Ronneby

Anropet innan smällen: ”Birdstrike!”

Möljeryd Artikeln publicerades
Den giftiga röken gjorde att polisen använde sig av skyddsmasker och heltäckande klädsel.
Foto: Marcus Palmgren
Den giftiga röken gjorde att polisen använde sig av skyddsmasker och heltäckande klädsel.

I radion hördes plötsligt anropet ”birdstrike”. En privatpilot blev från luften vittne till dramatiken när ett Jas Gripen-plan kraschade.

Och det gick väldigt snabbt från larmet om fågelkollision till kraschen.

Det var vid tjugo i tio på tisdagsförmiddagen som larmet gick om ett flyghaveri norr om Möljeryd. Ett Jas Gripen-plan hade kolliderat med vad som av piloten själv beskrivits som en flock större fåglar.

– Han hade varit på övningsuppdrag över Östersjön. På vägen tillbaka övade han instrumentflygning när han kolliderade med fåglarna. Han begärde förkortad tid för landning, men märkte sedan att flygmaskinen inte höll, säger Adam Nelson, flygchef på F17.

Smällen när flygplanet kraschlandade hördes av flera närboende och en av dem berättar så här:

– Det var en jävla smäll, jag tänkte först att det var någon som jagade men det var mycket högre än ett skott. Sedan ringde grannen och vi såg den svarta röken. Den stack rätt upp och det luktade som fan.

Bild från nedslagsplatsen.
Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten
Bild från nedslagsplatsen.

De båda grannarna var först övertygade om att det måste vara en skogsmaskin eller skördetröska som brann och gav sig ut i bil för att försöka hitta platsen. Men trots att de känner trakten väl, gick det inte att ta sig fram dit.

– Det var först när vi kom hem igen som vi fick veta att det var ett plan som kraschat. Vi bor ju precis under inflygningen och det är klart att vi pratar om riskerna ibland, säger ögonvittnet.

Han är också kritisk till att boende runt omkring inte fick snabb information om hur giftig röken var. Det var först när han stötte på två poliser i masker som han fick veta det.

En privatpilot som befann sig i luften ovanför Ronneby, såg det dramatiska händelseförloppet från sin cockpit. Först anropet i radion om fågelkollision och sedan bara en kort stund senare den svarta rökpelaren från nedslagsplatsen.

Jas-piloten, som beskrivs som relativt erfaren, fick skjuta ut sig och kunde kort därpå hämtas av försvarets egen helikopter 14 som råkade vara på väg hem efter ett uppdrag. Han fick möjlighet att träffa kollegor och kontakta anhöriga innan han fördes iväg för kontroll. Enligt rapporter ska han kunna återgå i tjänst ganska omgående.

– Efter omständigheterna mår han mycket bra. Han såg väldigt pigg ut när jag kramade om honom kort efter, säger Adam Nelson.

Var han skärrad?

– Inte särskilt. Men det är klart att han inte var oberörd, med tanke på vad som hänt.

Har piloten försökt att styra bort från bebyggelse?

– Har han haft möjlighet att undvika bebyggelse så har han gjort det.

Hur lågt var han när han sköt ut sig?

– Det var ganska låg höjd. I ett Jas-plan kan du i princip sitta på marken och skjuta ut dig och ändå klara dig. Prestandan är så pass bra i räddningssystemet.

Redan när BLT närmar sig Möljeryd syns en helikopter i luften. Flera polisbilar med sirener kommer från olycksplatsen. När vi kommer fram till Långgölsövägen stoppas vi av en polispatrull.

– Ni får inte komma närmare. Röken är giftig.

Därinne arbetar deras kollegor med heltäckande klädsel och skyddsmasker. Flygkraschen medförde en våldsam explosion och rökpelare syntes hela vägen till Karlskrona. Kompositen som planet är gjort av gör att partiklar frigörs i röken som blir giftig. Allmänheten ombeds att inte bege sig till området.

– Haveriplatsen kommer nu att förklaras som militärt skyddsobjekt. Haverikommissionen kommer med all sannolikhet att komma hit. Vi har gått upp i höjd beredskap, säger Lars Bergström, flottiljchef på F17.

+ 8

Fakta

Tidigare incidenter

2014 var två Gripenplan bråkdelar av en sekund från att krocka i luften under en övning i Norrbotten. Enligt Statens haverikommission brast den ena pilotens utbildning.

2009 buklandade ett Gripenplan på F 17 i Kallinge och ytterst nära att slå runt. Orsaken var att piloten missat att fälla ut landningsstället.

2007 orsakade fel på ett utskjutningshandtag att ett Gripenplan kraschade utanför Vidsel i Norrbotten.

2005 störtade ett Gripenplan söder om Utklippen i Karlskrona skärgård.

1999 störtade ett plan i Vänern under en luftstridsövning.

1993 kraschade ett Gripenplan intill tusentals åskådare på Vattenfestivalen i centrala Stockholm.

1989, medan Gripen utvecklades, kraschade ett plan under en testflygning i Linköping.

Källa: TT/BLT

Visa mer...