Lärare lekte med klossar
På tisdagen och onsdagen satt Borgholms lärare på skolbänken. Alla lärare i årskurs F-6 hade bjudits in till Victoriaskolan för att lyssna på Berit Bergius från Nationellt Centrum för Matematik.
På vita duken visades en figur med klossar, och så en figur till, lite större. Lärarna fick gissa hur nästa figur i serien skulle kunna se ut. Sen berättade Berit Bergius hur hennes egna lågstadieelever resonerat kring samma problem, och hur hon fångat upp deras resonemang.
Det handlar om problemlösning. Eleverna får tänka och resonera kring matematiska problem. Och att tänka utanför lådan.
- Vi kan till exempel räkna ut arean på en handflata eller ett löv, säger Berit Bergius
Lärarna tycker det är bra med lite inspiration. Och roligt att komma utanför klassrummet en stund.
- Efter fikat blir det grupparbete med färgkritor, berättar Lena Kerbosch från Gärdslösa skola med ett leende.
- Matematikundervisningen i Sverige har fått kritik för att den är för enformig. Vi jobbar för mycket i böckerna och pratar för lite om matematik, säger Clas Asp, själv lärare och den som bjudit in Berit Bergius.
Fortbildningen är betald av staten, som satsat 300 miljoner på att Sveriges lärare ska bli bättre på att lära ut matematik.