Svåra skador efter otäck cykelolycka

Oskarshamn Artikeln publicerades
Foto:Privat

– Jag är chockad över att bilisten kunde göra så, vi var helt oskyddade, säger Mikael Turesson som skadades i trafikolyckan på väg 34/47 vid Lagmanskvarn på tisdagskvällen.

Mikael Turesson har cyklat i 16 år och aldrig varit med om någon incident tidigare. Han bröt ett lillfinger, nyckelbenet och tre revben i olyckan och är nu sjukskriven i en och en halv månad. Cyklisterna blev omkörda av en bil som sedan bromsade kraftigt.

– Det gick så snabbt, jag hörde bara att någon skrek "se upp", säger Mikael Turesson.

Han berättar att han försökte komma ner i diket men körde på tramporna på cyklisten framför och därefter blev han själv påkörd. Han fick åka ambulans till länssjukhuset i Kalmar.

– Nu mår jag efter omständigheterna bra, säger Mikael Turesson när vi träffas hemma i köket på torsdagen.

Han är inställd på att återuppta cykelträningen så småningom.

Kan du förstå att bilister blir störda av cyklisterna?

– Egentligen inte, inga klagar på långsamma traktorer, vi körde i cirka 50 kilometer i timmen.

Mikael Turesson är medlem i Oskarshamns cykelklubb men den här kvällen var han ute med ett kompisgäng.

Lena Alfvén, generalsekreterare i Svenska cykelförbundet, vill nå ut till fler. Förbundet har 50 000 medlemmar men hon bedömer att det finns upp till 350 000 cyklister. Inom föreningarna har man bra dialog om trafiksäkerhet och de försöker förlägga träningar till säkra platser. Att köra i bredd är en del av sporten där cyklisterna turas om att ligga först i klungan.

– Vid träning måste man anpassa sig efter trafiksituationen och lägga sig på rad vid dålig sikt, det vet föreningarna och det finns alltid någon som har ansvar och kan fatta beslut. Det allra bästa hade varit bilfria vägar men det är en utopi, säger Lena Alfvén.

Den här olyckan orsakades av en bilist som tvärbromsade och nu är misstänkt för vårdslöshet i trafik och eventuellt även vållande till kroppsskada.

Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen, säger dock att det egentligen inte passar in i trafikreglerna att cykla på ett sådant sätt som man gör på cykeltävlingar.

– Det här sker i marginalen av det tillåtna, säger Bo Göingberg.

Fakta

Så säger lagen

Enligt trafikförordningen är cykeln ett fordon som ska framföras på ett trafiksäkert sätt. Cyklisterna ska hålla säkerhetsavstånd och ansvarar för cykeln på samma sätt som en bilist har ansvar för sin bil.

Samtidigt är cyklister oskyddade trafikanter och bilisterna har väjningsplikt men cyklister har större ansvar än de gående.

Om det finns en cykelbana ska cyklister använda den. Cyklister får köra på landsväg men de ska hålla höger och köra efter varandra men om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får man cykla i bredd.

Under 2015 omkom 17 cyklister i olyckor och dödsolyckorna blir stadigt färre men sedan 2008 är cyklister den största grupp som vårdas på sjukhus efter trafikolyckor.

Visa mer...