Störlinge får traktormuseum
De första spadtagen är tagna men än är det långt kvar. Av det som så småningom ska bli ett motormuseum med inriktning mot jordbruket syns bara grunden men med alla tillstånd klara är siktet inställt på sommaren 2008.
?Förutsatt att vädret är med oss och det inte blir en massa snö i januari ska vi kunna bli klara inom ett halvår, berättar initiativtagaren Henric Bertilsson som passande nog är traktormekaniker på Lantmännen i Borgholm.
Idag är det en Volvo BM från 1981 som ska lagas.
?Den platsar inte på museet än, men snart. Det är trots allt den sista modellen som tillverkades i Sverige. Annars är det som två helt olika sysselsättningar att syssla med nutida traktorer och äldre. Tekniken har verkligen gått framåt, fortsätter han.
Samlat traktorer har han gjort sedan han var tolv år. 25 år senare har hans samling vuxit rejält. 50 stycken är han uppe i och de ska nu tillsammans med bidrag från traktorintresserade vänner utgöra stommen till museet.
?Sedan kommer det vara en del andra jordbruksredskap samt några gamla mopeder och bilar också.
Vad är det som är så fantastiskt med gamla jordbruksmaskiner?
?De är så enkelt byggda men fungerar nästan jämt ändå. Även om de stått ute länge så brukar man kunna få igång dem med något knep. Sedan har varje traktor oftast en egen historia genom alla ägaren som haft den. Det är det som är det intressanta, de som man inte vet vad de varit med om är inte alls lika spännande.
Vad blir museets raritet?
?En Munktell typ 30 från 1936. De här eskilstunatillverkade maskinerna är ganska ovanliga i Sverige.
Något speciellt på önskelistan som saknas?
?En John Deere modell D eller vilken modell som helst av märket Lanz. Om det är någon som är på väg att göra sig av med en gammal traktor får de gärna höra av sig.