Annons

Lärare lekte med klossar

Klossar och färgkritor. Det ska göra Borgholms lärare bättre på att lära ut matematik.
Öland • Publicerad 8 oktober 2010
- Man tänker till lite. Får inspiration och nya idéer, säger Helen Jonasson, lärare på Victoriaskolan.
-Varje sådant här tillfälle ger lite nya tankar. Det är ju något man inte riktigt hinner med i det dagliga arbetet, säger Kerstin Elofsson, Victoriaskolan.
- Man tänker till lite. Får inspiration och nya idéer, säger Helen Jonasson, lärare på Victoriaskolan. -Varje sådant här tillfälle ger lite nya tankar. Det är ju något man inte riktigt hinner med i det dagliga arbetet, säger Kerstin Elofsson, Victoriaskolan.Foto: Rasmus Jeppsson
Foto: Rasmus Jeppsson
Berit Bergius visade figurer av klossar och berättade om hur man kunde få barn att tänka och resonera kring matematiska problem.
Berit Bergius visade figurer av klossar och berättade om hur man kunde få barn att tänka och resonera kring matematiska problem.Foto: Rasmus Jeppsson
Clas Asp, lärare och arrangör, är nöjd med att ha fått till en fortbildningsdag i matematik för Borgholms lärare.
Clas Asp, lärare och arrangör, är nöjd med att ha fått till en fortbildningsdag i matematik för Borgholms lärare.Foto: Rasmus Jeppsson

På tisdagen och onsdagen satt Borgholms lärare på skolbänken. Alla lärare i årskurs F-6 hade bjudits in till Victoriaskolan för att lyssna på Berit Bergius från Nationellt Centrum för Matematik.

På vita duken visades en figur med klossar, och så en figur till, lite större. Lärarna fick gissa hur nästa figur i serien skulle kunna se ut. Sen berättade Berit Bergius hur hennes egna lågstadieelever resonerat kring samma problem, och hur hon fångat upp deras resonemang.

Annons

Det handlar om problemlösning. Eleverna får tänka och resonera kring matematiska problem. Och att tänka utanför lådan.

- Vi kan till exempel räkna ut arean på en handflata eller ett löv, säger Berit Bergius

Lärarna tycker det är bra med lite inspiration. Och roligt att komma utanför klassrummet en stund.

- Efter fikat blir det grupparbete med färgkritor, berättar Lena Kerbosch från Gärdslösa skola med ett leende.

- Matematikundervisningen i Sverige har fått kritik för att den är för enformig. Vi jobbar för mycket i böckerna och pratar för lite om matematik, säger Clas Asp, själv lärare och den som bjudit in Berit Bergius.

Fortbildningen är betald av staten, som satsat 300 miljoner på att Sveriges lärare ska bli bättre på att lära ut matematik.

Rasmus Jeppsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons