Alltid uppkopplad – stressad i skolan

Reagera Artikeln publicerades

Den psykiska ohälsan i skolan är en mycket viktig fråga. Vilka konsekvenser får den?

Konsekvenserna är ökad frånvaro i skolan, sämre prestationer i skolan, flyktbeteende med mera.
Den psykiska ohälsan ökar i skolan och vad kan detta bero på?
Jag tror att den nya tekniken är bidragande genom att den gör att vi alltid är kontaktbara. Att lämna bostaden utan mobil eller smartphone är likställt med att gå naken. Vi kan till och med känna en större stress när vi inte har mobilen med oss än när vi har den med oss.
En lösning kan vara att bestämma en tidpunkt då man inte svarar på några sms, eftersom det gör att man inte stör nattsömnen. Det finns dock ett problem med den här lösningen som kan beskrivas med det här: Du vaknar upp på morgonen och har 10 olästa sms, 10 Facebook–meddelanden, 30 Twitter–meddelanden och över 20 mejl. Det är inte konstigt att det utlöper i ökad psykisk påfrestning.
Internets möjligheter att kommunicera snabbt och enkelt kommer inte att försvinna, eftersom det ger oss många positiva saker. Men vi har absolut anledning att diskutera hur tekniken har gjort att internet har kommit närmare vår vardag.
När vi väljer att inte finnas på Facebook, tror folk att vi är döda. Är vi aktiva på Facebook kan vi i stället inse att vi inte har särskilt många vänner, inte är lika intressanta som andra, vilket leder till ytterligare psykisk påfrestning.
Detta är ett väldigt krångligt plus/minus–summespel som vi måste ta på allvar för att kunna lösa frågan om psykisk ohälsa i skolan.

Torbjörn S. Brandhill, liberal bloggare