Kreativa elever skrev egen teater
När läraren Malin Svensson märkte hur eleverna själva tog initiativ på historielektionerna, lät hon ett nytt sorts kunskapsprojekt få växa fram.
Det slutade med ett lärandeprojekt i historia där både eleverna och lärarna lärt sig mycket nytt. Ett kunskapslyft på flera plan och där tisdagskvällens världspremiär Kunskapsteatern var den stora höjdpunkten.
– Detta är barnens verk, proklamerade läraren Malin Svensson för publiken innan Kunskapsteatern drog i gång.
Det var alltså eleverna själv som kom på idén att ha en teater.
– Det är deras sätt att visa vad de har lärt sig i ämnet historia. Därför kallas det också för Kunskapsteatern. Men det har varit ett lärandeprojekt från båda håll, säger Charlotte Liliemark, rektor på Misterhults skola.
– Ja, jag har också lärt mig enormt mycket, säger Malin Svensson.
Eleverna i årskurs 4-6 har själva skrivit dialogerna, gjort koreografi, rekvisita, kulisser och låttexter. Malin Svensson har varit regissör.
Alvin Adolfsson i klass 6 är en av de 22 elever som ingått i historieprojektet, som även innefattat en uppbyggd tidslinje på skolan samt en skolresa för klass 6 till Stockholm, där man bland annat besökte slottet och fick en historisk vandring i Gamla stan.
– Det var spännande. Det har också varit roligt att få uttrycka sig i en teater om det vi har läst i historia, säger Alvin Adolfsson.
Kunskapsteatern håller på en halvtimme och tar sin början på 1500-talet, på Gustav Vasas tid, och sträcker sig fram till 1700-talet och Carl von Linné. Däremellan får publiken en lärorik historielektion om olika kungar och drottningar, allt klätt i olika scener och sångnummer.