O1 förbereds för stängning

Oskarshamn 2014-01-28 | Uppdaterad 2014-01-28

OKG börjar förbereda sig för att avveckla O1.
Bolaget ansöker om avställnings- och servicedrift, som just nu pågår i Barsebäck.


O1 och O2.

FAKTA

Avställning

1999 stängdes Barsebäck 1 och 2005 Barsebäck 2 efter ett politiskt beslut. Vid anläggningarna sker i dag det som kallas servicedrift. Avvecklingen av ett kärnkraftverk kan delas in i fem etapper: avställningsdrift, servicedrift, återetableringsdrift, rivningsdrift och återställande av platsen.

Avställningsdrift: Reaktorn töms på kärnbränsle vilket förvaras i befintliga bränslebassänger under cirka ett år, innan transport sker till SKB:s anläggningar för använt kärnbränsle på Clab i Oskarshamn.

Servicedrift: Allt kärnbränsle har avlägsnats från anläggningen. Översyn och konservering av anläggningen. Planering och dokumentering av anläggningen inför senare rivning.

Återetableringsdrift: Anläggningen förbereds för rivning.

Rivningsdrift: Fysisk rivning.

Återställande av platsen: Anläggningsplatsen är radiologiskt friklassad och kan anpassas för kommande verksamhet.

LäS MER


– Jag vill betona att det inte finns något beslut om permanent stängning av reaktorn. Men med erfarenheterna från Barsebäck vet vi att det är oerhört långa ledtider för ansöknings- och tillståndsprocesser mot olika myndigheter. För att inte förlora dyrbar tid, startar vi upp den här processen redan nu, säger vd Johan Svenningsson.
Regeringen har ju också öppnat för möjligheten att ersätta gamla verk med nya.
O1 förväntas ändå vara i drift under åtskilliga år framöver.
– Exakt hur länge är svårt att svara på i dag, vilket bland annat beror på osäkerheter kring kommande krav från Strålsäkerhetsmyndigheten, säger Svenningsson.
Under 2014 ska OKG förbereda en ansökan till Mark- och miljödomstolen om miljöprövning och tillstånd för avställnings- och servicedrift för O1.
O1 har nyligen återstartats efter ett längre driftstopp. Under december byttes högtrycksturbinen ut, och enligt Johan Svenningsson är anläggningen väl rustad för att återigen gå in i kontinuerlig och stabil drift.
– Vi har haft en period med driftproblem, vilket naturligtvis varit frustrerande. Men min förhoppning är att vi nu kan lägga detta bakom oss. O1 har genomgått omfattande moderniseringar 1998 och 2002 och den tekniska statusen i anläggningen är mycket god, säger Johan Svenningsson.
Som ett dåligt omen fick dock O1 nya akuta problem under måndagsförmiddagen då reaktorn stoppades efter ett oljeläckage i en ventil under turbinen.
Driften är tänkt återupptas så snart utrymmet är sanerat och ventilen reparerad.
O1 har sedan återstarten i början av januari levererat el vid maximal effektnivå. Det till en början mindre oljeläckaget i en ventilutrustning under turbinen ökade dock i omfattning under måndagen.
Driften i anläggningen stoppades därmed för att läckaget ska kunna åtgärdas.




Huvudnyheter just nu

Oskarshamnsredaktionen

Välkommen med tips till oss.
Östra Torggatan 9-11
Telefon: 0491-575 20
redaktionen@ot.se

. .



OT-sporten

Christian Gustafssons blogg

Han brinner för familjen, Liverpool och den lokala idrotten. Här kan du följa OT:s bloggande sportreporter Christian Gustafsson.

Mest läst just nu på OT.se


Taggade.se

Taggade - ditt digitala träningsmagasin i sydost

Upplev mer. Stor guide till motionsloppen i hela sydostregionen. Inspirerande reportage. Tävling & träning.
Till Taggade!

Senaste nytt på OT.se

Nyheter

Skicka in ditt tips och dina bilder

Klicka här för att lämna tips/bild!

Oskarshamn

Följ oss på Facebook och Twitter!

Missa oss inte när vi har något spännande att berätta.

Mest läst just nu på Barometern.se


Senaste nytt lokalt

Senaste nytt från TT

Blogg

Elm om förlusten mot MFF

"I början av andra är vi inte riktigt med och straffas hårt. Innan dess hade MFF känts precis så uddlösa, kraftlösa och fantasilösa som vi hade hoppats."

Senaste blogginläggen

 

Valet 14 september

Vilken valfråga tycker du är viktigast?

Visa resultat



Kalmar

Följ oss på Facebook och Twitter!

Missa oss inte när vi har något spännande att berätta.

logga
Logga
Bilen
Volvo S60 T3 Momentum -14
Bright silver metallic 790 mil 234.800 kr
Logga
Bilen
Toyota Yaris 1,33 5D Active -13
Silvermetallic 1.800 mil 124.900 kr
Logga
Bilen
Volvo V70 II D5 (185hk) Summum -08
Grå metallic 20.130 mil 129.000 kr

Web Architect
CSC Sverige AB söker Web Architect.
Arrow LÄS MER
IT-supporttekniker, IT-drifttekniker
Office IT-Partner söker IT-supportteknikr, IT-drifttekniker
Arrow LÄS MER
Delivery Manager
CSC Sverige AB söker Delivery Manager.
Arrow LÄS MER
Upphandlings- och avtalsansvarig
Region Blekinge söker Upphandlings- och avtalsansvarig.
Arrow LÄS MER
Teknisk orderbehandlare, Mekanikmontörer, Konstruktör/maskinutlägg, Programmerare
Teknisk orderbehandlare, Mekanikmontörer, Konstruktör/maskinutlägg, Programmerare
Arrow LÄS MER
Byggnadsingenjör
Tengbom söker byggnadsingenjör.
Arrow LÄS MER
Senior Development Manager
CSC Sverige AB söker Senior Development Manager.
Arrow LÄS MER
HR-specialist
Kf Göta söker HR-specialist. Placeringsort: Växjö
Arrow LÄS MER
Beteendevetare/psykolog
Avonova söker beteendevetare/psykolog till Karlshamn
Arrow LÄS MER
Program Manager
CSC Sverige AB söker Program Manager.
Arrow LÄS MER
Projektingenjör
Eurocon söker Projektingenjör Mek-Rör konstruktion. Placeringsort: Karlshamn
Arrow LÄS MER
Processoperatör
Lantmännen Reppe söker Processoperatör.
Arrow LÄS MER
Industrirörmontör Service
Imtech VS-teknik i Oskarshamn söker Industrirörmontör Service
Arrow LÄS MER
Scrum Master
CSC Sverige AB söker Scrum Master.
Arrow LÄS MER
Orderadministratör / innesäljare
GFAB Lindberg & CO AB söker Orderadministratör / innesäljare.Placeringsort: Alstermo
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (35 ST.)
Arrow ANNONSERA