Lastfartyg gick på grund utanför Oskarshamn

Oskarshamn Artikeln publicerades

Tidigt på lördagsmorgonen gick ett lastfartyg på grund utanför Stångehamn söder om Oskarshamn. Både fartygets kapten och styrman är anhållna misstänkta för grovt sjöfylleri.

Foto:

Fartyget var på väg från Visby till Oskarshamn när det körde på grund cirka två kilometer utanför Stångehamn.

Polisen fick kännedom om händelsen strax före klockan fem på lördagsmorgonen och var snabbt på plats tillsammans med Kustbevakningen. Då Kustbevakningen säkerställde att inga miljöfarliga ämnen läckt ut i havet koncentrerade sig polisen på att reda ut vad som orsakat grundstötningen.

Efter att ha pratat med besättningen uppstod misstankar om sjöfylleri varpå polisen omhändertog både fartygets kapten och styrman för vidare provtagning. Båda två greps därefter. Styrmannen misstänks ha orsakat olyckan och är misstänkt för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik, medan kaptenen är misstänkt för grovt sjöfylleri då han ska ha försökt att köra loss båten från grundet medan polisen var på plats.

– Man kan konstatera att styrman har framkört båten på havet. Kaptenen hade kommit undan brott om han inte hade försökt köra loss fartyget, säger Kim Hild, pressinformatör på polisens ledningscentral i Malmö.

Enligt polisen är styrmannen 50 år och kaptenen 37 år och båda anhölls av åklagare senare på lördagen.

Foto:
Foto:

Under tiden som polisen hämtade in information om händelsen kunde Kustbevakningen konstatera att inga miljöfarliga ämnen hade kommit ut i havet.

– Vi har inte sett någon olja som kommit ut i vattnet, inte heller något havsvatten som trängt in i fartyget. Därmed är vår bedömning att läget är stabilt. Det är också lugnt väder, sa Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen, på lördagsmorgonen.

Därefter undersökte räddningsdykare från Kustbevakningen skrovet och grundet och rapporterade i sin tur vidare informationen till Transportstyrelsens fartygsinspektör, som är den som beslutar om när en bärgning får ske.

Foto:
Foto:
Räddningsdykare från kustbevakningen har undersökt skrovet och botten under dagen.

Dykarna kunde konstatera att fartyget nöter mot sten på tre ställen: förut, på mitten och strax bakom mitten. Det innebär, enligt Kustbevakningen, att situationen är känslig för förändringar. Hittills har emellertid ingen olja läckt ut – men det finns fortfarande risker då båten inte är byggd för att stå som den gör.

– Ju längre fartyget står på grund desto sämre är det, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen.

Då det fortfarande finns 44 000 liter diesel och en mindre mängd tjockare oljor ombord kommer fartyget att länsas in.

– Vi lägger som ett förband runt fartyget för att avgränsa ett eventuellt utsläpp. Riskerna för utsläpp ökar när fartyget väl ska dras loss, säger Filip Lundgren.

UPPDATERAD:

Initialt uppgav polisen att fartyget var ryskt men enligt Kustbevakningen är fartyget flaggat på Färöarna. Rederiet är danskt och besättningen kommer från Ryssland och Filippinerna.

– Så brukar det se ut på de flesta fartyg. Det är väldigt internationellt, att fartyget är flaggat i ett land och rederiet i ett annat, säger Mattias Lindholm.

Kustbevakningen har haft täta kontakter med ägaren, vars ansvar det är att flytta fartyget, men det finns i nuläget inget besked om när en bärgning kommer att ske.

Foto:
Foto:
Foto:
Foto: