Unik lotsbåt restaureras

Fårbo Artikeln publicerades
I arbetet med att renovera den gamla lotsbåten deltar bland andra Jan Sörensen, Ulf Karlsson, Anders Berg, Leif Lindh och Erik Gokall-Norman.
Foto:Per Hammenvik
I arbetet med att renovera den gamla lotsbåten deltar bland andra Jan Sörensen, Ulf Karlsson, Anders Berg, Leif Lindh och Erik Gokall-Norman.

Sedan 1972 har lotsbåten varit i privat ägo i olika hamnar utmed den svenska kusten. Om ungefär ett år kan tjänstebåt 376 åter komma att sjösättas i sin gamla hemmahamn i Kråkelund.

Lotsbåten står sedan några veckor tillbaka på sågverksplanen i Fårbo. Renoveringen har nyligen inletts av en grupp entusiaster i Museiföreningen Hamnmagasinets vänner.

– Vi har mycket arbete framför oss, men båten är i mycket gott skick och vi räknar med att den ska kunna sjösättas nästa höst, säger Anders Berg i museiföreningen.

Att lotsbåten är tillbaka i de trakter där den mellan åren 1942 och 1972 tjänade som lotsbåt beskrivs som oväntat men också mycket glädjande.

När ägaren blev svårt sjuk ville han att den skulle komma tillbaka till sin gamla hemmahamn. En släkting till mannen lyckades senare spåra museiföreningen.

– Ägaren fick veta att hans önskan skulle gå i uppfyllelse innan han dog. Båten blev sedan en donation från dödsboet, säger Anders Berg.

I arbetslaget som deltar i restaureringen ingår ett tiotal personer som alla är pensionärer och som nu ska fixa till skrovet, bygga om styrhytten och förse båten med ny färg.

– Det kommer ta tid, men det är något vi har gott om, säger Ulf Karlsson, som senare i höst ska kunna jobba med båten i ett tidigare torkutrymme på sågverksplanen.

I stort sett allt arbete kommer ske på frivillig väg, men det kommer ändå kosta närmare 150 000 kronor att få lotsbåten i sjödugligt skick.

– Vi hoppas få hjälp med att täcka kostnaderna och vi ska söka bidrag från lite olika håll, säger Anders Berg, som lurar på vilken färg båten ska få när arbetet kommit så långt att det är dags att måla skrovet.

– Vi hade tänkt oss att måla den orange, vilket var den färg som den här typen av båtar hade. Men vi vet inte om det godkänns när den inte är i bruk. Det är något vi får ta upp med Transportstyrelsen, säger han.

Med lotsbåtsdonationen har museiföreningen även kommit över ett stort parti med marina tillbehör i form av allt från lådor med kättingar, fendrar, rep och, till och med, en gammal mistlur.

– Vi tog över en båt på 13 ton och det som följde med väger tre ton och det är sådant som säkert kan komma till användning, säger Anders Berg.

Fakta

Tjänstebåt 376

Är unik då det är den enda i sitt slag som finns kvar i sitt ursprungliga skick. Båten, som är 10,5 meter lång och 3,84 meter bred, byggdes i Simrishamn 1942 och var i bruk i Kråkelund fram till 1972.

Visa mer...