God restaurang­sed verkar inte gälla här

kalmar ,
Köttet var för blodigt, tyckte insändarskribenten.
Foto:Helena Landstedt / TT
Köttet var för blodigt, tyckte insändarskribenten.

Vi, ett sällskap på nio ­personer, beslutade oss för att äta lunch på Kött & Bar 
i Kalmar.

Efter en lång tids väntan på att träffas tänkte vi att det skulle vara gott med riktigt vällagad mat och få prata och skratta.

Kalmarborna har lovordat Rasmussens och förklarat dem som proffs i köket. Sagt och gjort. Vi ställde oss snällt vid skylten “invänta hovmästare”. Efter en stund kom en servitris och frågade hur många vi var.

”Nio stycken”, svarade någon lite blygt.

Servitrisen tog då genast kommandot och sa i arrogant ton “ni kan inte få sitta ihop utan vid flera bord”.

Mungiporna åkte ner till halsen på oss. Nåväl, vi blev placerade vid två bord med en gång emellan.

Borden kunde mycket väl ha dragits ihop om viljan funnits.

Vi beställde vår mat under tystnad. Själv tog jag en grillad entrecoteskiva med tillbehör. Ingen frågade, i vanlig restauranganda, hur jag ville ha mitt kött.

Själv vågade jag inte yttra mig eftersom det nu verkade det vara bråttom, bråttom. Köttet kom in och var så blodigt att jag höll på att kräkas över tallriken. Smaken var inte heller god, alldeles för mycket kryddad och senig.

Väluppfostrad som jag är, ville jag inte ställa till någon scen och förstöra matron för mina vänner, som tog fisk.

Jag tycker att servitrisen kunde ha frågat om maten inte var bra, eftersom hon fick bära ut den vid avdukningen. Även detta är ju god restaurangkultur.

Nej, fy för den lede. Aldrig mera Kött & Bar i Kalmar för min del.

Svar direkt från Kött & Bar:

Det är väldigt tråkigt att höra att Inger aldrig mer vill komma och besöka oss, det beklagar vi. Vårt mål är att alla ska nöjda och glada som kommer till oss.

Den aktuella dagen hade vi en konferens bokad i vår matsal med långbord plus att vi hade två större bokningar samtidigt, så tyvärr hade vi inget ledigt bord för nio personer vilket är ett ganska stort sällskap att ta emot obokat. Vi var därför tvungna att placera damerna på två bord bredvid varandra. Vi påtalade att vi tyvärr inte kunde erbjuda ett bord innan vi satte ner sällskapet och vi upplevde inte att gästerna såg det som ett problem.

Vi är väldigt ledsna att det upplevdes som om vi hade bråttom då vi tar beställning av maten så fort som möjligt för att undvika väntetider på maten då 90 % av gästerna har en begränsad tid på sig. Under lunchtid har vi bland annat en grillrätt och denna vecka var det entrecote, den steker vi alltid medium för att köttet gör sig bäst så. Vi beklagar om den var för röd och hade så klart rättat till detta om vi fått möjlighet. Entrecote är ju en köttbit där det alltid är en sena som man inte kan äta och det kan vi tyvärr inte påverka. Det var dåligt av oss att vid avdukningen inte uppmärksamma att köttet inte var uppätet, vi brukar fråga om allt är till belåtenhet om gästen lämnar mycket mat men tyvärr har vi missat detta vid det aktuella tillfället.

Vi upplevde dock inte att någon inte var nöjd utan tvärtom därför är det tråkigt att vi på plats inte kunde göra Inger nöjd vilket alltid är vårt mål. Hon hade gärna fått ett annat av våra lunchalternativ då vår grillrätt inte var till belåtenhet, vi är inte svåra så utan vi är väldigt lyhörda om vi får möjlighet.

Om Inger tar kontakt med oss direkt så betalar vi givetvis tillbaka pengarna för entrecoten.

Med vänliga hälsningar

Helen Rasmussen