Klartecken för ny arena

Kalmar 2009-07-22 | Uppdaterad 2009-07-22

Det sista hindret är undanröjt. I höst börjar Kalmar FF bygga sin nya fotbollsarena vid gamla Volvofabriken.


LäS MER

Regeringsrätten har beslutat att inte bevilja prövningstillstånd för en ny rättslig prövning av kommunens borgensåtagande.
Det innebär att kammarrättens tidigare beslut står fast. Beskedet möttes av jubel i KFF-lägret.
- Efter många sömnlösa nätter är äntligen allt klart och vi kan förverkliga de planer som kommer få stor betydelse för Kalmar, säger ordföranden Johnny Petersson.



Kommentarer

  • Äntligen

    det ända han har lyckats med är att försena hela bygget vad glad han måste vara nu


  • Äntligen

    Underbart, nu kan vi börja hoppas på en spännande framtid.
    Mycket sport och nöje till vår stad.


  • Äntligen!

    Då kan ni krypa tillbaka till era hålor bakåtsträvare!! Nu blir det champagne. Skål!


  • underbart

    Underbart, ner med spaden i marken !


  • Äntligen!

    Bra så man kan få bra biljetter.Slippa boka flera veckor iförväg


  • Äntligen !!!!

    Ställ ditt ett par spadar å en skottkörra.. Så skall jag banne mig ta mig ett spadtag jag med ..
    Mot framtiden ..


  • Pusta inte ut än...

    Nu kommer väl "han som aldrig ger upp" försöka överklaga detta till FN...... :-)


  • kul:)

    fan de va på tiden de händer något:D


  • Symboliskt skadestånd

    Hoppas nu att han som drivit detta ärende betalar ett symboliskt skadestånd för de extra kostnader som han förorsakat KFF.


  • Äntligen!

    Nu kan vi äntligen lämna detta småstadsjantegnäll bakom oss och se framåt! Frågan är väl bara hur detta ska hanteras på Barometerns ledarsida, där är det väl sorgband i morgon...


  • HÄRLIGT

    Fotbollen har segrat i stan ännu en gång....!
    Nu kan "vännen av fotboll" ägna sig åt att överklaga något annat han tycker är roligt.


  • Äntligen

    Äntligen! Bygg! Bygg! Bygg!


  • Äntligen!

    Så sjukt underbart, ÄNTLIGEN kan man köpa årskort till KFFs matcher och sitta på en fin och härlig arena inom 2 år. Äntligen!!


  • Nej

    Nu får det vara nog med bra saker i Kalmar. Senaste åren har det varit för mkt positivt här. Inte bra. Allt ska vara som förr i tiden. Trist, tråkigt å alldeles underbart


  • Äntligen

    Äntligen kan jag i framtiden få tag i vettiga sittplatser till matcherna, som det varit nu har jag beställt dom flesta hemma matcherna på ppv, men nu slipper jag det :)


  • !

    Ja äntligen!!


  • Äntligen

    Jaaaa, äntligen


  • Äntligen

    Vårt kära fotbollslags framtid ser nu mycket ljusare ut.


  • Äntligen!

    Äntligen är alla hinder undanröjda. Trots en enveten gnällspik och trots en massiv lobbing mot arenan från Barometerns ledning har ALLA instanser gett kommunen rätt i det som var solklart från början. Äntligen kan vi få en moderna arena som ger Kalmar FF möjlighet att vara ett topplag för lång tid framöver. Äntligen kan all som vill få möjlighet att kunna köpa biljett och få ordentliga sittplatser.


  • Måtte detta vara nog nu.

    Fantastiskt. Måtte detta stanna här nu. Jag hoppas att det inte drivs till EU-domstolen, FN eller att nån ringer och ber Obama om hjälp...


  • Toppen

    Roligt för Kalmar FF,
    Roligt för alla Fans,
    Bra för Kalmar Kommun och stad.
    Hoppas nu bara man handlar upp lokala Entreprenörer för bygget,
    så att det skapas lokala arbeten runt bygget.


  • YES!!! Äntligen!!!

    Nu blir det årskort for sure!!! Jag kan tänka mig att dra på mig blåstället o åka ut med en spade o sätta igång. :D ;)


  • "I höst!"

    Hur vet/tror/hoppas barometern att man börjar bygga i höst?
    Det bästa är ju att spaden kommer i jorden idag.


  • Namnet

    Rasmus Elm Arena!


  • Hurra!!!!

    Fy fan vad underbart att det äntligen ska bli av.. Äntligen kan FF få en arena som passar till allsvenskans standard och förhoppningsvis kanske den kan användas till lite konserter i framtiden också!! Underbart för Kalmar!!!!


  • Äntligen...

    ... kan man börja gå på hemmamatcher igen. Visst är det ironisk; brukar åka iväg i min gamla Saab, 30 mil till Göteborg, Borås och Malmö för att se KFF. Men några hemmamatcher har jag inte kunnat se därför att friidrottsarenan är så genomusel och har så få sittplatser. Hoppas bara det inte blir någon lågbudgetvariant. Och till Er alla som har protesterat mot arenan: Tji fick ni!


  • Oj, oj då

    Det hade väl inte Barran räknat med. Vad är sorgfloret efter er negativa inställning till arenan?


  • ARENAN

    Läste just ett "inlägg" från sign "Hunter" i Östran. Han undrade hur Barometerns ledarsida ( och i mitt tycke övr jounalister ) skall hantera detta glädjebud. Man får leta efter större negativitet än den som hela tiden präglat Barometern


  • Sjukt kul!

    Även om jag inte är något fan av sport tycker jag detta är jättebra för kalmars utveckling. Hoppas man får se lite musikevenemang där också :)


  • YES!!!

    Grattis Kalmar Stad! Grattis Kalmar FF! Ikväll tar Kalmar ett stort steg mot Europa och Champions League!

    Bevistade Swedbank Arena i Malmö senast Kalmar FF var där - vilken fantastisk anläggning! (Och föreställning av KFF).

    Gör nu allt för ett lika bra resultat i Kalmar - det behöver Smålands Stolthet, de regerande Svenska Mästarna och Sveriges hopp i Fotbolls-Europa!


  • Tråkigt för Kalmar

    Att kommunen satsar så mycket pengar på ett så dåligt forbollslag.
    100 miljoner! Denna arena om den kommer till stånd kommer att stå kvar och kosta pengar varje år, som ett kommunistiskt segermonument likt Chaucheskos palats. Fredriksskans står tomt 99 % av årets timmar och lika kommer det att bli med den nya fotbollsplanen. Det går inte att få ekonomi i en fotbollsplan. Inte ens Maracanjastadion i Rio går ihop. Staden måste lägga stora summor varje år för att kunna hålla planen i stånd.


  • Blir det verkligen bättre??

    Då är det bara att tuta och köra! Men vad kommer biljetterna att kosta på den nya arenan? Och hur tar man sig lättast dit om man inte är bilburen? Och när blir den första konserten där?
    Det är en skam att kommunen ska gå i borgen för detta. Men så är det när det är pojkarnas lekstuga som härjar. Larvigt att tro att detta gör allting så mycket bättre.


  • Tillsammans kan vi!

    Grattis Kalmar FF och hela Kalmar!


  • Kanon!

    Det hoppas vi ger KFF en kick inför kvällens match...minst 3-0 kör vi på


  • Min kommentar

    Kul att en klubb bygger en arena! Tråkigt att kommunen är med som ekonomisk säkerhet.

    Stor eloge till den modiga individ som överklagade och som orkar stå emot de negativa kommentarerna från styrande politiker!!!


  • äntligen !

    äntligen stundas en ljusare framtid.

    nu kan svininfluensa och finanskris få komma bäst fan dom vill !

    tillbaka envetna bakåtsträvare !
    framåt Kalmar Stad !


  • Prestige för Persson

    Utan att kommunalrådet Johan Persson drivit frågan i kommunen hade detta aldrig hänt. Tänk att under ett års tid vara lugn och iskall inför alla domedagsprofeter som hävdat att kommunens beslut varit olagligt, att det var fel och så vidare. Det måste kännas fantastiskt skönt en sån här dag. Man ska ju alrig skryta med en politiker men Johan Persson är jäkligt duktig. För övrigt är det ju han som drivit satsningen på besöksnäringen och slottet med mera. Nu ser ju varenda Kalmarbo att det var helt rätt. Hoppas vi får behålla kommunalrådet Persson i Kalmar ett tag till.


  • Jag bryr mig inte så mycket om FF

    Men det blir fint om det blir lite konserter där! Dock tycker jag det suger om det inte blir så att dem har skjutbart tak. Det vore det bästa!!!


  • Mycket dum skrivs här.

    Ibland undrar man vad medelåldern ligger på hos de som skriver om Kalmar FF,visst är det ett bra lag,men blanda ihop det med svininfluensan,eler att Johan Persson är toppen bara skittjafs,bättre ni håller fingrarna borta från tangenterna.
    I kväll är sista matchen för Klamr i europa p säkert 10 år.


  • Så gott !!

    Kan ju inte bli så mycket bättre ..

    Vad passa då inte bättre än att hylla den mannen som har gjort detta lag så pass bra .

    "Nanne Arena" På Nanne Bergstrandsväg.. Kan det bli bättre ..
    Å en stor staty med Don Nanne vid entren ..

    Det är bara att inse ..Vi kommer aldrig att få en bättre/större tränare till Kalmar ..


    Så sälj nu inte namnet ..Hedrar istället..
    Han utvecklar ju dessutom snart in nya miljoner till klubben i alla fall ..


  • Klartecken 1

    Klartecken 1 är klart ja. Men vi ska nog inte ropa hej förräns en klar finansieringsmodell ligger fast.
    Frågan är om KFF klarar rodda detta helt själv utan Sveafastigheter. Frågan är ju varför ingen bank heller ville ge lånelöfte innan då Sveafastigheter fanns med i bilden.
    Många frågetecken finns fortfarande och varför är banken hemlig? Har man fått ett lånelöfte är väl saken klar?


  • Håller med...Äntligen!

    Håller med...Äntligen! Hoppas nu bara att det i alla fall förberds för ett tak. Om det blir ett tak på arenan så kan den ju nyttjas året runt. Skulle kunna vara värd för melodifestivalen osv.
    Gutt!!


  • Sv Småungarna trivs

    Kunde inte sagt det bättre själv. Snorungar som inte har något annat i huvudet än fotboll och skryt. Ekonomi verkar ju inte vara deras starka sida. Tyvärr faller ju Ronny och Johnny i samma fåra med sina uttalanden.
    Jag är helt och hållet övertygad om att det kommer bli ett stort ekonomiskt bakslag för skattebetalarna. Hur attraktivt blir Kalmar då?


  • Äntligen!!!

    Nu blir det fotboll i högsta klass i Kalmar. och med ny arrena kommer vi även få konserter som iron Maiden och madonna till Kalmar! wow


  • Sv Småungarna trivs

    Inte är du mycket bättre själv när du skriver en sån korkad kommentar. Även om du då är äldre så visar du det knappast och det är ännu bättre om DU håller fingrarna borta från tagenterna (iaf tills du lärt dig stava ordentligt). Däremot kan jag hålla med dig om att det är lågt att jämföra med Svininfluensan men jag håller inte med dig att det är sista matchen för Kalmar FF på 10 år i Europa efter ikväll. Där har du fel oavsett om FF förlorar eller vinner ikväll.


  • Bara att hoppas

    Nu får man hoppas att KFF håller sig kvar i toppen och att fansen inte sviker oavsett plats i serien under de kommande 25 åren.

    Tur att man nu slipper inblandning från riskkapitalisterna Svea Fastigheter och att ny upphandling kan göras, det kan ju sänka kostnaderna.

    Att det är lagligt betyder fortfarande inte att det är sunt. Snarare är det ännu en indikation på att vi behöver en rejält uppdaterad kommunallag.

    Måtte det hålla...


  • slå vad

    Kan slå vad om att 80 procent av dessa som skriver kommentarer här inte betala någon skatt alls. Språket är väldigt pubertalt.


  • Ny arena...

    Ingen ide att kommunen försöker höja skatten igen... samt det kommer att finnas gott om sittplatser på den nya arenan eftersom det sällan är mer än ett par tusen på fredrikskans samt vem kommer att ha råd med de nya dyra inträdesbiljetterna? FF har skjutit sig själv i röven.....


  • Det var oundvikligt

    Fredriksskans hör till dåtiden, den nya arenan hör till framtiden. Det är bara o inse fakta.

    Inom 3-4 år så hade man inte fått spela kvar på Fredriksskans eftersom den inte håller för Allsvenskt spel.

    Skulle man sälja Rasmus Elm för 75-80 miljoner som det snackas om så blir den redan stabila ekonomin i klubben ännu stabilare.


  • Underbart!!

    Grattis Kalmar FF! Nu hoppas jag verkligen att sista hotet ÄR undanröjt, så att det inte kommer komma fram fler tjurskallar som ska överklaga och överklaga. Detta är precis vad ni behöver och jag säger bara: GRATTIS!!!!


  • svar till Poil

    Melodifestivalen går i februari/mars varje år. Hur tänkte du dig att den skulle arrangeras på Kalmars nya fotbollsplan???


  • Bästa namnet

    Med tanke på närheten till IKEA borde väl arenan heta Nou Kamprad


  • Svar: Småungarna Trivs

    Snälla du, Du tror inte vi alla är så glada att det blir "lycko kommentar" Tror du man orkar bry sig om hur man skriver? KALMAR SKA FRAMMÅT,KALMAR FF ÄR KALMARS LEDANDE REKLAM! Nöjd bättre så eller? Ge dig, Ut med negativa personer som dig! In med Ny Arena, Mer Folk, Positivt Folk! Låt Kalmar växa med hjälp av Kalmar FF!


  • Skitbra

    Förutom skönt lyft för fotbollen i stan så kanke vi kan få se lite bra musik. Eller varför inte köra en musikfestival på gamla Fredriksskans. Kan bli lite hawaikänsla....


  • Elm Arena

    Självklart namn på arenan måste vara Elm Arena


  • Patetiska Kritiker

    Alla ni som fortfarande är så negativa till den nya arenan kan väl ge upp nu när ni är besegrade. Att uttala sig om att Kalmar FF inte kommer fylla arenan när dom bara har några tusen på matcherna idag är så patetiskt att läsa varje gång. Anledningen är att dagens Fredriksskans har bara ca 3000 bra sittplatser under tak. Resten är ståplats eller dåliga platser på kortsidorna. Folk vänder och skippar matchen när sittplatserna är slut. FF skulle lätt kunna sälja ytterliggare 2000-3000 sittplatser till varje match om dom hade mer bra sittplatser. Den nya arenan kommer ta kanske runt 10000 bra sittplatser under tak det är en väldigt skillnad. Hoppas ni, som är emot bygget in i det sista,skäms. Framför allt om ni går och tittar på fotboll på den nya arenan,om några år. Jag ska i allafall stolt, köpa ett säsongskort.


  • ARENAN

    Kommer definitivt sätta Kalmar på världskartan, på samma sätt som Fanerdun och World Trade Center gjort! Och ser fram mot stjärnor som Bruce Springsteen och Madonna att ge ytterligare stjärnglans åt Kalmar! Släng er i väggen i Växjö och Karlskrona. Ni är bakåtsträvare. Go for it, KFF


  • Humor

    En stad som växer med en ny arena och dess fotbollslag....?
    Det var det dummaste jag hört på länge. Lägre skatter och bra kommunal service till bra priser som stark arbetsmarknad lockar folk.
    Se bara på Växjö och Karlskrona som växer år för år i betydligt snabbare takt än Kalmar.


  • Till Tallis

    Kamprad har varuhus över hela landet och i hela världen. Varför skulle varuhuset i Kalmar vara så unikt att han skulle ge sitt stöd till Kalmars eventuella arena?


  • Äääääntligen!!

    Jag kan börja gräva med spade och skottkärra nu för satt Kalmar ska få en fotbollsarena värt namnet. Grattis Kalmar FF, Kalmar och regionen! Detta behövs! Detta tycker jag trots jag håller på Hammarby och är en sån där hemsk student..


  • Fel Macke

    Det är ALLTID fullsatt på sittplats på Fredriksskans, vilket innebär minst 4000. Skulle man nu ha 8000 sittplatser på den nya arenan så är jag helt övertygad om att i alla fall 6000 av dessa lär vara slutsålda till samtliga hemmamatcher, o till vissa hemmamatcher kommer samtliga 8000 vara slutsålda.

    Man kommer att öka sitt publiksnitt med ett par tusen.


  • Det blir ingen arena !

    Då förutsättningarna för kommunens beslut dramatiskt ändrats genom att fastighetsbolaget som skulle tillföra kompetens o kapital dragit sig ur gäller inte kommunens beslut, så sorry....
    Att bollspelarna själva skulle bygga en anläggning för 200-300 miljoner förefaller tämligen orimligt, såvida inte fansen hostar upp stålarna !


  • amåungarna trivs

    Ja onekligen hör denna debatten till småungarna med tanke på vilken sandlådenivå den håller. De som bara orkar gå in och skriva samma negativa kommentarer som varit fallet i några år, de står inte högt i mognadskurva. Kan ni inte låta oss glädjas nu? Kan ni inte inse att det inte finns något fel i processen?

    Det är oerhört omoget att skapa dålig stämning på det sätt ni gör, för Kalmar i framtiden.

    ni småungar som envisas med att Fredrikskans ska byggas om och att ni minsann inte ska betala något för det som glädjer andra men inte just mig...Väx upp och hitta livets harmoni


  • Arenan

    Bra med ny arena. Ännu bättre att jag inte bor i kommunen så jag slipper vara med och betala. Dåligt att man inte kunde bygga den *inne* i stan.


  • Grattis Kalmar

    Grattis Kalmar, äntligen säger jag bara! Som många har väntat länge på denna dag. Let´s dig!

    Och måste så här samtidigt säga, tyvärr Barometern, men det kommer bli en arena!
    HAHAHA!


  • grattis

    äntligen kom det självklara beskedet nu kan vi se framåt igen!! :)


  • Varför....

    ska kommunen gå i borgen för detta spektakel? Det finns annat att satsa på. Kommuner skall ej gå in i privata intressen och stödja föreningar. Varför får inte andra sporter samma chans?

    En stor eloge till den påstridiga kalmarbon som överklagat detta. Jag håller med honom att kommunen har fel i sak, läs gärna överklagandena och lagtexterna så förstår vi alla hur rätt han hela tiden haft.

    Nu är det väl bara att hålla tummarna att KFF fortsätter att spela bra.


  • Arenan...

    Du "steffe" varken fanedun eller World Trade Center har satt Kalmar på kartan.... som det ser ut med dessa projekt så är det rena katastrofen... Om Kalmar hade lägre skatter och priser som Växjö & Karlskrona så hade det lockat fler invånare till Kalmar. Nu är Kalmar en av de dyrare städerna med sämre service och tillgänglighet så Arenan kommer inte att hjälpa... det behövs mycket mer än bara fotboll!


  • Spaden i backen nu!

    Grattis Kalmar!!


  • Kul

    Jättekul med den nya arenan. Dock tror jag att biljetterna blir ännu dyrare i den nya arenan och jag som inte ens hade råd att gå till den gamla.... Billigare att beställa hem matchen till tv:n istället, i alla fall om man är fler än en i familjen.


  • Idiotprojekt

    Tyvärr så ska tydligen arenan byggas på fel plats ! Tyvärr kommer det med all säkerhet knäcka ekonomin för KFF och Kalmar Kommun ! Alla småungar som ropar Hurra har väl ingen som helst kunskap i ekonomiskt tänkande ? Ett tack till den person som försökte stoppa detta hybrisbygge !


  • Sv Ordning och reda

    Ehh nu är du ute på tunn is. Självklart är det så att även andra sporter och aktiviteter får ta del av kommunens pengapott. Exempelvis byggdes det ett nytt ridhus i Smedby för 17 miljoner (eller om det var ännu mer) nu i år.


  • Sv Steffe, Macke & Rosalita

    Steffe:
    Självklart hjälper det inte med bara en ny arena för att få folk till Kalmar. Det som gäller är att skapa fler (långsikta) jobb & fler studentplatser.
    Macke: Sen flyttar man inte till en kommun bara för att det är lägre skatter där, det måste finnas något jobb att flytta till.
    Rosalita: Du har delvis rätt. Växjö växer fortare än både Kalmar och Karlskrona till invånarantal. Kalmar växer dock fortare än Karlskrona (enl SCBs rapport första kvartalet 2009). Räknar man i procent så ökar invånarantalet mer i Kalmar än både Karlskrona och Växjö (eftersom de har större invånarantal sedan tidigare).
    Så det så!
    Fast egentligen spelar det ingen roll. Nu byggs det en arena vare sig ni vill eller inte o antingen kan man välja att gnälla tills ingen orkar bry sig eller så hejar man på eller så låter man det bara bero. :)


  • Bygg på!

    Skoj att det händer lite i Kalmar. Trist bara att kommunen måste vara med som den är. Nu är det bara att bygga fort så att matcher kan komma igång. Hoppas bara att det är något skoj när jag passerar någon gång.

    @ Macke. Fanerdun satte Kalmar på kartan. Folk utanför Kalmar skrattar fortfarande åt det.


  • Jag är lite förvånad

    Förvånad, och lite imponerad också. I kommentarerna har man kunnat läsa hur negativ Barometern varit till hela bygget. Och det är inte bara jag som skrivit det, utan ganska många. Förut har dom kommentarerna bara sopats undan, men idag finns det faktiskt ett antal som är inne på samma linje och som har publicerats. Vi får tacka för det. Yttrandefrihet betyder ju att alla åsikter får komma till tals...


  • Förjävligt

    Tråkigt att mina skattepengar kommer gå till en Arena som jag aldrig kommer besöka än mindre en förening som inte bryr sig om ungdomar om de inte känner dem. Mycket tråkigt.


  • Sv Harriet H

    Exakt så kände jag när kommunen la närmare 20 miljoner på en ridanläggning i Smedby, men jag överlevde! ;)


  • så är det

    Jag kan säga också kff, är den näst rikaste klubben i allsvenskan. Dom har 50 milj kapital
    i klubben . Så visst finns det pengar .Men det fattas 50 milj. För att bygga. Det hoppas dom kan får in genom försäljning av rasmus elm . Som är värd 60 milj eller mera


  • ´Till harriet och andra

    Hur mycket har inte kff dragit in till skatter genom alla dessa år. Då gnäller ni inte. Det väldigt tråkigt att höra detta.


  • Svar Peter

    Du bygger din statistiska vetenskap på ett kvartal. Kolla lite fler kvartal så kan du se att Kalmar stundom gått kräftgång i befolkningsstatistiken.
    Det verkar som att det är jobbigt för många att Kalmar är lillebror i sydost åt Växjö och Karlskrona.
    Det kanske därför självhävdelsen är så enorm här i vår lilla stad.


  • Äntligen

    kommer min skattepengar att gå till något jag verkligen vill betala för... Näe, så dum är jag inte. Men många kommentarer går ut på det omvända, att man inte ska betala sin skatt till sånt man inte gillar... Så dumma är ni... Jag gillar att betala skatt! Och det är min övertygelse att en ny arena i Kalmar är bra för oss alla som bor här oavsett om vi gillar fotboll eller inte. Så börja bygg. NU.


  • Till Harriet H

    "Tråkigt att mina skattepengar kommer gå till en Arena som jag aldrig kommer besöka "

    Hur många tror du inte känner så för 20 milj. satsningen på Ridhus, 100 milj. satsningen på Konstmuseum?


    Skillnaden med Arenan är ju faktiskt att Kommunen "bara" går i borgen.

    Jag tycker också ni som är så emot Kalmar FF bör kontakta kommunen och be dem redovisa det uppskattade reklamvärdet som förenigen har gett Kalmar Kommun de senaste åren. Då kanske ni kommer börja att förstå hur viktiga Kalmar FF är för Kalmar som stad.


  • Positivt

    Skönt att man äntligen kan börja bygga så att det blir slut på gnället, däremot så förstår jag inte mig riktigt på dom som fantiserar om någon slags koncertarena med öppningsbart tak. Det kan det aldrig bli tal om,det finns väl bara några enstaka sådana i världen (Barcelona tror jag b.la?) Nej melodifestivalen kör man i större sporthallar och större ishallar och det kommer aldrig bli aktuellt med Kalmars hockeykrigare i div 5.


  • Vem ska betala?

    Domstolen avstår från att pröva ärendet, men det är vad jag förstår fortfarande oklart varifrån alla miljonerna till bygget ska komma. Var det inte så att en av de tilltänka spenderarna drog sig ur häromdagen? Och tron på att en ny arena betyder et lyft för laget är baraett dåligt skämt! Tre exempel från det senaste året. IFK Norrköping har vad jag vet inte gjort succe trots ny arena. Detsamma gäller gäller fotbollslagen i Eskilstuna som fick en ny arena för något år sedan, det ena laget halkade ner i div 3. Dit är även det andra "topplaget" på väg just nu. Och speedway-laget Smederna har lyckats gå i konkurs trots en specialbyggd arena. Lycka till säger jag bara till skattebetalarna i Kalmar. Barn och ungdomar som kommmer att drabbas av kommunens besparingar kan man bara beklaga!


  • Bra för Kalmar

    Detta är positivt för Kalmar och hela regionen och skapar framtidstro! Grattis Kalmar FF och Kalmar kommunen! Nu går vi för 3-0 i kväll.


  • Arena Hysterin.

    Arena åt folket. Detta är ett litet steg i rätt riktning för Kalmar. Jag säger bara Fan va dumt att man inte tidigare fattade vad stort det är med Arena för ett av landets bästa lag. KFF


  • Ubbe

    Kan du beskriva vad det är för skatt som KFF dragit in till kommunen?
    Mig veterligen kan bara kommunen ta del av inkomstskatt av förvärvsarbete.


  • Snälla G

    "Skillnaden med Arenan är ju faktiskt att Kommunen "bara" går i borgen"

    Det har stått tusentals gånger att kommunen inte bara går i borgen. Det är föreningsbidrag på runda slängar 6 mille per år samt att kommunen skall betala infrastruktur runt arenan för ca 80 mille. Hoppsan då var vi raskt uppe i över 100 mille som skattebetalarna skall stå för.
    100 miljoner är inga småpengar för en kommun som redan idag blöder.
    Är detta så svårt att förstå för KFFs supportrar?


  • Att det blir så mycket liv....

    Att det blir så mycket liv för att kommunen går i borgen för en arena...Den kommer ju gå att använda till annat än bara fotboll. (konserter mm.) Själv är jag aldrig i badhuset eller ishallen eller på någon av de fotbollsplaner, tennisplaner eller motionsspår som kommunen betalar för. Arenan är det enda bygge som har med sport att göra som jag kan tänka mig att lägga skattekronor på. (...och det har ingenting med fotboll att göra för min del.


  • Svar till: Dr No

    Jo, som sagt om de bygger ett tak på arenan så går det....! Som läget är nu, (utan tak), så kommer den ju bara att kunna användas för fotboll under ute säsong och någon/några konserter under sommaren. Jag är för arenan, men jag vill ha ett tak på den för att den skall kunna dra in rejält med pengar året om.


  • Sv Rosalita

    Nu var det DU som från början jämförde Kalmar med de andra städerna runt vår region, inte jag. Sen är det väl så att det är de senaste siffrorna som är aktuella? Inte historiska siffror eftersom de speglar det som HAR hänt och inte det som händer nu.
    Att Kalmar har något lillebrorkomplex tror jag knappast. Kalmar är ju mindre än långt många fler städer i Sverige än Växjö.

    Men den här diskussionen passar väl knappast in här, då detta handlar om en fotbollsanläggning och inget annat.


  • Mina skattepengar

    Jag tycker det är konstigt att föra ett resonemang där "mina skattepengar" förekommer. Mig veteligen finns de inte allokerade i kommunens budget, så jag kan styra över dem och prioritera vad som de ska användas till.

    Jag väljer att rösta på X. X vinner. X får min skatt. X agerar på så sätt som representerar väljarkåren. Jag blir missnöjd. Jag väljer att rösta på Y, eller blir jag nöjd och röstar på X igen.

    Men att få gå in och punktmarkera "mina skattepengar" låter konstigt. I så fall borde jag få mycket mer att säga till om i denna kommun, eftersom jag betaler betydligt mycket mer kronor i skatt än de flesta.

    Och då bestämmer jag: BYGG ARENAN, BÖRJA NU, INTE EN DAG FÖR TIDIGT.


  • till dr no

    Du menar att rydström och andra spelarna inte betala inkomstskatt till den här kommun?Kalmar ff betala hyra för fredrikskans varje år. Du tror väl att dom spela gratis på den arenan?Har inte kalmar ff funnits så hade dom spelarna inte bort i Kalmar . Utan nån annanstans. så måste man tänka . men det gör inte du.Plus alla dessa reklam kff bidraget till denna kommun.Tänk på alla dom turister som kommer till Kalmar pga Kff.Barer och affärer som jubla över det.


  • Svar Peter

    Det är väl snarare på övertron av Kalmars roll i sydost och Kalmars möjlighet att dra in stora konserter och en storpublik pga en ny arena mitt resonemang handlade om.
    Kan tillägga att det är mängder av konserter och evenemang runt o i sydost. Tex har såväl Växjö som Karlskrona fått arrangera Melodifestivalen två gånger vardera. En utomhusarena i Kalmar är ingen stark konkurrent till Karlskronas Telenor Arena eller Växjös Tipshallen när det gäller konserter och evenemang året runt.
    Vidare tycks ju många tro att en ny arena i Kalmar kan konkurrera med tex Ullevi. Och hur ska man kunna konkurrera med Borgholms slottsruin sommartid?


  • skattepengar

    Äntligen får Kalmar en vettig arena. Det var på tiden att bakåtsträvarna fick fel. Till er som skriver att det endast är snorungar om inte betalar skatt som jublar, fel fel, jag betalar nog mer i skatt än er gnällspikar och jag tödjer arenan fullt ut. I Kalmar kommer med största sannolikhet inte vi skattebetalare stå för kostnaderna. Jag slår vad om att många av er gnällspikar kommer att sitta på arenan och säga att det var bättre förr men ack så fel ni har.
    Jag tycker att boende i Kalmar skall vara tolta över Kff, har jobbat i flera andra städer och det enda man får höra när man säger att man kommer från Kalmar är KFF. Detta varumärke drar in pengar till Kommunen i form av turism och goodwill men det är kanke svårt att förstå för vissa. Jag är iaf en stolt Kalmarbo.


  • Fotspår

    Man kan vara säker och gå i andras fotspår men vill man vinna och vara först går det inte. Grattis Kalmar Äntligen. Kronobergare


  • Fotboll är kultur

    Kommunerna ska bl.a satsa pengar på skola, vård, omsorg o kultur. O fotboll är i allra högsta grad kultur. O har man nu ett fotbollslag som är det starkaste varumärket i kommunen så gör man ju ett misstag om man inte utnyttjar det från kommunens sida.

    Det är precis lika mycket kultur som teater, bibliotek, kronanmuseet, konstmuseet osv...

    Så jag begriper inte varför man är så anti när det gäller att lägga pengar på en ny fotbollsarena då fotboll är kultur.

    Jag har levt i den här stan i över 20 år o jag vill inget hellre än att kommunen ska utvecklas, gå framåt.

    Jag är så trött på den här de gaur inte mentaliteten, det går visst.

    O ni som är oroliga för att hela kommunens ekonomi ska gå åt fanders, titta på Borås som ungefär är i paritet med Kalmar. Dom fick sin nya arena 2005. Har deras ekonomi fallerat på de här 4 åren?
    O då ska man komma ihåg att Elfsborgs ekonomi inte är lika bra som Kalmar FF´s.
    Det är dags att man börjar blicka framåt o inte lever kvar i det förgågna.

    En stad måste få utvecklas, Kalmar har gått från att under 70-80 o 90 talet ha varit en ren industristad till att under 2000 talet ha blivit en studentstad o i viss mån oxå en handelsstad.

    Detsamma gäller Fredriksskans som oxå har genomgått diverse förändringar med åren, minns under 80-talet när man gick o kollade på fotboll så var den norra läktaren bara en träläktare utan tak om jag inte missminner mig. man rev den o byggde en betongläktare med tak.

    Men nu har tiden hunnit ikapp, dagens arena håller inte längre.
    Man måste förnya sig, o istället för att riva dagens arena om bygga om så väljer man att bygga helt nytt vilket innebär att det inte påverkar laget som fortsätter på fredriksskans under byggtiden. Precis som var fallet med Elfsborg som fortsatte spela på ryavallen under byggtiden av Borås arena, precis som Malmö FF som fortsatte spela på Malmö stadion under byggtiden av Swedbank stadion, o även precis som IFK Göteborg o ÖIS o Gais som fortsatte spela på Nya Ullevi under byggtiden av Gamla ullevi.

    Sen förstår jag inte dom som tycker att vi som är för arenan o intresserade av fotboll ska lämna bidrag till den o stå för kostnaderna.
    Hur korkat låter inte det? Precis lika korkat som om nån skulle säga, näe jag vill inte ha nåt konstmuseum, låt dom som är intresserade stå för den kostnaden. Det håller inte.


  • Ubbe

    Jag är helt övertygad att KFF inte drar turism utan Kalmar stad som den är, arrangemang som Svensson Svensson mm. Har aldrig hört talas om en utbredd fotbollsturism i Sverige och än mindre att folk vallfärdar när och fjärran till Kalmar. Det var det mest långsökta jag hört idag.
    Självklart betalar fotbollspelarna skatt i Kalmar (hoppas jag iallafall) men deras skatteintäkter till kommunen i förhållande vad arenan kommer kosta är mikroskopisk marginell.
    Tillslut Ubbe det jublas kanske lite för mycket i Kalmar åt olika luftslott... det kanske är där problemet ligger.
    Kom ner på jorden och beakta Kalmar som en vacker kuststad inte Sveriges svar på Barcelona.


  • Superettan...???

    Vad fan händer när alla Elmar är borta och Nanne blir svensk förbundskapten... Ett gäng gamla överlevare som stomme i laget blir nog tungt! Fler brassar på Superettans snyggaste arena 2011!!! Lägg pengarna på spelare i stället... men om ni måste ha en ny arena också, BYGG MED TAK!


  • Jaha då fick ett mittenlag i allsvenskan också sin arena

    Jo,jo ni småpojkar,tror både det ena och det andra om Klmar FF,och visst spela på skansen hålle rinte i längden,men ni har så väldigt högtflugna tankar om Kalmar FF,och Madonna skall komma till arenan,osv,osv.
    Betänk att denna dyra leksak kan bara besökas maj- okt,vad gör folk då ja,inte går och betala dyrt för att se Kalmar FF- Trelleborg,eller Gais,nästa år bir det väl Kff- Mjällby,det blir svårt det.
    Tänk Karlskrona med Arena Rosenholm eller Växjö med Tipshallen som verkligen kan ge människor något tillbak den mörka årstiden,nej som vanlig (Fanerdun och WTC) är Kalmar inte ett steg bakom utan hela upploppet efter.
    Men skolungarna har fått sitt.


  • Svar Jim

    "O ni som är oroliga för att hela kommunens ekonomi ska gå åt fanders, titta på Borås som ungefär är i paritet med Kalmar."

    Ja du Jim, Borås har ungefär 100tusen invånare dvs 40tusen fler än Kalmar. Dessutom ligger Borås i en storstadsregion med sin närhet till Göteborg och allt vad kommunikationer det innebär.
    Jämföra Kalmar med Borås... då är man långt borta från verkligheten.
    Just det Elton John spelade på Borås Arena i sommar. Vet ni hur mycket intäkter arenan fick av det? Svar 0 kronor!
    Sen svek dessutom publiken. Som sagt det är svårt att konkurrera med Ullevi.
    Kalmar kommer aldrig lyckas med det.

    http://www.bt.se/noje/kronikor/publiken-svek-elton-john(1390178).gm


  • Ojojoj

    Kultursnobbarna har inte fattat att fotboll är kultur och att vi svenskar älskar fotboll. De har inte fattat att Sveriges bästa lag tvingas spela på en Friidrottsplats. De har inte fattat vilken fin PR detta fotbollslag ger vår kommun. De har inte fattat vilken stolthet vi känner för Kalmar FF. Kom in i matchen!


  • Sv Dr No

    Nu menar jag i första hand en fotbollsmässig jämförelse, Elfsborg har ökat sitt publiksnitt med ett par tusen sen dom flyttade från Ryavallen till Borås arena, o detta lär även Kalmar FF göra, en ny arena drar alltid mer folk, dels finns det en nyfikenhet att besöka nåt nytt. Sen finns det oxå en möjlighet för alla dom som inte har haft möjlighet att sitta o titta på fotboll på fredriksskans att göra detta när den nya arenan är klar o har dubbelt så många sittplatser som Fredriksskans har.

    Kalmar FF har legat på runt 6000 i snitt de senaste åren på Fredriksskans, med en nybyggd arena skulle man komma upp i ett snitt på minst 9000.


  • Till alla övriga föreningar

    Nu kan alla andra föreningar begära borgen från kommunen. För det finns väl inte bara ett fotbollslag?


  • Sv Dr No

    Ja, den som söker han finner fel i allt. Även om 90 % är positivt så kan man hitta 10 % där det är något fel och lyfta fram det.
    Jag vet inte om du har varit på andra anläggningar/lokaler som kommunen varit med att bygga på senare år. Ex ridanläggningen i Smedby (ca 20 mille), konstmuséet (vad hamnade det på, 50 mille?), den nya bron vid travet (hur många använder den egentligen, kostade typ 26 miljoner) mm.
    Vad jag menar är att när arenan står klar så kommer det vid varje match att användas av mellan 6 000 - 11 000 personer (= ca 90 000 - 165 000 personer på en säsong). Det är en väsentlig skillnad mot de tidigare nämda "projekten".


  • Till Dr.No och alla iceksägare

    Det måste vara jobbigt att alltid försöka hitta alla negativa sidor med saker som händer.

    Visst Dr.No, det kommer att kosta att bygga infrastruktur runt arenan, men den infrastrukturen kommer väl inte enbart användas för det. Man får väl också hoppas att byggandet av arena + infrastruktur skapar sysslesättning (skatteintäkter).

    Sen är det så att Kalmar har inte många "varumärken" att stoltsera med. Det är möjligtvis slottet, Konstmuseét ( i de kretsarna)och IKEA men det är framförallt KALMAR FF. Jag säger inte att Kalmar FF löser alla Kalmars problem, men klubbens framgångar har gett reklam och annat värde för staden som jag inte tror många förstår. Som jag skrev innan, kolla gärna med kommunen det uppskattade värdet FF har gett staden. Det var ju något reportage om det efter guldet förra året.

    Sen det här klagandet på Fanerdun och WTC mm. Jag säger inte att satsnigarna var klockrena, men jag säger att jag i alla fall hellre bor i en kommun som vågar ta chanser än att sitta i en kommun (som Kalmar var för 10 år sedan) som bara ser problem och inte vågar ta chanerna att utveckla och förändra staden till det positiva.

    Men kan välja att se detta som den positivt utveklande "vind" som Kalmar behöver, eller så kan man sitta och leta problemen och hoppas att Bombardier eller RIFA ska öppna igen.


  • Skit oxå

    Detta känns inte bra, nu kommer det ju bara bli så att vi får mindre i den kommunala budgeten , fast polisen får kanske högre budget, då fotbollen ofta ser till att en del individer som fortfarande inte kan balansera sitt spritberoende börjar slåss i samband med den trevliga sporten fotboll;-(
    Nää, detta är nästa lågskott för kommunen.
    Alla kalkonFF supportrar var ju så säkra på att champ. laegue skulle vinnas av dom,,,,ser bara hur detta gick!

    Vem vill komma och titta på dom när Elm flyttar vidare, eller Nanne sticker...

    Ja, ja tiden får utvisa...


  • Sv Trött på Kff

    Varför skulle det bli mer bråk i och med en ny fotbollsarena? Hur tänker du då? Rötäggen finns även om inte fotbollen finns och de blir knappast fler i och med en arena (som dessutom inte ligger mitt i centrum). Den kommunala budgeten påverkades inte särskilt mycket (iaf så att det inte påverkade mig) när det byggdes ridhus, nytt konstmuseum, nya broar, Fanerdunaffärer o allt annat som hänt i kommunen.

    Jag tror inte att det fanns en enda KFF supporter som trodde att KFF skulle vinna Champions league. Däremot hade man förhoppningar på att de skulle gå längre = mer pengar i kassakistan.

    Jag kan förstå om du är bitter och trött på Kalmar FF. Men det finns en majoritet i vår kommun som är trötta på negativa och tragiska figurer som inte vågar se framåt.

    Lyft blicken istället och ryck upp dig!


  • arenan

    nu har vi baksat det ända hit som kell-olof Felt
    sa en gång om löntagar fonderna.Samma här..


  • kalkonFF supportrar

    Till: Trött på Kff.
    Klockrent.
    Skönt att dessa inte fick jubla som HIF och Elfsborgs supportrar.


  • Svar Jonas

    Ja det var ju en mogen kommentar, bara för att man inte gillar ett lag behöver inte det betyda att man inte gläds åt de som gör det! En stor majoritet i Kalmar stöttar arena bygget och uppskattar att Kalmar FF finns. Det är bara omoget att gå in och skriva att det är skönt att laget förlorar.


  • Grattis

    Kalmars befolkning har den kommunledning de förtjänar. Det ser man av 90% av kommentarerna här. Bristen på pengar till skolan genererar den här typen av individer. Arenan kommer att bli ett fint monument över hur lyckad hjärntvätt och fördumning av invånarna i sann socialdemokratisk anda fungerar i påtagbar skala! Särskilt när samma människor som gapar efter en ny bollplan får mindre pengar i plånboken efter lön :)


  • Jan Olsson

    Det du skrev var det bästa och mest klockrena på länge!
    Det är många amatörmarknadsförare och amatörekonomer i KFFs supporterskara tydligen.


  • Jan Olsson

    Du vill med detta alltså säga att Kalmar har en korkad befolkning. Inte dåligt att i samma lilla stycke klara av att totalt dumförklara både socialdemokrati och stadens invånare!

    Du har inte funderat över att 90% av kommentarerna faktiskt stämmer? Eller ser du dig som allsmäktig mer än de 90% tillsammans?

    Nej du, det är sådana som dig som är den länken som skapar ett dåligt klimat. Personer som klagar utan att ge konstruktiva lösningar åt andra hållet.

    att kommentera skillnaden mellan bollplan som du skriver och arena bara orkar jag inte, det är sandlådenivå. Att påstå att människor får mindre i plånboken är inte vidare smart det heller, skatten ska inte höjas för arenans finansiering. Gör om gör rätt, du är på tunn is.


  • JOnas?!!

    och du VET att skatten inte kommer höjas på grund av de kostnader kommuner dra på sig i samband med arenan?
    Vem är du? Hur kommer det sig att DU besitter dessa kunskaper?
    Eftersom du VET så mycket är det klädsamt att du presenterar alla kommunens kostnader i samband med arenan samt förklarar var pengarna kommer ifrån samt försäkra att dessa miljoner inte kommer drabba någon som helst annan verksamhet i kommunen.
    Väntar på svar!


  • Sv Dr No

    ...och hur vet du, Dr No, att det blir så som du säger då? Besitter du någon insiderkunskap? Har du kanske doktorerat i negativitet (med tanke på ditt namn)?


  • Signaturen G-! säger

    "Som jag skrev innan, kolla gärna med kommunen det uppskattade värdet FF har gett staden". Nu är det just det som jag med flera bett kommunledningen kommentera utan resultat. Man vill helt enkelt inte uttala sig om de ekonomiska åtagandena för arenan.
    Sedan fortsätter G:"Sen det här klagandet på Fanerdun och WTC mm. Jag säger inte att satsnigarna var klockrena, men jag säger att jag i alla fall hellre bor i en kommun som vågar ta chanser". G har tydligen missuppfattat kommunledningens roll och dessutom verkar G vara okunnig om vad som förevarit i fallen Fanerdun och WTC. Kommunledningens uppgift är inte att ta vanvettiga chanser och att göra infantila uttalanden om saker kommunledningen inte begriper och inte har med att göra.


  • Storhetsvansinne?

    Bjarne: Det där är en bedömningssak vad det gäller en kommuns inblandning i projekt. När det gäller arenan så har 3 rättsinstanser gjort bedömningen att det inte strider mot god kommunalhushållning. De anser inte att det är vanvettiga chansningar och jag anser nog att det är du som står för de infantila uttandena.
    Likt en tonåring slår du dig för bröstet och anser att dina åsikter står överst i hierarkin och alla andra inklusive rättsystem är korkade.......Vad säger det om dig?


  • Är så trött på det gaur inte mentaliteten

    Det gaur visst. En kommun som inte satsar nåt på utveckling är snart en död kommun o jag tror ingen vill att Kalmar Kommun ska dö ut. Självklart ska Kommunen satsa på sitt starkaste o enda varumärke just nu, allt annat är puckat.


  • Bygg den så stor som möjligt

    Kul, äntligen. Men bygg dne så att vi kan få lite konserter oxå. kanske är placering dålig då parkeringsmöjligheterna inte är så stora. sedan tycker jag det är konstigt att det inte hittas en huvudsponsor istället för kommunen.


  • Bäste Frippe-!

    Vad rättsinstanserna har uttalat sig om är det lagliga (enligt Kommunallagen)i kommunens borgen inte om det ekonomiskt rimliga. Jag vet ej vilka kunskaper Du har om ekonomiska ting men som situationen nu har utvecklat sig sitter kommunledningen med ett borgensåtagande mot en ensam ekonomisk svag motpart (Arenabolaget) som tror sig kunna slanta in 30 mkr i bygget samt via KFF tror sig kunna få in biljettintäkter för 7000 åskådare per match i 25 år. Dessutom lär man nu bygga utan tak varför fotbollen blir den enda realistiska verksamheten på arenan. Men låt gå vill man ha en arena så bygg den men dölj inte sanningen att det blir skattebetalarna som står den hela ekonomiska risken.


  • Inget tak!

    Jag vill inte att det ska vara tak på den nya arenan.
    Tycker det låter mer som hockey typ precis som med trummor i klacker.


Marknaden flyttas på prov

Kalmar [Uppdaterad i går 12:02]

Torghandeln i Kalmar kan vara på väg att lämna Stortorget. Försöket att låta knallarna slå upp sina stånd vid Jordbroporten blev redan från starten en succé. Läs mer

 

Torghandeln

Ska torghandeln flyttas från Stortorget?

Visa resultat




Kalmar har snyggaste hamnkontoret

Kalmar [Uppdaterad 2012-05-24]

Hamnkontoret i Kalmar är Sveriges snyggaste. Läs mer

 

Snyggaste hamnkontoret?

Vad tycker du om hamnkontoret i Kalmar?

Visa resultat




Huvudnyheter just nu

Tre månaders kö på Bilprovningen

Nybro [Uppdaterad i går 09:56]

När sommarbilen skulle besiktigas ringde Nybrobon till bilprovningen.
Första lediga tid var 31 augusti.
Läs mer

 

Kö till Bilprovningen

Hur länge är det acceptabelt att vänta på besiktning?

Visa resultat




Marknaden flyttas på prov

Kalmar [Uppdaterad i går 12:02]

Torghandeln i Kalmar kan vara på väg att lämna Stortorget. Försöket att låta knallarna slå upp sina stånd vid Jordbroporten blev redan från starten en succé. Läs mer

 

Torghandeln

Ska torghandeln flyttas från Stortorget?

Visa resultat




Kalmarredaktionen

Välkommen med tips till oss.
Nyhetschef: 0480-592 80
Södra Långgatan 33
nyhetschefen@barometern.se

. .



Kalmar

Med livet i sina händer

Barometerns fotograf Mikael Johansson har följt barnmorskan Anita Lilja i arbetet på förlossningen och BB.

Bonus

Besök Kalmar slott som du aldrig sett det förut

I mörkaste hålor och högsta torn. Följ med på en rundtur bland legender, kungar, vardag, fest, fängelsehålor och frågelek.

Mest läst just nu på Barometern.se


Mediespelaren

Missa inte mediebiblioteket

Barometern.se satsar på multimedia. Här hittar du bildspel, ljudklipp och vårt samlade utbud av webb-tv.

Tjänstgörande webbredaktör

Har du hört någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt.

Jesper Ericson
jesper.ericson@barometern.se
Telefon: 0480-592 24


Senaste nytt lokalt

 

Eurovision song contest

Hur går det för Loreen i finalen?

Visa resultat



Blogg

Föreningsmänniskor som Bitte växer inte på träd

"Träffade Bitte Börjesson i den lokala mataffären tidigare i dag och Glömminges starka kvinna gick och bar på en korg med diverse artiklar."

Blogg

Vad händer bakom på Apple?

"Med innovationer som iPhone, iPad och Macbook Air i bagaget väcker det förstås nyfikenhet och förväntningar kring vad Apple har på gång."

Senaste blogginläggen

Mest läst just nu på Barometern.se


Nyheter

Bara i papperstidningen i dag!

Kalmar: Männen dominerar när Linné anställer
Öland: Familjär filtfestival fixas för Färjestaden
Kalmar län: Bistra siffror i vården oroar direktören

Bostad

Sök fastigheter på Barometern.se

I Fastighetssök kan man söka efter gjorda fastighetsaffärer i Kalmar och Blekinge län. Det går att filtrera sin sökning efter vad det är för slags fastighet, när köpet är gjort, pris och taxeringsvärde. Läs mer

logga
Logga
Bilen
Volvo V50 T5 220 HK -05
Svart 20.700 mil 89.000 kr
Logga
Bilen
Toyota Avensis 2,2 D-Cat Aut Business -11
Blåmetallic 2.600 mil 230.000 kr
Logga
Bilen
Volvo V70 II 2,4D Momentum -08
Silver metallic 12.367 mil 159.000 kr (127.200 ex moms)
Logga
Bilen
CF Moto X7 -12
White edition 0 mil 64.900 kr (51.920 ex moms)
Logga
Bilen
Citroën C3 1,4i SX Comfort -07
Rödmet. 7.600 mil 69.000 kr

Informations- och kommunikationsansvarig
IST Sverige AB söker informations- och kommunikationsansvarig. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Brand Manager
Galvin Green söker Brand Manager.
Arrow LÄS MER
Fordonstekniker
Flexbuss söker Fordonstekniker i Nybro
Arrow LÄS MER
Bovärd
Kuststaden Fastigheter AB söker bovärd. Placering Oskarshamn.
Arrow LÄS MER
Ekonom
Xylem Water Solutions AB söker ekonom. Placering Emmaboda.
Arrow LÄS MER
Enhetschef
Kulturparken Småland söker Enhetschef till reception/butik/konferens
Arrow LÄS MER
Förarprövare
Växjö Fria Fordonsgymnasium söker förarprövare. Placering Karlshamn.
Arrow LÄS MER
HR Specialist
Oskarshamns kommun söker HR Specialist i Oskarshamn
Arrow LÄS MER
Affärsdriven konsult
Högström & Co söker affärsdriven konsult. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Kvalificerad Redovisningsekonom
BEVI söker Kvalificerad Redovisningsekonom
Arrow LÄS MER
Chef samt teamledare
Bevola A/S söker chef samt teamledare. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Säljare till dagligvaruhandeln
Axellus Sverige AB söker säljare till dagligvaruhandeln. Distrikt, del av Småland inklusive Öland.
Arrow LÄS MER
Produktionsledare
Smurfit Kappa Sverige AB söker produktionsledare. Placering Nybro.
Arrow LÄS MER
VD
Dasa Control Systems AB söker VD.
Arrow LÄS MER
Projektledare
Hansa Bygg AB söker projektledare.
Arrow LÄS MER
Kvalitetschef samt produktionsingenjör
Dupont Powder Coatings söker kvalitetschef samt produktionsingenjör. Placering Västervik.
Arrow LÄS MER
Redovisningsansvarig samt HR-ansvarig
IST Sverige AB söker redovisningsansvarig samt HR-ansvarig. Placering Växjö.
Arrow LÄS MER
Ekonomichef
Kalmarsunds Gymnasieförbund söker Ekonomichef
Arrow LÄS MER
Produktionschef
Norden söker produktionschef.
Arrow LÄS MER
Lackerare
Bilkompani Kalmar söker Lackerare i Kalmar
Arrow LÄS MER

arrow SE ALLA JOBB (45 ST.)
Arrow ANNONSERA