Maxi slutar sälja fyrverkerier

Kalmar 2008-11-26 | Uppdaterad 2008-11-26

Maxi Ica Stormarknad ger upp försäljningen av fyrverkerier - för miljöns och hälsans skull.
- Vi tycker att det är ett jättebra beslut, säger B-O Gustavsson, butikschef i Kalmar.

Beslutet har diskuterats i ett par års tid och har nu fattats på central nivå. Med andra ord upphör försäljningen av fyrverkeripjäser på landets samtliga Maxi-butiker.
- Jag tror att det kommer att tas emot positivt överlag, säger B-O Gustavsson, trots att det blir kännbart ekonomiskt för butiken.
- Jag vill inte säga hur mycket vi har sålt för, men hundratusen räcker inte. Nu får vi ta igen det på något annat för att täcka upp det bortfallet.
Enligt Maxi-gruppen ligger beslutet i linje med kundernas önskemål. Hänsyn har även tagits till skaderisken vid användning av fyrverkerier samt dess negativa påverkan på miljön.


 

Fyrverkerier

Är det rätt att sluta sälja fyrverkerier?

Visa resultat




Kommentarer

  • Tacksam

    Tack ICA Maxi, ett mycket bra beslut!!


  • Va bra!

    Det tyckte jag verkligen va storsint av MAXI att göra. Tänk om fler kunde göra samma sak.


  • Maxi

    Jag önskade att alla affärsmän o kvinnor ska ta samma beslut...miljön jaja men alla dessa vettskrämda djur mest hundar....Toppen att nån säger ifrån


  • Löjligt

    Tror inte det är därför, jag menar varför skulle dem sluta sälja någonting som dem gör mycket pengar på, på kort tid? Ni som har djur behöver ju inte ha dem ute vid tolv-slaget direkt, men bakåtsträvare som ni är i Kalmä så lär ni väl snart vilja införa förbud att skjuta raketer en gång om året med, likadant me Palace springbreak gnälls det på med. EN GÅNG OM ÅRET FÖR GUDS SKULL!? Är alla pensionärer i den här staden eller?


  • Tack!

    Jag och min hund tackar o bockar!


  • Hurra

    Jättebra nu ska vi bara avskaffa julklapparna med så är vi av med några av våra traditioner.Spiken i i kistan blir matjesillen med tillbehör vid midsommar.


  • BRA!!

    Föredömligt, MAXI!! Utmana gärna andra handlare att göra samma sak! Det sker så många olyckor varje år med dessa krutpaket både bland barn/ungdom och vuxna.


  • till KCO

    Det är inte löjligt stt förbjuda raketer. Du har säkert inte haft en hund som behöver ta starka lugnande tabletter och som inte heller vill gå ut utan håller sig så länge de krävs, bara för att de som smäller inte kan visa någon som helst hänsyn och detta pågår 1månad innan och 1månad efter nyår...men du kanske skulle se hur djuren lider så kanske du ändrat uppfattning. Det handlar heller inte om att ha hunden ute vid 12-slaget utan hundens rädsla är inte bara den dagen, rädslan varar flera veckor innan och efter.
    Jag har inget emot att folk smäller men de ska visa hänsyn och man behöver inte göra de i närheten av djur och människor.

    Jag är tacksam att MAXI tog detta beslut för min hund och alla andra skotträdda hundars skull även om de nu inte är därför som MAXI sluta sälja. Det är bara en massa pengagiriga försäljare som säljer fyrverkerier utan att tänka på konsekvenserna.


  • Om det bara vore..

    KCO: Om det bara vore en gång om året.. Men det smälls ju från mitten av december till mitten av januari.. Så; Heja Maxi!


  • Första

    Första gången blir oftast djur rädda, dem vänjer sig. Med det menar jag inte att man ska springa med dem stackarna bredvid raketer å smällare, men lite isolerat har ni väl i era boende eller smäller ni inomhus? Håller med Onkel Tronkel, snart så ska vi förbjuda janssons frestelse med. Varför förbjuda saker och ting? Det är väl upp till var och en? Farligt med smällare säger ni, det handlar om okunskap & alkohol. Sluta sätt upp regler och förbjuda allt, det blir förmodligen inte bättre då kommer nya gränser att testas. Men som sagt jag tror inte Maxi slutar sälja för hälsans skull? Vad är bra för hälsan nu för tiden? Slutade dem sälja chips när dem sa att det va farligt? Näe, det visade sig sen att man va tvungen att käka 70000 st påsar/dag. SÅ LÄGG NER


  • Rabiata hundägare

    Varför ska alla ta hänsyn till hundägare när hundägare inte tar hänsyn till oss andra? Jag jobbar i en butik och flera gånger i veckan tar hundägare med sin hund in i butik trots en stor skylt som säger att "inga djur i butiken". Likaså går det omkring lösa hundar mitt på stan och även hemma i vårt bostadsområde, husse eller matte går bredvid men det gör inte saken säkrare när man har småbarn med sig. Att andra människor kan ha allergier, vara hundrädda eller inte vill ha det skitigt runt omkring sig och få repiga golv - det kan hundägare aldrig förstå. Jag ska för första gången någonsin köpa smällare i år i ren protest.


  • re:KCO

    Du verkar inte riktigt förstå hur djuren reagerar efter ett antal år som hundägare och hunden måste fortfarande ta starka lugnande. Vissa raser är tyvärr mer ljudkänsliga än andra och de går inte alltid att vänja bort.

    Att jämföra julklappar och mat me smällare är kanske vad jag kan tycka lite tramsigt.
    Vi behöver inte förbjuda smällare de är inte de jag menar men ska man smälla så ska de va mer begränsat och de som nu måste smälla kan ju lära sig att ta mer hänsyn och föräldrarna till barnen kanske borde tänka efter en gång extra.

    Jag kan stå ut me att de smälls på nyår vid 12-slaget men då ska de bara va då och inte flera veckor innan och efter.





  • Bra!

    Onkel... att inse att traditioner förändras över tid kallas utveckling. Fanns inga barn som på 1920-talet fick den mängd onödiga prylar som barnen får idag. Fanns ingen som hade råd att bränna rakter i omfattning som sker idag.
    Däremot åt folk en massa sill och de köpte gran, men detta hysteriska handlande och skjutande inför jul & nyår är bara bevis på att man fullständigt struntar i andra och andra människros behov.
    Jag trodde vi var medvetna om hur vi överförbrukar jordens resurser, det måste upphöra.
    Man måste väl kunna ha roligt utan att fokuset ligger på konsumtion?


  • Det finns ju andra som säljer..

    Kruxet är ju att om Maxi och Citygross inte säljer, så finns det ju andra..
    Varje år bubblar det upp små "butiker" med enbart smällare, och andra butiker med helt annan inriktning säljer plötsligt fyrverkerier.

    Så, de som vill fara runt och väsnas, köper där det finns, och kommer ju bara att fortsätta med att smälla!


  • inte bara hundar

    det handlar ju inte bara om husdjur...är väl bra vi gör lite för miljön oxå... klart man ska få skjuta raketer en gång om året fast för oss i stan förstår jag inte poängen när vi har ett sjukt bra fyrverkeri vid slottet!
    sen kan ni ju fråga nån doktor oxå hur många små ungar o vuxna för den delen som blir av med fingrar o örgon varje år..


  • Ebba

    Utveckling säger du. Borde det inte vara hög tid att avskaffa att ta in en gran i huset? Jag menar den traditionen har funnits väldigt länge och borde där med vara förlegad, dessutom är det en väldigt underlig tradition om man tänker efter. Nog om det. Sälj mer raketer! Jag tror jag ska fyra av en raket för varje hund skit som ligger. Sådana som många hund ägare struntar i att plocka upp.


  • mmm

    Ebba eller hur? I dagens samhälle handlar allt om konsumtion, va fan ska du annars göra? Håller med KCO till fullo. Lämna hundarna på hundcenter under nyår om det ska va så jobbigt att bo inne i Kalmar eller flytta ut i skogen..


  • Bra

    Tycker detta även är storsint av citygross, verkligen.
    Sen är inte alla hundägare dåliga.
    För den delen så är de inte bara hundar som är rädda för smällare utan osså gamla människor. Många som har smällare kastar det efter andra människor för de tycker de är kul, de är inte så man ska hantera smällare. De här me fyrverkerier tycker jag faktiskt ligger till stor del föräldraransvar. Jag har som sagt nämnt att man inte behöver förbjuda smällare men de ska begränsas till enbart nyårsafton och inte flera veckor innan och efter, mer än djur som är rädda faktiskt.


  • TILL KCO

    Du var mig en mogen en.... INTE. NOLL KOLL PÅ HUR DJUREN HAR DET VID NYÅR!!! RESONERAR SÄMRE ÄN EN PÅSE NÖTTER GÖR DU OCKSÅ!!!
    Som djurägare i en bra bit över 30 år vet jag verkligen hur pass dåligt djuren kan må av detta. Bisakerna är så klart miljö och jag vet inte hur många jä... raketer man fått på sina bilar genom åren som förstört lacken.
    Men KCO kan väl leka med sina ettörese i garderoben där hemma:-)


  • Heja

    Stor eloge till Maxi & Citygross!


  • OCH????

    Jag vet precis hur en hund kan må, vår hund skakade i veckor efteråt, vägrade äta, dreglade, dålig i magen och folkskygg.. Även om hon får lugnande.. Visserligen så är hon ju mörkrädd också.. så ska vi förbjuda mörker med? Jag tycker faktiskt att man ska få smälla så mycket man vill, alltid är det hundägare som gnäller.. Jag kommer själv ihåg hur det var när man var liten och smällde smällare.. det fanns alltid en sur-kärring vart man än gick! Ta eran jävla hund och åk ut i skogen där ingen smäller raketer och smällare. Varför ska alla som inte ha djur anpassa sig efter er? Ni har valt att ha djur, men ändå så utsätter ni era djur genom det lidandet genom att fortfarande ha henne vaken/hemma.. Det är erat fel att djuren lider, inte de som firar nyår..


  • Strålande beslut

    Jättebra beslut av Maxi och City Gross. Det räcker gott och väl att gå ner till slottet och se ett vackert och proffsigt fyrverkeri.
    Det handlar inte bara om rädda djur och miljö. Äldre människor kan få väldiga problem kraftiga smällar. Bränder som uppstår på grund av pjäser som inte går åt det håll de borde. Förra året fick jag själv en raket in på min uteplats som låg och brände på väggen. En bekant förlorade ett öga efter att ha fått en fyverkeripjäs i ansiktet när han bara var ute och gick förbi några som höll på.


  • Sälj mer Bomber!

    Jag anser att det borde säljas mer bomber och att dessa skulle avlossas med en timmes mellanrum från 1 jan-31 dec! Så att alla äckliga hundar rymde till skogs! Deras ägare är ju ändå inskränkta som tror att en hund trivs med att leva mitt i en stad, så när hundarna drar så kan de ta med sig sina ägare!! För deras ägare tar ju ändå inte hand om skiten deras hundar lämnar efter sig överallt i stan! Fram för mer fyrverkeri oftare!


  • Förbjudet?

    Någon skriver här att man inte ska förbjuda smällare o raketer? Det är väl inte det som artikeln handlar om. Den handlar ju bara om att Ica inte vill sälja skiten och det har dom ju all rätt till och vårt fulla stöd!
    Bra ICA (hoppas andra nu följer efter)


  • Skönt!

    Familj med hund har insett hur det är att ha hund. Man kan inte låta andra sluta leva sitt liv för det. Vore bra om fler hundägare är som dem!


  • städat

    Vad skönt då kanske man kan se 1 januari i städat skick.. Det vore alldeles underbart att slippa se dessa jädrans bomber och annat som bara ligger och skräpar för att folk varit för fulla och inte orkat städa upp efter sig.. Själva har vi inte köpt fyverkeri på minst 10 år..

    Tycker det är roligare att se andras pengar gå upp i rök.. vi lägger våra på god mat istället och i nyår blir det nog hummer..


  • allt handlar inte om hundar...

    utan osså även att barn/ungdomar kastar raketer och smällare efter folk och djur, tycker ni verkligen de är normalt???
    Jag har inget emot att folk smäller men jag kan tycka att man ska lära sig att ta ansvar och respektera att inte alla tycker de är kul.
    Jag ger lugnande till min hund, och jag kan stå ut me att de smälls på nyår, men innan och efter så tycker jag mest folk tramsar runt och som nämnt kastar raketer och smällare efter folk.
    Föräldrarna köper till sina underåriga barn men de bryr sig inte om att barnen inte kan handskas me sånt utan tror de är "leksaker"
    Jag fattar ju att folk kommer köpa sånt där på andra ställen.
    Men sen så tar de givetvis osså hårt på våran natur.


  • Rätt grej på rätt plats

    Jag tycker de e kanon att de slutar sälja fyrverkerier, men de borde sluta sälja annat också, cyklar, möbler, skivor etc. Håll er till mat och låt detaljhandeln sälja sitt, även fyrverkerihandeln. Då kanske vi också slipper alla 14 åringar som lyckats köpa smällare på maxi.


  • Bränna pengar...?!?!?!

    Varför lägga så mycket pengar på nåt som bara går upp i rök... Skänk summan till alla svårt sjuka barn som ligger inlagda på sjukhus över jul och nyår!!! Känslan av att gjort ett barn glad varar nog längre än upprymdheten när du bränner iväg några pjäser.


  • Tack City Gross

    Alla ni som tycker att man ska ha fyrverkerier sök på internet om vilka utsläpp av tungmetaller som finns i fyrverkeri pjäser snacka om miljöförstöring. Men det är kanske viktigare att det smäller än att vara rädd om miljön?


  • Dummaste på länge

    Med undantag för den årligen uppblossande debatten om hur "många" som skadas av raketer och förslag om totalförbud är det här det dummaste på länge.
    Visst finns det djur som är skotträdda, men en natt om året måste väl kunna tillåtas? Nog finns det folk som skjuter raketer under en månads tid, men dessa begår lagbrott. Det finns många paralleller att dra till detta.
    Vad blir nästa produkt som dras bort ur sortimentet för att någon grupp kräver det? Vitlök kanske, det finns många som inte "tål" lukten...


  • Kanon

    Detta är ju kanon bra att det kanske blir mindre smällare och fyrverkerier till nyår. Ja för det ska ju bara vara då man får smälla fast det är inte alla som vet om detta. Och hur kommer det sig att så otroligt många små barn smäller flera veckor innan samt flera veckor efter ? Oansvarligt av dom föräldrar som köper ut till sina barn. Samt att alla djuren kan få lite lugn och ro istället. Miljön är ju med en stor bonus om det minskas med inköp av dena skit. Min hund mår dåligt en månad innan samt nästan 2 månader efter nyår av dessa smällare.Så tack alla affärer som tar ansvar!


  • ...

    Då kan ju man fråga sig om det är lämpligt att ha husdjur? Är det verkligen rätt? Hur vet ni att inte djuren lider i fångenskap?

    Och som någon sagt, ska man avskaffa fyrverkerierna helt så är det väl snart dags att sluta med gran vid jul... varför inte avskaffa midsommarstången när vi ändå håller på?


  • Till ALLA

    Tänk om,det bara sköts raketer,smällare på nyårsafton.Så är det inte nu,förra året börjades det den 16 Dec t.o.m mitten på Januari.Användarna till dessa pjäser är i min uppskattning ca 13-15 år.Trodde det var 18 år på sådana här pjäser,alltså tillåter/langar någon dessa.Kanske deras föräldrar.Axelryckning?Kanske dax att pappa/mamma kollar upp vad deras barn gör.Eller måste någon förlora synen först?Jag har själv 2 jakthundar,som normalt inte reagera på knallar,men dessa smällare i tid ock otid blir bara för mycket.Ta ert förnuft till fånga,se till att smälla nyårsafton kl 24.00,sen är det bra.Hoppas att ni städar upp efter er lite bättre,eller har ni tänkt lämna alla sopor efter er i år igen???


  • bra city gross med flera

    Jag tycker det är bra att vissa butikern inte tänker sälja fyrverkerier. Alla vore bra.
    Jag läste att man skulle hålla sina djur inne om dom nu va så himla rädda. Men som det varit och troligen kommer att fortsätta vara så kan man inte ens hjälpa sina djur om dom så är inom ens egna väggar. Det tas för lite hänsyn till var man skickar iväg sina raketer.
    Fyrverkerier är festligt och kul att se på men allt har sin plats och tid.


  • Magdalena äger!

    Alltid detta förbannade whine från bölande hundägare.
    Plocka upp hundskiten efter er innan ni börjar yla.
    Men buhu, alla hundägare är faktiskt inte sådana.
    Sant, å alla nyårsfirare skjuter inte raketerna rakt upp i prutten på eran tax.
    Men inte bölar vi om att hundar ska förbjudas...


  • Fyrverkeri javisst

    Personligen tycker jag att det är fel att inte sälja fyrverkeri. Att det alltid handlar om en diskussion mellan fyrverkeri och husdjur kan jag inte förstå. Rent statistiskt vad är det som gör att flest personer hamnar på sjukhus? Fyrverkeri eller husdjur, givetvis är det mycket dyrare för samhället att vi skall ha husdjur som biter andra och orsakar allergiska reaktioner. Man brukar ofta säga att ungdomar stör med sina smällare under några dagar men hur många störs av, är rädda för och allergiska mot hundar och andra husdjur. Detta har hundägare inte någon som helst förståenle för utan de har all rättighet i världen att göra som de vill. Att det sedan finns krav på koppel verkar inte ha gått hem och alla.


  • men varförr!

    folk måste lära sig att hantera smällare,och tycker att de var fegt att maxi samt citygross inte ska sälja..smällare tillhör nyår,så som jul skinka tillhör jul!! så gott folk håll era husdjur inomhus när det smäller..och gammla människor borde väl lära sig efter alla år som dem levt,att de borde ha vänjt sig vid det....nån som skrev ang moljön,säg mig avd är inte farligt för miljön ..nästa allt,men den största miljö boven är du och jag och resten av världen..så det är lite svårt att ta bort något som tillhör nyår ex smällare....gott nytt år gott folk;)


  • ojoj

    haha & Salle: personligen köper jag inte gran, men det får ju stå för mig.
    Det är mer än onödigt att skjuta så mycket raketer som det görs, både ekonomiskt, miljömässigt och av hänsyn till djur.
    Sen kan man ju irritera sig på hundbajs, skränande tonåringar eller vad det nu kan vara efter tycke och smak.
    Jag tycker att vi borde sluta konsumera onödiga, miljöovänliga produkter vare sig det är jul, nyår eller midsommar.
    Vi borde börja tänka om, vi överkonsumerar utan att ens reflektera över det. OCh ni alla här är väl mer än era prylar och era smällare hoppas jag.


  • Till KCO och andra

    Ta och flytta till Afganistan om ni vill ha lite pang-pang. Där gör ni mest nytta för världen.
    Krut och stubin är inte till för småpysar och idioter.


  • eva

    "utan osså även att barn/ungdomar kastar raketer och smällare efter folk och djur, tycker ni verkligen de är normalt???"

    Nej, inte mer normalt än när samma barn röker, snusar eller super. Bortsett från nykterhetslobbyn har jag ännu inte hört några krav på att mataffärer ska sluta sälja dessa produkter (cigaretter, snus, folköl).
    Inte heller har varken Maxi eller Citygross slutat sälja produkterna frivilligt!
    Anledningen till att småbarn skjuter raketer på varandra är att man förbjöd smällarna. De idioter som vill skrämma människor och djur med knallar gick då över till småraketer.


  • Jisses!

    Det känns sorgligt att läsa vissa av dessa inlägg. Vilket hat det verkar finns hos en del människor!?! Ville först inte kommentera alls eftersom vissa inte tar in något utan mest bara spyr sin egen galla. Men eftersom detta är en sådan angelägen fråga för mig så gör jag det nu ändå.

    Kommentarer som att man ska smälla mer bara för att man sett hundbajs på gatan är ju hur omoget tänkt som helst, men en sådan person går nog inte att nå fram till med vilka ord man än använder. :-(

    Jag skulle personligen önska att alla smällare och raketer förbjöds för civilpersoner! Varje stad kunde ansvara för att det nya året sköts in VID TOLVSLAGET!!! Att som nu fyra av det på tidig kväll faller mig inte på läppen. Nyår ska firas just den tiden när det går från ett år till ett annat. Inte flera timmar före eller efter! Då kunde även vi med hundar och andra djur göra det bästa vi kunde för våra djur den timman det gällde. Vi skulle slippa sönderskjutna människor, djur och egendom. Vi skulle lindra miljöförstöringen något. Rötägg kommer det tyvärr alltid att finnas, både bland djurägare och andra. Många ser bara till sitt. Men jag hoppas att så många som bara möjligt nu håller sig till att smälla av timman runt tolvslaget. Er tackar jag innerligt!

    I övrigt önskar jag ett tidigt Gott Nytt 2009 med förhoppning om mer förståelse och empati i världen.


  • Kul att smälla ju...

    På nyårsafton ska det drickas champagne, och det ska skjutas raketer.


  • Håller med, Cia

    "Jag skulle personligen önska att alla smällare och raketer förbjöds för civilpersoner! Varje stad kunde ansvara för att det nya året sköts in VID TOLVSLAGET!!!"

    Håller helt med!


  • jippiiiiiiiiiiiiiiii

    alla gamla, barn, å djur, tackar ica maxi önskar fler gjorde samma sak tack säger hunden tyler i lomma och han hundkompisar håller med...


  • Tack!

    Tusen tack, jag hoppas att fler företag följer efter! Det är inte bara ett hjärtligt tack för omtanken om alla hundägare och deras hundar. Det är med omtanke för alla djur, vilda som tama. För alla människor, särskilt dem med krigsminnen, hörselskador etc. Unga som gamla. För skaderisken. För miljön. Kan vi inte gemensamt konsumera mindre och investera i positiv energi istället? Ta hand om varandra och att liv på denna jord. Ha det gott allihopa och gott nytt (smällfritt!) år!


  • ::

    det är så dåligt att ni vill sluta sälja raketer ungdomar vill fan ha roligt tänk på alla ni gammla när ni var små ni ville också ha roligt och smälla och sånt bara tänk på det hundar kan väll läras att inte vara rädda när människor smäller


Politiker portas från stadsfesten

Partierna protesterar mot att Destination Kalmar vill att de ska hålla sig undan

Kalmar [Uppdaterad i dag 07:20]

Politik förbjuds på stadsfesten - mindre än två månader innan valet. Läs mer

 

Politik på Stadsfesten

Är det rätt att förbjuda politiker på Stadsfesten?

Visa resultat




"Sluta sälj tobaksvaror"

Landstinget ställer krav på Pressbyrån i länssjukhuset

Kalmar [Uppdaterad i dag 08:24]

Landstinget i Kalmar ställer ultimatum till Pressbyrån som ligger i sjukhuset: Sluta sälj tobaksvaror eller flytta. Läs mer

 

Tobaksförbud på sjukhuset

Vad tycker du om att landstinget vill förbjuda Pressbyrån att sälja tobak på sjukhuset?

Visa resultat




Cykeltjuvar slår till på sommaren

Kalmar [Uppdaterad 2010-07-27]

Cykelstölderna ökar rejält i Kalmar under sommaren. Varje månad anmäls uppemot ett hundratal stulna cyklar. Läs mer

 

Cykelstölder

Skulle du anmäla till polisen om din cykel blev stulen?

Visa resultat




Huvudnyheter just nu

"Sluta sälj tobaksvaror"

Landstinget ställer krav på Pressbyrån i länssjukhuset

Kalmar [Uppdaterad i dag 08:24]

Landstinget i Kalmar ställer ultimatum till Pressbyrån som ligger i sjukhuset: Sluta sälj tobaksvaror eller flytta. Läs mer

 

Tobaksförbud på sjukhuset

Vad tycker du om att landstinget vill förbjuda Pressbyrån att sälja tobak på sjukhuset?

Visa resultat




Politiker portas från stadsfesten

Partierna protesterar mot att Destination Kalmar vill att de ska hålla sig undan

Kalmar [Uppdaterad i dag 07:20]

Politik förbjuds på stadsfesten - mindre än två månader innan valet. Läs mer

 

Politik på Stadsfesten

Är det rätt att förbjuda politiker på Stadsfesten?

Visa resultat




Kalmarredaktionen

Välkommen med tips till oss.
Nyhetschef: 0480-592 80
Södra Långgatan 33
nyhetschefen@barometern.se

. .



Kalmar

Med livet i sina händer

Barometerns fotograf Mikael Johansson har följt barnmorskan Anita Lilja i arbetet på förlossningen och BB.

Bonus

Besök Kalmar slott som du aldrig sett det förut

I mörkaste hålor och högsta torn. Följ med på en rundtur bland legender, kungar, vardag, fest, fängelsehålor och frågelek.

Mest läst just nu på Barometern.se


Mediespelaren

Missa inte mediebiblioteket

Barometern.se satsar på multimedia. Här hittar du bildspel, ljudklipp och vårt samlade utbud av webb-tv.

Senaste nytt lokalt

Blogg

Seg sak

"Apropå Assyriska. Micke Eklund hälsade på oss i dag, han berättade hur de hade det i Assyriska, hyllade Norling och sa sedan att han nog funderade på att försöka fortsätta spela fotboll."

Väder

Spana in veckans väder

Sommarvärmen biter sig fast, men hur länge? Håll koll på de lokala prognoserna här på Barometern.se!

Senaste blogginläggen

Reagera

Läsarreaktioner

Bilist siktade på cyklist, Sverker Thorén svarar om Östersjön och Roland Swedestam berättar om Torsås nya bibliotek.

Mest läst just nu på Barometern.se


Nyheter

Bara i Barometern i dag!

• Kalmar: Bland gravstenar och historia
• Mönsterås: Nye kyrkoherden som en barnmorska
• Familj: Vännernas upptåg guld värt för 90-åring

Nyheter

Följ oss på Facebook och Twitter!

Missa oss inte när vi har något spännande att berätta.

Senaste webbfilmerna

Län

Läs Barfota här!

Här kan du läsa årets Barfota - 64 fullmatade sidor om sommaren i Kalmar län.

Guldklimpar

Guldklimparna

Här finns bilder på de nyfödda barnen i Kalmar län.

logga
Logga
Bilen
Citroën C5 2,0 143 hk Comfort -10
Vit 0 mil 214.900 kr
Logga
Bilen
Nissan Primera -00
Röd 19.500 mil 29.000 kr
Logga
Bilen
Mitsubishi L200 -06
Silver 11.520 mil 179.000 kr (143.200 ex moms)
Logga
Bilen
Toyota RAV4 2,0 Business Auto 4WD -06
Olivgrönmet 7.350 mil 169.900 kr

IT- och Verksamhetsutvecklare
Finnveden Metal Structures söker IT- och Verksamhetsutvecklare med placering i Göteborg eller Olofström.
Arrow LÄS MER
it-konsulter
Atea Sverige AB söker it-konsulter. Placering Kalmar och Växjö.
Arrow LÄS MER
Flischaufförer
Södra Skog, eget åkeri söker flischaufförer.
Arrow LÄS MER
IT-konsulter
ATEA söker it-konsulter!
Arrow LÄS MER
Produktionschef och Säljare
OP-Kuvert AB Oskarshamn söker Produktionschef och Säljare
Arrow LÄS MER
Plansamordnare
Oskarshamns kommun söker plansamordnare.
Arrow LÄS MER
Chefsrektorer
Växjö kommun söker två Chefsrektorer.
Arrow LÄS MER
Platschefer
JSB söker Platschefer till Kalmar respektive Växjö.
Arrow LÄS MER
PRODUKTIONSCHEF
Polyplank AB söker PRODUKTIONSCHEF. Placeringsort Färjestaden.
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (22 ST.)
Arrow ANNONSERA