Både Stångådalsbanan och Tjustbanan behövs

Christer Wilhelmsson, Styrelseledamot Resenärsforum Magnus Brynjer, Medlem Resenärsforum ,
Foto:Daniel Svensson

Det har kommit förslag om att lägga ner tågtrafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Det är väl ingen överdrift att påstå att dessa banor har missköts. Bägge banorna går genom områden som inte är intressanta för makthavarna.

För norra Kalmar län är banorna av mycket stor betydelse. Linköping är den stora staden för norra länsdelen. Det är landets femte största stad. Där finns universitetssjukhus med specialistsjukvård och universitet. Längs banan ligger Astrid Lindgrens värld där tågen under sommartid gör uppehåll. I Kalmar finns Linnéuniversitetet samt närheten till Glasriket och Öland.

Längs bägge sträckorna finns förutom nämnda mål ett enormt turistutbud. Allt detta sammantaget genererar många resenärer.

Västervik har djuphamn med järnvägsanslutning. Eventuellt kan det bli förbindelse till Gotland. Mellan Oskarshamn och Visby reser ungefär 400 000 invånare per år. Oskarshamns hamn har containertrafik.

Längs Stångådalsbanan bor ungefär 275 000 invånare. Lägger man till Oskarshamn blir det cirka 301 000 invånare. Linköping inklusive kommunerna Åtvidaberg och Västerviks kommuner har knappt 200 000 invånare.

Förutom Stångådalsbanan och Tjustbanan behövs Bockabanan mellan Oskarshamn och Nässjö. Det har talats om stopp i Målilla. Ansvariga har, förmodligen medvetet, sett till att det inte funnits anslutningar mellan dessa banor. Längs Stångådalsbanan och Tjustbanan är det i dag trafik varannan timme

Det talas så vackert om att Hela Sverige ska leva (denna organisation har sitt huvudkontor i Stockholm).

Det ska göras en åtgärdsvalsstudie om stråken mellan Linköping och Kalmar/Västervik. Det behövs säkert efter alla år av nedrustning av dessa stråk.

Med en upprustning av järnvägen kan både resenärer och gods utnyttja järnvägen.

En järnväg med bra förbindelser lockar folk att bosätta sig och företag att etablera sig. Man kan bo i Vimmerby och pendla till Linköping. En järnväg med bra förbindelser påverkar huspriserna. Detta kan bli verklighet om ansvariga har en helhetssyn.

När det gäller delen Berga–Kalmar finns möjligheter om trafiken planeras på ett vettigt sätt. Det har talats om ett mötesspår i Rockneby. Med stopp i Ålem, Rockneby samt Hans city kan trafiken bli attraktiv. Men det ska inte vara tågen till Linköping utan lokal trafik exempelvis mellan Oskarshamn och Kalmar. Tågtrafiken lades ner mellan Oskarshamn och Nässjö för några månader sedan. Det måste vara samordning mellan olika tåg samt anslutande bussar.

Orter med bra kollektivtrafik drar till sig folk och företag.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.