Alla ni i hemtjänsten gör ett fantastiskt jobb

Michael Ländin (s) ,
Omsorgen i Kalmar testar nu en ny modell för att göra den bättre – både för anställda och omsorgstagare.
Foto:Sonja Palm
Omsorgen i Kalmar testar nu en ny modell för att göra den bättre – både för anställda och omsorgstagare.

Svar till Äldre får inte den omsorg de betalar för 15/9.

En vanlig dag fick 883 omsorgstagare någonstans i kommunen hjälp av 283 undersköterskor genom 2 827 besök. Utöver de planerade besöken hade vi kring 400 larm. Detta är en alldeles vanlig dag för hemtjänsten i Kalmar som pågår dygnet runt varje dag hela året. Vardagar, helgdagar och storhelger.

För att se till att allt ­detta fungerar har vi vårt planeringssystem Laps care som säkerställer att alla omsorgstagare får sina besök och vad ­besöket ska innehålla. Det handlar både om att tillgodose omsorgstagarens önskemål och behov av tid för besöket samtidigt som arbetsscheman ska passa de anställdas önskemål och arbetstider.

Alla ni i hemtjänsten gör ett fantastiskt jobb och jag förstår frustrationen att man ibland känner sig otillräcklig för att man inte klarar att hålla tiderna. Rutinen är att vid längre tidsförskjutning ska omsorgstagaren alltid kontaktas. Jag har själv ­varit med om detta när jag varit ute och praktiserat. Detta möts nästan alltid av förståelse då det är människor vi jobbar med som ibland tar lite längre tid att lägga sig, tar längre tid på sig på toaletten eller helt enkelt behöver en stunds samtal.

När det gäller att man verkligen får den omsorg man betalar för så är det insatsen/stödet man betalar för och inte tiden. Vi jobbar just nu en ny ­modell i hemtjänsten för att göra den bättre både för omsorgstagarna och vår personal. Spåret heter Skönsmomodellen och prövas just nu i bland annat Lindsdals hemtjänst. Den bygger på hög personalkontinuitet kring varje omsorgstagare vilket i sin tur har resulterat i ökad kvalitet på stödet och ökad arbetsglädje för personalen där den här ­modellen använts.

Även ute i Trekanten tycks de hittat ett bra system. Artikeln publicerad i Barometern i slutet på ­augusti visar ett tajt, erfaret och flexibelt team. ­Mobilen ska vara ett hjälp­medel, inte ett hinder. Man ser ungefär hur lång tid en insats ska ta, men sen händer det ju nya ­saker hela tiden, säger de.

Avslutningsvis får du gärna kontakta mig. Jag följer gärna med dig en dag och jobbar där vi tillsammans kan diskutera om hur hemtjänsten kan förbättras både för personal och omsorgstagare för att nå vårt mål om att bli en av Sveriges 30 bästa äldrekommuner 2020.