Kramas mer så klarar ni stressen

Borgholm Artikeln publicerades
Åsa Nyvell är taktilterapeut och har många års erfarenhet som socioterapeut också.
Foto:Maria Alåsen
Åsa Nyvell är taktilterapeut och har många års erfarenhet som socioterapeut också.

Med höga förväntningar, resande och många måsten samlar julstressen ihop sig och det kan skapa irritation. Terapeuten Åsa Nyvell har enkla tips som lockar kroppen att slappna av trots pressen.

För nio år sedan var Åsa Nyvell utbränd och flyttade till Öland. Efter flera års utbildning och egen erfarenhet behandlar hon nu andra som är utbrända eller lider av annan psykisk ohälsa.

De senare åren har hon märkt aven ökning när det gäller människor som lider av panikångest eller stress.

– Det är fler som kommer hit för det. Jag har taktil terapi och samtalsterapi. Många får en kombination av de behandlingarna.

Hon har mottagning i Borgholm och i Djurstad. På väggarna i mottagningsrummet i Borgholm hänger en rad diplom från olika utbildningar.

Åsa Nyvell är utbildad socialpedagog och samtalsterapeut i grunden och är även utbildad inom taktilterapi, SER-terapi, regressionsterapi och reconnective healing.

– Man kan säga att den gemensamma nämnaren i metoderna är att hitta lugnet, tryggheten och styrkan i sig själv för att kunna ta hand om sitt välmående.

Hon förklarar att det taktila är viktigt.

– Taktil betyder ju beröring och nu är det vetenskapligt bevisat att beröring påverkar det fysiska måendet och kroppens möjlighet att reparera sig själv.

Julen beskrivs som ett bra exempel på en tid då många får möjlighet att träffas och umgås.

– Men då kan alla traditioner och förväntningar och press blockera tid som vi egentligen borde passa på att ägna åt varandra.

Att röra vid varandra, ha roligt och umgås är saker som ofta inte hinns med i allt julstök.

– En del kan känna press och ångest redan före jul. Ett bra tips kan vara att fråga de som ska komma, hur de vill fira. Man kan bli förvånad, det kanske är fler som vill ha enklare jul med mer tid för vila.

Att fråga sig själv vad man vill och vad som stressar en är också viktigt.

– Blir man stressad kan man ta en kort promenad eller smita undan och djupandas en stund.

Man ska ta reda på vad som stressar en och hur viktigt det momentet är.

– Det kanske inte behövs nybakade pepparkakor eller två olika sorters sill. Välj bort saker om de stressar.

När julen eller livet i sig planeras så ska moment med vila få plats.

– Det är extremt viktigt att ha tid för att slappna av. Har man familj och vänner på besök då ska man ta sig tid att vara nyfikna på varandra, att kramas och att bara umgås.

En sådan sak som att fråga en person något personligt som är viktigt i deras liv, kan glömmas bort i allt stök.

– Att bekräfta varandra och vara nyfikna på varandra kan ge välmående och skapa trygget och lugn.

En annan sak Åsa Nyvell tycker är viktig under julhelgen och i livet i övrigt är att dra ned på alkoholmängden.

– För trygghetens skull kan det kanske räcka med en snaps eller en öl.

Hon påpekar även hur viktigt det är att man själv tar ansvar för hur man mår.

– Känner man stress och press så ska man ta time out eller välja bort sysslor som stressar en.

Tips

Åsas råd inför julen och livet

Skapa utrymme och möjlighet för att slappna av. Balans är viktigt.

Berör varandra, kramas, sitt nära ge varandra trygghet och lugn och var närvarande.

Visa intresse för varandra och fråga om saker som är viktiga för den andra personen. Var nyfikna på varandra.

Ta bort eller dra ned på mängden alkohol för trygghetens skull.

Fråga gästerna innan jul hur de vill ha firandet.

Blir stressen för stark ändå så sitt och djupandas en stund och fråga dig själv vad du vill göra.

Visa mer...