Sport

”Marknadsmässigt den viktigaste matchen någonsin”

Sport Artikeln publicerades

En historisk match.

Ett publikrekord som ska slås.

– Prio ett är att nå ut, säger Martin Ragnar.

Planeringen har pågått länge. Visionen om att spela en innebandymatch i Be-Ge Hockey Center har funnits med som en dröm för Craftstaden ett tag och i oktober i höstas presenterades Arenamatchen mot Kalmarsund som spelas på fredag kväll.

– Det är en spänd förväntan, det är det ju. Allt är för första gången. Det har visserligen spelats innebandy i hockeyarenor tidigare, men aldrig här i regionen, säger projektledaren Martin Ragnar.

Han har tillsammans med ett par personer till ingått i den gruppen som jobbat med detta länge. Men han berömmer inställningen och välviljan att hjälpa till hos folk i föreningen och folk runtomkring.

– Folk har ringt mig och frågat om det behövs hjälp. Ledare i föreningen har tyckt det ska bli kul att hjälpa till. Folk verkar helt klart tycka att detta är en kul grej och vill vara med och göra det till bästa möjliga arrangemang.

Förhoppningen är som bekant att slå publikrekordet för allsvensk innebandy. Det finns 1 620 sittplatser i Be-Ge Hockey Center, vilket innebär att om det är fullt på alla sittplatser så slås rekordet med tio personer.

– Det får gärna vara en hel del folk på ståplats också, jag ser gärna att vi fyller hela hallen. Men det är svårt att säga hur mycket folk det blir. Känslan är i alla fall god.

Ragnar hoppas att föreningen ska locka en publik som inte går på innebandy annars.

– Nu kan vi visa hur det är att spela i en attraktiv miljö. Så här ser elitarenorna ut, det är bara att ta båten till Visby. Där har du en arena med mediakub, restaurang, loger och sköna stolar. Nu får vi ett smakprov på hur det är att kunna spela i en attraktiv miljö och kunna erbjuda våra samarbetspartners något tillbaka. Våra hardcore-fans kommer även om vi spelar i Kristdala. Nu vill vi locka en bred publik, de som inte går vanligtvis och kanske inte känner till Craftstaden

Ekonomin i den här matchen är svår att spekulera om innan matchen. Matchen är en så kallas Craftsamling. Inträdet är gratis och välvilliga företag betalar två eller fyra kronor per åskådare.

– Vi börjar ju på minusresultat, men förhoppningsvis kan vi göra lite pengar. Första året är det svårt att gå plus, men det finns potential för ett ekonomiskt tillskott. Det viktigaste är marknadsmässigt, då är det här den viktigaste matchen någonsin. Sen har det spelats viktigare matcher rent sportsligt, men här är prio ett att nå ut.

Klubbchefen Patrik Holm är den som jobbat med att locka företag att delta i Craftsamlingen.

– Just nu är det kanske lite svårare att få med sponsorer i kommunen. Vissa har nog redan satt sina sponsorpengar och kärnkraftsnedläggningen drabbar ju många indirekt. Men något som är väldigt glädjande är att många minde företag har hakat på och är med.

Har ni nått ert mål med att få in företag till Craftsamlingen?

– Vi är nära målet, men inte riktigt där. Men publiktrycket känns väldigt stort, säger Holm som är extra tacksam mot två samarbetspartners.

– Kommunen har verkligen hjälpt och stöttat oss i det här. Och IKO:s organisation har verkligen visat att de tycker det här ska bli en häftig grej och utan deras stöttning och erfarenhet av sådana här arrangemang hade det nog inte gått. De är oerhört proffsiga.