Ångfartyg på besök läckte olja

Oskarshamn Artikeln publicerades
Björn Irvert och Björn Persson är två ångbåtsentusiaster som gärna jobbar ideellt i Sällskapet Ångbåten.
Foto:Per Hammenvik
Björn Irvert och Björn Persson är två ångbåtsentusiaster som gärna jobbar ideellt i Sällskapet Ångbåten.

Det blev finbesök vid norra kajen på onsdagsmorgonen när ångaren S/S Bohuslän kom på snabbvisit. Men ett mindre oljeutsläpp på cirka 15 liter brännolja blev också följden när ångaren bunkrades.

Ombord på ångaren fanns 23 besättningsmän på väg att jobba ideellt när ångisbrytaren Sankt Erik firar sitt 100-årsjubileum i Stockholm. Där blir S/S Bohuslän under några dagar i slutet av veckan utflyktsbåt.

– Det kör vi annars i Göteborgs skärgård, säger Björn Irvert.

Han är vice ordförande i Sällskapet Ångbåten och fungerar som däcksman under resan.

Även Sjöhistoriska Museet i Stockholm är med och arrangerar Stockholm Steam i slutet av veckan.

Bohuslän har varit inne i Östersjön några gånger tidigare. Fartyget är 101 år och har under 50 år drivits av Sällskapet Ångbåten.

– Det är längre tid än den var i privat ägo. Den var i drift på västkusten hos Marstrandsbolaget under 45 år innan den blev utkonkurrerad av bilar och tåg. Den låg också fem år på en skrotfirma innan vi räddade fartyget, säger Björn Ivert.

Liknande kusttrafik fanns i Östersjön med ångbåtar.

– Bohuslän är 43 meter lång och 7,2 meter bred och kan ta 280 passagerare, berättar Björn Persson, som fungerar som matros ombord.

Fartyget har minst en delägare i Oskarshamn. Det är sjöfartsföreningens ordförande Anders Österman.

– Jag köpte en andel. Är man ångbåtsnörd så är man, säger han.

Besättningen var besvikna över att bunkringen slutade med ett mindre oljeutsläpp.

– Det var inte riktigt de rutiner vi är vana vid här, säger Björn Irvert.

Styrkeledare Thobias Eriksson vid räddningstjänsten beräknade utsläppet till 15 liter.

– Men det ser alltid värre ut än det är. Nu ska vi länsa in oljan och suga upp den tillsammans med Kustbevakningen, berättade han.

Fakta

S/S Bohuslän

Byggdes 1914 vid Eriksbergs Mekanisk Verkstad för Marstrands Nya Ångfartygs AB i Marstrand.

Passagerarbåten trafikerade sträckan Lysekil-Smögen-Gravarne. Den senare hamnen kallas i dag Kungshamn. Det är västkustens sista skärgårdsångare.

Visa mer...