Annons

Nytt avtal kring arenanamnet klart

Beskedet var väntat, men naturligtvis ändå otroligt viktigt för Kalmar FF. Gulfågeln Arena behåller namnet de närmaste sju åren.
Kalmar • Publicerad 5 december 2017
Guldfågelns vd Peter Andersson (vänster) och Kalmar FF:s ordförande Mattias Rosenlund.
Guldfågelns vd Peter Andersson (vänster) och Kalmar FF:s ordförande Mattias Rosenlund.Foto: Daniel Bogefors

Kalmar FF har hela tiden varit tydligt med att man vill förlänga avtalet med Guldfågeln om arenanamnet. Avtalet som undertecknades inför säsongen 2011 var på väg att löpa ut men förlängs nu över säsongen 2024.

– Avtalet är utformat på ett lite annat sätt än tidigare. Men beloppen är i paritet med det som har varit innan och det är glädjande. Sedan har vi en uppsida att om vi når större sportsliga framgångar så får vi lite mer i avtalet och Guldfågeln får mer publicitet, säger Mattias Rosenlund, ordförande i Kalmar FF.

Annons

Är avtalet mer prestationsbaserat än tidigare?

– Nja, inte på det sättet. Ju bättre det går ju mer utrymme får man i media. Men sedan finns det vissa bonusdelar om vi skulle vinna allsvenskan eller komma högre upp i tabellen än tidigare.

Det har tidigare spekulerats i att det förra avtalet skulle vara värt 20 miljoner.

– Vi kommenterar inga summor men sedan har media en tendens att salta siffror rätt så rejält, säger Rosenlund.

Tidigare under hösten klubbade Kalmar kommun igenom att de ska köpa arenan.

– Ett överklagande har kommit in som ska hanteras först. Men i förhandlingar som vi har haft är det sagt att vi ska sköta arenan precis som vanligt i ytterligare två år. I det ligger också att vi ska ta hand om hyresgästerna och även ha de kommersiella rättigheterna, säger Rosenlund.

Vad som händer med arenanamnet efter de två åren är inte helt klart.

– Avtalet gäller under förutsättning att Kalmar FF har rätt att sälja arenanamnet, säger Guldfågelns vd Peter Andersson och kommenterar förlängningen så här.

– Kalmar FF är ett starkt varumärke och vi gillar att synas med andra starka varumärken. Det har under de här sju åren varit ett positivt samarbetsklimat.

Daniel BogeforsSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons