Kvinna svårt biten av vägglöss på hotell

Oskarshamn Artikeln publicerades

När kvinnan vaknade i hotellrummet på Sjöfartshotellet i Oskarshamn var det flera blodfläckar på lakanen. Det visade sig att hon fått flera bett av vägglöss. Nu har kvinnan och hennes familj anmält hotellet till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden.

En kvinna har anmält Sjöfartshotellet I Oskarshamn till ARN sedan hon blivit biten av vägglöss när hon bodde på hotellet i somras.
Foto: Anticimex
En kvinna har anmält Sjöfartshotellet I Oskarshamn till ARN sedan hon blivit biten av vägglöss när hon bodde på hotellet i somras.

I anmälan till ARN kräver kvinnan ersättning för personskador med 15 000 kronor. Hon vill även ha tillbaka 1 295 kronor för hotellnatten och 386 kronor för sjukvård och medicin.

”Vi hade en mejlkonversation under några veckor där hotellet bland annat bekräftade att Anticimex konstaterat att det var vägglöss i rummet vi sov i”, skriver kvinnan.

Det var i slutet av juni förra året som kvinnan och hennes man och två barn tog in på hotellet. På morgonen upptäcktes blodfläckar på lakanen. Senare kunde läkare konstatera att kvinnan blivit biten av vägglöss. Det rörde sig om bett på stora delar av kroppen, främst på armar och ben men även på ryggen, händer och fötter.

”Betten innebar flera förlorade semesterveckor på grund av flera sömnlösa nätter, otrolig klåda och bestående ärr från betten”, skriver kvinnan i sin anmälan.

I anmälan hänvisar hon vidare till att familjen senare fick sanera den stuga som de hyrde på Gotland efter uppehållet i Oskarshamn. Även när familjen kom hem fick de vidta saneringsåtgärder.

”Bortsett från den fysiska skadan och det saneringsarbete vi fick genomgå finns också en stor psykologisk påfrestning och rädsla för att få med vägglössen hem”, skriver hon.

Sjöfartshotellet chef i Oskarshamn Jens Bergzen beklagar att familjen drabbades av vägglöss under sin vistelse på hotellet.

– Det är väldigt tråkigt men det är sådant här som kan hända. Det visade sig att det var en gäst som bodde på hotellrummet innan familjen som hade med sig lössen i sitt bagage, säger han.

Enligt Jens Bergzen har hotellet erbjudit kvinnan och hennes familj ersättning enligt rekommendationer från hotellkedjan Best Western som Sjöfartshotellet tillhör.

– Vi hade kontakt i slutet av sommaren då vi erbjöd de en summa som vi blivit rekommenderade. Sedan har vi inte hört något och nu har tydligen saken anmälts. Jag anser att den summa som familjen för fram i sitt krav är alldeles för hög, säger Jens Bergzen.

Det aktuella hotellrummet stängdes omedelbart efter det att familjen bott där. Sedan dess har det genomgått en mycket omfattande sanering. Några andra rum på hotellet ska inte ha drabbats av vägglöss.