Kalmar 2009-02-16 | Uppdaterad 2009-02-16
Nya diettrender avlöser varandra. Och undan för undan trycks GI-metoden in i glömskans vrå. Katastrof, tycker forskare i Lund.
– Vi behöver kolhydrater. Men vi behöver rätt sorts kolhydrater. Annars håller vi inte koncentrationen och minnet i?gång, säger Anne Nilsson, doktor i Industriell Näringslära och livsmedelskemi på Lunds Universitet.
Hon är en av många som oroas över den nya diet trenden att minimera eller utesluta kolhydrater.
Det är en trend som fått stor genomslagskraft, bland annat genom kostdoktorn Annika Dahlqvists missionerande för feta produkter.
I Kalmars matbutiker märks detta också tydligt. Riktigt smör, grädde och ost säljer som aldrig förr.
Lågfettsvarianterna tappar mark och talet om glykemiskt index har nu tystats ned.
Men livsmedelsverket varnar för de nya dieterna. Effekterna är inte tillräckligt utredda, menar man och högfettsförespråkarna saknar stöd i vetenskapen.
Det som däremot är utrett är hur det glykemiska indexet fungerar på människor.
I Lund har Anne Nilsson och hennes kollegor forskat på blodsocker och glykemiskt index, långt innan kvällstidningarna började skriva om det och långt innan det blev en trenddiet.
Nyligen presenterade hon en uppmärksammad avhandling om just effekterna av att äta bra sorts kolhydrater.
Resultatet av forskningen visar att rätt frukostbröd med hela korn- eller rågkärnor har dubbel positiv effekt på blodsockret.
– Mina resultat visar att en viss typ av kolhydrater håller blodsockret i schack i upp till tio timmar.
Detta har inte tidigare varit känt. Den särskilda sortens kolhydrater sänker blodsockerstegringen akut. Dessutom har de en långsiktig effekt – ett slags tillfälligt vaccin mot att blodsockret åker berg- och dalbana.
– Vi tror att det beror på att bröd med hela korn har så kallade odigerbara kolhydrater, kolhydrater som inte kan brytas ned och tas upp i tunntarmen utan går vidare till tjocktarmen.
Där jäser de och bryts ned av nyttiga bakterier. Detta leder till dubbel effekt av de positiva egenskaperna på blodsockret.
– Men maler man ned kornkärnorna avtar förmågan att hålla blodsockerkurvan jämn.
Vad har det här för praktisk nytta?
– Om man äter bröd med hela kärnor med mycket fibrer kan man hålla en jämn blodsockerkurva under en längre tid och minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och fetma.
– Det gör också att man blir mätt längre. Följaktligen äter man inte lika mycket.
Vilka typer av kolhydrater rör det sig om?
– Gärna bröd med hela kärnor av korn eller råg. Havre har också visat sig ha en bra effekt.
Ytterligare ett resultat i undersökningen är att personer som äter hela korn- eller rågkärnor i bröd får bättre minnesförmåga och koncentration timmarna efter, jämfört med de som äter vanligt vitt bröd. För dem är effekterna nästan de motsatta.
Rätt sädesslag i frukostbrödet gör dig inte bara mätt längre. Det förbättrar även arbetsminnet och uppfattningsförmågan.
Anne Nilssons upptäckt kan få stora konsekvenser, menar forskarna. Om fler brödsorter innehåller hela kärnor skulle det ge bättre hälsa till svenska folket.
Och kanske få fetmaepidemin att stanna av.
Jag är övertygad om att brödet inte har någon inverkan på minnesfunktionen? Har denna rapport gjorts med bidrag från bondekooperationerna? Betänk att det finns mycket starka krafter som styr vad vi ska äta!!!!
Jag misstänker att denna forskning är beställd av lantbrukarna. Många kommer nog ihåg Livsmedelsverkets rekommendation om sju skivor bröd om dagen! Låt er inte luras mera! Jag har fått ett nytt liv efter att jag började med Annika Dahlqvists diet. Ingen fara med minnet,
tvärtom!
Det som gäller är rätt kost och motion om man vill hålla sig i trim. Då blir man både gladare och friskare samtidigt som vikten är som den ska. Fattar inte dessa debatter...
Vad märkligt att man ska få sämre koncentration och minne av att inte äta bröd! Då borde jag alltså inte klara av mitt avancerade utredarjobb nu efter 6 månader på Annika Dahlqvists kost! Märkligt! Jag som är MER koncentrerad sen jag bytte kost! Fast jag kanske bara har glömt hur det var innan... ;-)
Å vad trött jag blir. Tror ni allvarligt på att bara för att man häller i lite hela korn i brödet så stannar fetmaepidimin? Då är ni dummare än jag trodde. Ta bort tillgängligheten på godis och onyttig mat och all reklam vi matas med.Sluta med bantningskurer hit och dit. Ät hälsosamt och motionera, det är svaret ni får av varenda läkare.
Att ?bröd? med hela korn inte höjer blodsockret lika mycket som vitt bröd behöver inte betyda att man måste äta fullkornsbröd för att rädda minnet eller ens livet! Varför inte jämföra wienerbröd och arsenik och kabla ut nyheten att wienerbröd är livsviktigt??? Spannmål har hållit människor mätta i tusentals år, men man kan inte dra slutsatsen att människor mår bra av det, hela korn eller inte. Bröd är kraftfoder och göder både folk och fä, för att inte tala om bönder. Sluta slösa resurser och forska om vilka sjukdomar som spannmål orsakar i stället! På lång sikt! Och jämför med de kolhydrater som människor mår bra av: GRÖNSAKER!
Trött man blir på folk som ANNA, ta reda på lite fakta innan du yttrar dig nästa gång. LCHF kosthållningen fungerar för många människor och förbättrar alla deras värden, vem är du att klanka ner på dessa?
Ska vi basera vad som är nyttigt och onyttigt på 50 år gamla studier som motbevisats flera gånger? Vem bestämmer vad som är nyttigt? Livsmedelsindustrin som fyller alla varor med glutamat? Öppna ögonen ANNA. Flera av Livsmedelsverkets rådgivare arbetar till och med åt dessa stora bolag, partiska?
Själv käkar jag kolhydrater, främst för att jag tycker om bröd och styrketränar. Finns inte tillräckligt med OBEROENDE forskning angående styrketräning och låg kolhydrat kost. Men jag hoppas det kommer i framtiden. Har dock tidigare testat LCHF, och fick bara possitiva effekter, men är lite för feg att kombinera det med hård styrketräning. Kondition fungerar bra dock.
Som sagt anna, läs lite om ämnet innan du yttrar dig nästa gång. Och det är på tiden att det sker lite mer oberoende forskning i ämnet!!!!!
... att man inte kan ta upp alla tillsatser i mat (och bröd) istället, vilket är betydligt mycket allvarligare!
Bästa blodsockerkontrollen uppnås förstås helt utan bröd..
Det är många år sen brödinstitutet lyckades lura hela befolkningen att äta 6-8 skivor om dan.
Tyvärr finns det tydligen forskare som ännu inte förmår släppa gammal förlegad kunskap.
Det är antagligen precis tvärtom vad gäller hjärnan.
Alzheimers borde exv. benämnas diabetes typ-3 eftersom mycket tyder på att processen kommer sig av en insulinresistens hos hjärnan..
Det är klart att man behöver lite kolhydrater, men inte så mycket. Kolhydrater är bl.a ansvariga för livsstilsjukdomar.
Det låter helt riktigt som står i artikeln. Men det känner väl alla till att det är onyttigt med vitt bröd eftersom det höjer blodsockret för hastigt. Bättre då med grovt bröd - eller inget bröd alls om man nu ska vara riktigt nyttig. "Fördelen" med hela korn är ju att dom kommer ut precis som dom kom in, lite onödigt att stoppa i sig överhuvudtaget alltså...
Jag gjorde ett tappert försök i 1 DYGN med Gi metoden, mådde sedan illa. Försökte med Lotta Bromérs recept, med fas 1 där man inte fick äta några som helst kolhydrater förutom grönsaker, och så bara en massa feta saker, hemskt. Tack och lov behöver jag inte gå ner i vikt utan jag ville bara testa, och det var inget som jag kan rekommendera. Tror att det bara är sunt förnuft som gäller, frukt, grönt, ät lagom, synda någon gång och MOTIONERA.
Slutade mitt dygn med Gi metoden med ett stort päron, gissa om jag njöt!
Monica
Välkommen med tips till oss.
Nyhetschef: 0480-592 80
Södra Långgatan 33
nyhetschefen@barometern.se
. .









LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
SE ALLA JOBB (29 ST.)
ANNONSERA