Samarbetet som inte får läggas på is

Oskarshamn Artikeln publicerades
Be-Ge:s koncernchef Erland Persson, IKO:s klubbchef Martin Åkerberg, kommunalrådet Peter Wretlund och Be-Ge-direktören Johan Persson under presskonferensen i våras där det förkunnades att Be-Ge köpt namnrätten till ishallen och döpt den till Be-Ge Hockey Center.
Foto:Per Hammenvik
Be-Ge:s koncernchef Erland Persson, IKO:s klubbchef Martin Åkerberg, kommunalrådet Peter Wretlund och Be-Ge-direktören Johan Persson under presskonferensen i våras där det förkunnades att Be-Ge köpt namnrätten till ishallen och döpt den till Be-Ge Hockey Center.

De är huvudsponsor, har köpt arenanamnet för mångmiljonbelopp och den egna vd:n är numera ordförande. Det multinationella storföretaget och elitklubben knyts allt tätare samman.

Sporten har tittat närmare på förhållandet mellan Be-Ge-företagen och IK Oskarshamn.

– De får inte dra sig ur, föreningen är helt beroende av Be-Ge, säger en källa med insyn.

Förhållandet mellan Oskarshamnsföretaget Be-Ge och IK Oskarshamn sträcker sig långt tillbaka i tiden. På 1960-talet hade både Oskarshamns AIK och IFK Oskarshamn ishockeysektioner. Per-Eric Persson – ”Icke” kallad och son till Be-Ge-grundaren Bror Göthe Persson – var ordförande i OAIK och tyckte att det var för mycket med två ishockeyklubbar i Oskarshamn.

Han blev den drivande kraften till en sammanslagning mellan klubbarnas hockeysektioner. 1970 såg IK70 dagens ljus.

Sedan dess har Be-Ge-koncernen varit något av IK Oskarshamns skyddsängel.

    I Be-Ge:s företagsledning är det främst fyra personer som är starkt knutna till IKO och hockeyn. Förutom Per-Eric ”Icke” Persson och koncernchefen Erland Persson, så handlar det om kusinerna Johan Persson och Ingemar Persson. De personifierar var sin sida av det 50–50-ägda familjeföretaget. Johan är son till nyligen bortgångne Carl-Johan Persson, medan Malmöbaserade Ingemar Persson är son till ”Icke” Persson. Båda har ett stort hockeyintresse. Ingemar åker ofta upp från Malmö för att titta på matcher.

    Hur mycket pengar Be-Ge stöttat IK Oskarshamn med genom åren är en fråga som ingen varken kan eller vill svara på. Men det är många, många miljoner som har rullat den korta biten från Be-Ge:s huvudkontor i centrala Oskarshamn bort till ishallen, eller Be-Ge Hockey Center som det numera heter.

    Framför allt har pengarna blivit allt större den senaste tiden.

    Det som för inte för så länge sedan var en vanlig storsponsor och räddare i nöden är i dag IK Oskarshamns överlägset största sponsor med massor av tenakler rakt in i föreningen:

    Huvudsponsor. Be-Ge betalar, enligt uppgift till Sporten en bra bit över en miljon kronor årligen för att vara det som officiellt kallas ”huvudpartner”. För det får Be-Ge bland annat sin logotype i mittcirkeln och på sargen vid spelarbåsen – strategiskt placerade för att synas i tv, då samtliga IKO:s allsvenska matcher sänds på Cmore.

    Arenanamnet. I våras fick IKO rätten att sälja namnet på ishallen. Be-Ge köpte och betalar mångmiljonbelopp under en femårsperiod för att få kalla ishallen för Be-Ge Hockey Center.

    Ordförandeposten. För bara några veckor sedan kastade Mats Söder som bekant in handduken. Ordförandeklubban övergick i stället till Tomas Engsund, som är vd för Be-Ge Lastbilar och Personbilar.

    Listan över företagets kopplingar till IKO kan göras snudd på oändligt lång.

    Per-Eric ”Icke” Persson är till exempel hedersordförande i IKO sedan 2012 och ses allmänt som ”IKO:s Percy Nilsson”. I slutet av 90-talet gick Be-Ge i bräschen för en krisinsamling bland Oskarshamnsföretagen. 3,7 miljoner samlades in under kort tid och IKO räddades från konkurs. 2009 bildade ”Icke” Persson stödföreningen Hockeyns vänner och tog över IKO:s kommunala lån på 1,35 miljoner.

    Ett annat sätt som Be-Ge stöttat idrottsföreningarna i Oskarshamn på är genom att fixa arbete.

    – Vi ordnar inte jobb som inte finns, men har vi möjlighet att erbjuda ett jobb så har idrottsmän eller deras flickvänner och fruar företräde. Som mest hade vi nog tio IKO-spelare, men även många OAIK-spelare har fått jobb den vägen. Vi försöker hjälpa till och göra en social insats, säger Erland Persson, koncernchef för Be-Ge-företagen.

    IKO:s klubbchef Martin Åkerberg:

    – Tidigare har de mest funnits med i bakgrunden, men nu är det på ett mer ordnat sätt. De har klivit in med ett urstarkt engagemang i klubben även på papperet.

    Sett till IKO:s totala sponsorintäkter så är Be-Ge är mer än dubbelt så stor som den näst största sponsorn. Företaget står ensamt står för över tio procent av sponsorkakan.

    – Vi vet att vi har dem med oss i fem år framöver tack vare namnrättigheten. Det gör att vi får en trygghet i vardagen, säger Åkerberg.

    Men finns det inte en fara i att vara så beroende av en enskild sponsor?

    – Jag skulle snarare säga att det är en styrka att ha så god uppbackning från ett företag. Det finns så starka band. ”Icke” var med och grundade klubben och det finns en kärlek till hockey i allmänhet och IKO i synnerhet i företagsledningen.

    Sporten har pratat med ett antal personer med stor insyn i IK Oskarshamn om Be-Ge:s betydelse för klubben.

    – Föreningen är helt beroende av Be-Ge i dag. Det är klart att det kan vara en fara att vara så beroende av ett enda företag, säger en person med insyn.

    Skulle föreningen finnas om det inte vore för Be-Ge?

    – Det skulle den nog göra, men på en helt annan nivå. Det finns inte en chans att IK legat i allsvenskan i 20 år utan dem.

    En annan källa säger:

    – Med tanke på hockey- och IK-intresset som finns i Be-Ge:s företagsledning, så tror jag att de är beredda att gå väldigt långt för att rädda IK även i framtiden. För IK:s del får det helt enkelt inte ta slut. Du kan aldrig ersätta en sådan sponsor. Det gör att folk i föreningen är rädda att trampa fel i kontakterna med Be-Ge.

    Niklas Lundin satt som IKO-ordförande i åtta år, 2002–2010:

    – De har sådan respekt bland andra företag i Oskarshamn. De har många underleverantörer och kan påverka dem att hjälpa till att få in sponsorpengar, säger han.

    – En annan stor fördel var att de ställde upp som ”bank”. Om det saknades 100 000 eller 200 000 till löner eller vad det nu kunde vara så ställde de alltid upp. Det fanns alltid hjälp om man behövde.

    Att stora sponsorer vill ha makt, insyn och inflytande är ingen ovanlighet numera.

    Med tanke på Be-Ge-koncernens täta samarbete med IKO och att det, likt Robin Hood på julafton, gått en lina med pengapåsar från Köpmangatan 6 till ishallen, så är frågeställningen rimlig: Har Be-Ge försökt påverka föreningen tack vare sin starka ställning?

    Samtliga personer som Sporten pratar med svarar entydigt: nej.

    – De skulle egentligen kunna ha mycket makt, men de använder den inte och det finns ingen baktanke som jag märkt i alla fall, säger en person.

    – Vad jag vet har det aldrig funnits några påtryckningar eller ens synpunkter. De har alltid skött det proffsigt, säger ex-ordförande Niklas Lundin.

    – Det finns så klart en risk, men vi har aldrig märkt av det. Om man har en sponsor som börjar lägga sig i verksamheten så är man nog lite snett ute, säger klubbchef Martin Åkerberg.

    Erland Persson:

    – Jag skulle säga att vi är som vilken åskådare som helst, det vill säga en väldigt dålig förlorare. Men därifrån till att vi skulle agera eller försöka styra, nej, det har vi aldrig gjort. Vi har fullt förtroende för personalen i IK.

    Hur ser det ut med informationen från föreningen till er – får ni veta vad som händer fortlöpande?

    – Ja, när det händer något väsentligt. Jag var nog en av de första som fick veta att Mats Söder skulle avgå till exempel. Det har fungerat bra. Någon ytterligare information ska vi inte ha.

    Men ofrånkomligen knyts banden mellan företaget och klubben allt hårdare.

    Sedan några veckor har företaget, slarvigt uttryckt, även lagt beslag på ordförandeposten, då Tomas Engsund, vd för Be-Ge Lastbilar och Personbilar, tog över efter avhoppade Söder.

    – Tomas var ju vice ordförande och tanken var nog aldrig att han skulle bli ordförande, men nu blev det så. Från företagets sida har vi inga synpunkter på det – annat än att det inte får gå ut över hans anställning hos oss. Han får inte få för mycket att göra med IK, säger Erland Persson.

    Per-Eric Persson, numera 84 år gammal och suppleant i Be-Ge-styrelsen, befinner sig i skrivande stund i Spanien, som han alltid gör under vinterhalvåret.

    – Han åkte för några veckor sedan. Vi pratade i telefon när han var på väg att åka. Både IK och AIK hade förlorat den helgen, så då sa han kort: ”Vi pratar bara i positiva termer, så nu pratar vi om något annat”, säger Erland Persson och skrattar.

    – ”Ickes” ord väger fortfarande tungt och det är hans intresse för IK och AIK som har lett in företaget på den här vägen. Han är född och uppvuxen i Oskarshamn och jag kan förstå att folk tror att det är han personligen som går in med pengar, men det är företaget. Vårt engagemang hänger inte på honom, det här är inget kortsiktigt, säger Erland Persson.

    Ja, hur långsiktiga är ni i ert engagemang?

    – Vad menar du med långsiktiga?

    Fem år?

    – Då är vi långsiktiga.

    Tio år?

    – Vi lever i en föränderlig värld och allt är inte statiskt, men som sagt – vi är långsiktiga.

    Hur långt är ni beredda att gå för att rädda IKO i framtiden?

    – Bra fråga. Jag vet inte.

    Har ni någon gång övervägt att vara med och göra en riktig storsatsning någon säsong, med till exempel en större summa öronmärkt för nyförvärv?

    – Vi har redan gjort det med vissa nyförvärv fast i mindre monetär skala. Vad gäller framtidsplanerna värderar vi det från fall till fall.

    Tycker du att andra företag är för dåliga på att stötta idrotten?

    – Nja, faran är väl möjligen att andra tänker att: ”Nu kan vi dra ner på sponsringen, för det ordnar Be-Ge i alla fall”, säger Erland Persson.

    På frågan om varför företaget gått in med så många miljoner genom åren säger koncernchefen att det finns två huvudskäl.

    – Dels har vi i alla tider har varit måna om och stöttat den lokala idrotten. Redan grundaren Bror Göthe Persson hade ett stort idrottsintresse, fast då främst när det kom till bilsport. Sedan har idrottsintresset gått i arv till sönerna Per-Eric och Carl-Johan. Idrotten har följt företaget genom åren. Vi vill ge befolkningen i Oskarshamn och våra kunder en upplevelse, säger Erland Persson.

    – Den andra delen är att vi vill få ut namnet. Be-Ge är i dag långt mer känt utomlands än i Oskarshamn och Sverige, trots att vi är ett företag som är grundat i Oskarshamn och alltid har funnits här.

    För givetvis handlar sponsringen det även om strikt affärsmässiga tankar.

    – Att det har blivit IKO vi har hjälpt mest är för att de har legat på högst nivå och att hockeyn utvecklats till den största sporten i stan. Det är där vi syns mest och får ut vårt varumärke bäst, helt enkelt. Tänk så här: IK har ett marknadsvärde på många tiotals miljoner och syns i tv varje vecka. Vad tror du det hade kostat oss att köpa tv-reklam i stället?

    Till saken hör också att det inte är något fattiglappsföretag som vi har att göra med. Be-Ge-koncernen har gått som tåget ekonomiskt. 2013 var vinsten 34 miljoner kronor. De två senaste åren har företaget redovisat vinster på 54 respektive 47 miljoner.

    134 miljoner i vinst bara de tre senaste åren.

    Koncernen har verksamhet i åtta länder, nästan 500 anställda och omsätter uppemot en miljard kronor årligen.

    Men alla beslut om sponsring sköts centralt - från huvudkontoret i Oskarshamn.

    – Det får inte glömmas bort att vi stöttar Oskarshamns AIK också. Framför allt ”Icke” har alltid haft starka intressen i AIK. Det är ju kul att de är med på text-tv nu. Sedan är vi med lite grand i några enstaka mindre föreningar, men det är på helt andra nivåer. IK och AIK är i en klass för sig.

    Ett talande exempel på det utspelade sig när Be-Ge köpte upp ett holländskt företag.

    Snart kom det fram att företaget sponsrade holländska storlaget Utrecht med ansenliga summor.

    Ordern från Köpmangatan i Oskarshamn till dotterbolaget i Holland var tydlig: ”Ta bort sponsringen från Utrecht. Be-Ge sponsrar bara två föreningar – IK Oskarshamn och Oskarshamns AIK”.

    FAKTA

    Be-Ge-kopplingar till IKO

    • Den evige välgöraren

    Per-Eric ”Icke” Persson är hedersordförande i IKO sedan 2012 och allmänt sedd som ”IKO:s Percy Nilsson”. Son till Be-Ge-grundaren Bror Göthe Persson. Grundade själv IKO för 45 år sedan och sitter fortfarande i företagets styrelse. 2009 bildade han stödföreningen Hockeyns vänner och tog över IKO:s kommunala miljonlån. 84-årige ”Ickes” ord väger fortfarande tungt.

    • Arenanamnet

    I våras fick IKO rättigheten av kommunen att sälja namnet på ishallen. Be-Ge köpte namnet och döpte ishallen till Be-Ge Hockey Center. Avtalet är femårigt och ger IKO mångmiljonbelopp.

    • Huvudsponsor

    För ett år sedan blev Be-Ge IKO:s huvudsponsor. Enligt uppgift till Sporten betalar Be-Ge en bra bit över en miljon kronor årligen för att vara huvudpartner.

    • Ordförandeposten

    När Mats Söder hoppade av som ordförande den 21 september blev Tomas Engsund ny ordförande i IKO. Engsund är till vardags vd för Be-Ge Lastbilar och Personbilar.

    • Räddningsplankan

    Otaliga är gångerna då Be-Ge räddat ett IKO i nöd. I slutet av 90-talet ledde de till exempel ett företagsupprop, samlade ihop nästan fyra miljoner och räddade klubben från konkurs. Företaget har ofta agerat bank och lånat ut när det saknats pengar till exempelvis löner.

    • Arbetsgivaren

    Som mest hade Be-Ge ett tiotal IKO-spelare anställda. I takt med att spelarna blivit heltidsproffs är det i stället spelarfruarna som får jobb på företaget.

    Visa mer...

    FAKTA

    Be-Ge-företagen

    • Be-Ge grundades i Oskarshamn 1934 av Bror Göthe Persson.

    • Företagsgruppen ägs än idag helt av familjerna Persson.

    • Företaget har sitt säte och huvudkontor på Köpmangatan i Oskarshamn.

    • Under tredje generationens ledning har koncernen i dag verksamhet i Sverige, Danmark, England, Litauen, Nederländerna, Tyskland och Belgien.

    • Gruppens totala omsättning uppgick under verksamhetsåret till 796 miljoner. Av koncernens 484 anställda återfinns cirka 311 i Sverige.

    Visa mer...
    Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.