FF!
    Börja bygga själva. Styrelsen i Kalmar FF. Ni måste agera. Hur trött tror ni inte Nanne är på att ni inte tar krafttag och ser till att något händer snart. Låt kommunen köpa in sig, men börja bygga!


  • Öster

    Bra beslut. Ni har inget där att göra!


  • Kalmar Föräldrar Fritt

    Att Kalmar FF har blivit Sveriges bästa lag har för mig kommit som en total överraskning.
    USA,Hockey, Lake Placid 1980.
    Wilander,Franska Öppna 1982.
    Hela östblocket och kommunismens fall 1988-1991.
    Sensationer händer, plocka lingon i September.
    CTID!!


  • Sveriges bästa tränare

    Vill Kalmar FF åter bli ett jojo lag? Det är den bistra sanningen om ingen arena. Ingen arena blir ingen Nanne. Ingen Nanne blir början på en tränarkarusell och superettan. Nej skärpning. Börja bygg nu!
    Lika stolt som jag är över spelarna i Sveriges bästa lag. Lika stolt är jag över att Kalmar FF har Sveriges bästa tränare. Han är outstanding!


  • Väx upp!

    Väx upp Nanne! Nu börjar du låta som en tjurig unge. "Jag vill ha godis!" Du har väl större problem i dagsläget. I stället för klaga på dem som utnyttjat sina demokratiska rättigheter kan du väl alltid ta ett snack med din målvakt. Det är ju inte en ny arena ni behöver utan målvaktshandskar med bätte grepp.


  • Börjar tröttna på Kalmarborna!

    Lite klarlägganden kanske är på sin plats. För det första så går kommunen i borgen för lånet, det är inte detsamma som att dom ska ut med några pengar. Med största sannolikhet kommer inte ett öre att betalas ut. Verkar inte som folk har fått in det i huvudet. Sen undrar man om det är nån slags sport i den här stan att göra sitt bästa för att förhala, förstöra och bara sitta på tvären för allt framåtskridande! Vi är snart driftkucku för hela Sverige. Lägg ner tjabbet och se till att även Kalmar kan visa att här finns en framtidstro! Bygg arenan så snart det går. Det är en ödesfråga för Kalmar FF och för hela stan. Goodwillen som KFF gör för Kalmar måste tas tillvara.


  • Riktigt bra skrivet Hunter

    Det är ju helt rätt som Hunter skriver, att kommunen går i borgen för lånet innebär INTE att man per automatik betalar ut en massa miljoner för arenan, det kommer förmodligen inte ens bli en enda krona från Kommunen, så alla skattebetalare kan vara lugna. Kalmar FF har redan idag en mycket god ekonomi o fortsätter det gå bra rent sportsligt, att man vinner SM Guldet nu i november, att man nästa säsong får chansen att kvala in till Champions League ja då rullar det in ännu mer miljoner till föreningen o när arenan står klar 2010 så kan man säkerligen betala den helt själva. En borgen är utifall man inte kan betala den själv, först då går kommunen in med pengar.
    Man kan kalla det för en garanti.
    Borås kommun gjorde likadant när Borås arena skulle byggas.

    Man får hoppas att de personer som har överklagat beslutet drar tillbaka sina överklaganden så att bygget kommer igång innan årets allsvenska är slut.


  • Nanne i framtiden

    Tror någon att Nanneskriver på ett livstidskontrakt om vi får en ny arena ??


  • Tyst Nanne

    Tycker det är för dåligt av Nanne att uttala sig när det gäller kommande europamatcher.
    Vi vet att kalmar inte har en tillräckligt bra arena ! Det räcker nu.
    Nannes uttalande är näst intill en förolämling mot de tappra ( drygt 4000 ?? ) som tagit sig till Borås. Att denna uppslutning inte uppmärksammats mer är för mig ofattbart.
    Då varken Nanne eller Kff verkar uppskatta publiken så får vi väl i stället se detta som ett studiebesök.
    Vi fick se att det går att bygga en bra arena för 120 miljoner.
    Detta är en bakläxa för våra arenaförespråkare som skall ha nytt oavsett kostnaderna. Föreslår att man byter ut "eliten" som nu håller på med arenan och i stället anliltar en konsult från Borås. Dom verkar ju ha en viss respekt för kostnader.



  • Håller med Nanne

    Det är bara att hoppa av Champions League. Kalmar FF har ändå inget där att göra när Viktor, Rasmus och Ingelsten flyttat och hjälten Rydström lagt av...


  • Arena

    Om jag fattat rätt står dessutom Borås kommun för driften av arenan, +10 miljoner/år! Medan arenan ägs av ett arenabolag där IF Elfsborg dominerar. Arenan ska dessutom byggas om eftersom budgetvarianten (ca. 130 milj) inte färdigställde arenan till 100%, kortsidor, kiosker, jumbotron, etc. ska fixas till. KFF får en komplett arena, men får för eget kapital inreda den med nödvändig utrustning, biljettering, jumbotron, etc. Såvitt jag har förstått har Kalmar arena en mycket bra finansieringslösning, synd bara att förhandlingarna tog så lång tid. Dra tillbaka överklagandena och börja bygg.


  • Sport

    Pics of the match online @ http://www.ego2.nl/0809Ego2FotoKFFFey01.htm


  • Forza KFF

    Ditt inlägg saknar grund. Föreslår att Du går på ett par matcher och konstaterar att det INTE är fullt på sittplats.
    Har varit på samtliga hemmamatcher sedan 6 år tillbaks och kan konstatera att det denna säsong endast varit fullbelagt på sittplats två gånger nämligen KFF-MFF samt KFF-AIK.

    Saknar nyans i debatten.


  • Hunter och den röda maskinen

    Har Ni examen i nationalekonomi ?? Just det faktum att det krävs borgen innebär att detta är ett riskprojekt.
    Sannolikheten att skattebetalarna måste finansiera projektet är överhängande. Det behövs ingen större begåvning för att förstå det. Att Kff skulle klara detta ekonomiskt är en utopi. Vi talar om summor som man i större städer, med större lag, knappt klarar. Det är från början underförstått att kommunen skall in med pengar.

    Till skillnad mot många andra har jag suttit på fredrikskans i ettan, superettan osv. Jag saknade då en del publik.

    Jag är införstådd med att Kff inte kan spela på Fredrikskans i nuvarande utförande. Anser dock att billigare alternativ bör utredas. I dagsläget är detta inte gjort och den beslutade ekonomiska satsningen är en stor risk för Kff:s framtid.


  • Till Sofia

    IKEA sponsar inte idrott. Bra
    Så fortsätt drömma om ert SM-guld.
    Ni pallar inte för trycket.

    Inze de


  • Åskådaren

    Nej du, mitt inlägg saknar verkligen inte grund.
    Att det INTE är fullt på sittplats varje match beror på att inte alla som har säsongskort går på ALLA hemmamatcher. Går man in på ticnet för att boka biljett så är det väldigt sällan det finns sittplatser kvar, i så fall ska man vara ute i väldigt god tid, när det gäller matcherna mot storstadslagen t.ex får man nästan vara ute ett par månader i förväg för att försäkra sig om en sittplatsbiljett.

    Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut om det är 5000 på matcherna så är INTE sittplats fullsatt även fast det inte finns några sittplatsbiljetter att uppbringa.
    Där har du förklaringen till varför det gapar tomt på vissa ställen på sittplats.

    Publiksnittet kommer öka rätt så mycket med en ny arena, ett exempel på det är Elfsborg när man flyttade från Ryavallen till Borås arena. Kollar man på denna säsongen så har Elfsborg ett snitt på 9900 på de 12 hemmamatcherna man spelat hittills. Jag tror ju inte att man snittade så högt när man spelade på Ryavallen.

    Jag satt o lyssnade på Håkan Mild inför matchen mellan IFK Göteborg o Hammarby i veckan, o han sa samma sak om deras nya arena, att det kommer att höja publiksnittet.


  • Ekonomen

    Nej jag har ingen examen i nationalekonomi, har du?
    Visst är det ett riskprojekt men det är knappast ett lika stort riskprojekt som Fanerdun t.ex.

    Kalmar FF är den klubb i Allsvenskan idag som har den överlägset bästa ekonomin, mycket pga. att man köpt spelare för en billig peng o gjort en rejäl vinst när man sålt dom, Ari o Cesar.

    Ett SM-Guld om ett par veckor skulle innebära ytterligare pengar i kassan för föreningen.
    Kalmar FF är dessutom det absolut starkaste varumärket i Kalmar Län idag vilket innebär att det bör dra till sig en mängd olika sponsorer, återigen pengar till klubbkassan.

    Man kan inte hålla på o utreda billigare alternativ hur länge som helst, man har hållt på o bollat med den här frågan i 3-4 års tid nu, den första kalkylen sa att arenan skulle stå klar till denna säsongen 2008.

    Man har helt enkelt inte råd att vänta så mycket längre, kontraktet med Nanne går ut 2013 om han inte lämnar innan dess vill säga, det beror nog mycket på hur det blir med arenan.
    O utan Nanne så kommer Kalmar inte vara nåt topplag i Allsvenskan. Nanne är för Kalmar FF vad Alex Ferguson är för Manchester United.
    Den dagen Sir Alex lämnar United så lär dom inte kunna vara med o slåss i toppen av Premier League längre utan dom kommer bli ett mittenlag, precis som Kalmar FF den dagen Nanne lämnar klubben.
    Nanne har byggt upp Kalmar till det topplag man är idag.


  • nanne är klockren

    nanne bevisar sin storhet, i detta uttalandet


Huvudnyheter just nu

Storseger för Loreen

Nöje & Kultur [Uppdaterad i dag 01:07]

13 års väntan är över. Den svenska favoriten höll för trycket och segrade i Baku. Loreen står för den femte blågula segern i schlager-EM med sin "Euphoria" och tar nu tävlingen hem till Sverige. Läs mer

 

Svenska schlagervinnare

Vilken är Sveriges bästa Eurovision-vinnare genom tiderna?

Visa resultat




Marknaden flyttas på prov

Kalmar [Uppdaterad 2012-05-25]

Torghandeln i Kalmar kan vara på väg att lämna Stortorget. Försöket att låta knallarna slå upp sina stånd vid Jordbroporten blev redan från starten en succé. Läs mer

 

Torghandeln

Ska torghandeln flyttas från Stortorget?

Visa resultat




Sportnyheter från TT

VISA:

Sportredaktionen Barometern

Peter Ahlén, sportchef Tel: 0480-592 92
Jörgen Ström, krönikör Tel: 0480-592 54
Henrik Eriksson Tel: 0480-592 52
Lotta Nyberg Tel: 0480-592 61
David Winberg Tel: 0480-592 51

Resultat Tel: 0480–592 55

Sportredaktionen Barometern
sporten@barometern.se



Sporten

FOTBOLLSBLOGGEN

Allt är inte FF. Missa inte vår sportreporter David Winbergs blogg om lokalfotboll.

Senaste nytt lokalt

Blogg

Föreningsmänniskor som Bitte växer inte på träd

"Träffade Bitte Börjesson i den lokala mataffären tidigare i dag och Glömminges starka kvinna gick och bar på en korg med diverse artiklar."

Blogg

Vad händer bakom på Apple?

"Med innovationer som iPhone, iPad och Macbook Air i bagaget väcker det förstås nyfikenhet och förväntningar kring vad Apple har på gång."

Senaste blogginläggen

Mest läst just nu på Barometern.se


Nyheter

Bara i papperstidningen i dag!

KFF: Rädslan att åka ur finns alltid
Kalmar: CIS till attack mot trixande i budgeten
Nybro: Svettigt värre i klassrummet

Bostad

Sök fastigheter på Barometern.se

I Fastighetssök kan man söka efter gjorda fastighetsaffärer i Kalmar och Blekinge län. Det går att filtrera sin sökning efter vad det är för slags fastighet, när köpet är gjort, pris och taxeringsvärde. Läs mer

logga
Logga
Bilen
Citroën C3 1,4i SX 5d -07
Grå metallic 6.260 mil 76.000 kr
Logga
Bilen
BMW 325 I Touring -07
Silver 8.438 mil 169.000 kr
Logga
Bilen
Toyota Aygo 1,0 5D Colourline Miljöbil -11
Grönmetallic 335 mil 104.900 kr
Logga
Bilen
Citroën C4 e-HDi 110EGS comfort -12
Grå thorium 400 mil 190.000 kr
Logga
Bilen
Audi A3 1,6 Sportback -11
Blå 2.878 mil 169.000 kr

Produktionsledare
Smurfit Kappa Sverige AB söker produktionsledare. Placering Nybro.
Arrow LÄS MER
VD
Dasa Control Systems AB söker VD.
Arrow LÄS MER
Chef samt teamledare
Bevola A/S söker chef samt teamledare. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Lackerare
Bilkompani Kalmar söker Lackerare i Kalmar
Arrow LÄS MER
Fordonstekniker
Flexbuss söker Fordonstekniker i Nybro
Arrow LÄS MER
Ekonomichef
Kalmarsunds Gymnasieförbund söker Ekonomichef
Arrow LÄS MER
Teknisk säljare
LSAB söker teknisk säljare till sågverks- och hyvlerikunder i södra Sverige.
Arrow LÄS MER
Affärsdriven konsult
Högström & Co söker affärsdriven konsult. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Kalkylator/Konstruktör/Arbetsledare
LR-Installation söker Kalkylator VS, Kalkylator EL, Konstruktör VS, Arbetsledare7Säljare tvätt-storkök, Arbetsledare/Säljare VS i Kalmar
Arrow LÄS MER
Systemadministratör
Xylem söker systemadministratör. Placering Emmaboda.
Arrow LÄS MER
Redovisningsansvarig samt HR-ansvarig
IST Sverige AB söker redovisningsansvarig samt HR-ansvarig. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Kvalitetschef samt produktionsingenjör
Dupont Powder Coatings söker kvalitetschef samt produktionsingenjör. Placering Västervik.
Arrow LÄS MER
Kvalificerad Redovisningsekonom
BEVI söker Kvalificerad Redovisningsekonom
Arrow LÄS MER
Förarprövare
Växjö Fria Fordonsgymnasium söker förarprövare. Placering Karlshamn.
Arrow LÄS MER
Projektledare
Hansa Bygg AB söker projektledare.
Arrow LÄS MER
Säljare till dagligvaruhandeln
Axellus Sverige AB söker säljare till dagligvaruhandeln. Distrikt, del av Småland inklusive Öland.
Arrow LÄS MER
Informations- och kommunikationsansvarig
IST Sverige AB söker informations- och kommunikationsansvarig. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Bovärd
Kuststaden Fastigheter AB söker bovärd. Placering Oskarshamn.
Arrow LÄS MER
Produktionschef
Norden söker produktionschef.
Arrow LÄS MER
HR Specialist
Oskarshamns kommun söker HR Specialist i Oskarshamn
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (45 ST.)
Arrow ANNONSERA