Kontakt: 0480-591 00 kundcenter@barometern.se
Nyhetstips: 0480-180 18 tips@barometern.se
lördag 26 maj 2012
Kalmar 2009-03-09 | Uppdaterad 2009-03-09
Kammarrätten beviljar inte prövningstillstånd för överklagan angående kommunens borgen för Kalmar Arena.
På måndagen meddelade kammarrättsrådet Stig Hedén att Kammarrätten i Jönköping inte tar upp målet med överklagan.
– Vi har tagit beslutet att inte ge prövningstillstånd. Beslutet från länsrätten står fast, säger Stig Hedén.
Kammarrättens beslut kan överklagas till Regeringsrätten. Det ska i så fall göras inom tre veckor.
Barometern.se frågar kommunalrådet Johan Persson (S). Hur bedömer du förutsättningarna att Kalmar FF inviger en ny arena 2011?
– Väldigt goda, även om vi tycker att det är ett år för sent. Finanskrisen har inneburit räntesänkningar och billigare byggkostnader, så det ser bra ut.
Nu ska det bli kul att se vad för konspiratoriska snyftningar alla bakåtsträvare här inne kommer att kläcka ur sig.
Så var det äntligen klart!?
Får hoppas att överklaganden förstår att det inte är lönt att driva ärendet vidare nu när Kammarrätten väljer att inte ens ta upp ärendet.
Skulle klagande välja att driva ärendet vidare är det av ren illvilja efter att två rättsinstanser samt våra folkvalda gått på samma linje.
Sätt igång o börja bygga nu!!!!!
Kan vi som både älskar Kalmar och KFF nu våga hoppas på att arenan blir av?
Äntligen! Nu får vi hoppas att alla kritiker kan inse att kommunens beslut som fattades med bred majoritet inte bara är demokratiskt utan även lagligt. Nu är det dags att se framåt! Hoppas att parterna trots oron på finansmarknaden kan komma överens så att spaden kan sättas i marken.
Va!, går det att överklaga ytterligare en gång??? Det är klart att tokarna kommer att göra detta! Vad är nästa instans efter Regeringsrätten? EU-domstolen? Ska vi aldrig få vår nya fina arena?
Nu är det bara att sätta spaden i jorden oavsett om personen överklagar till nästa instans eller inte. Tar inte KR upp det kommer inte RR att göra det heller.
Underbart!Bygg nu!!
Helt underbart!!! Hoppas bara det inte blir ännu en överklagan vilket bara skulle fördröja arenan!
Finns ingen tvekan om att han kommer att överklaga igen. Det vill jag minnas att jag läst någonstans. han skulle driva det så långt det gick. Hoppet står till att han inser att det blir dyrare för kommunen att bygga om Fredrikskans än att gå i borgen för nya arenan.
Detta måste överklagas omedelbart. Tacksam om Barometern instruerar oss rättshaverister hur vi ska gå tillväga.
"Kammarrättens beslut kan överklagas till Regeringsrätten. Det ska i så fall göras inom tre veckor."
Ja, en sådan överklagan är ju inte direkt någon högoddsare. Vi bor ju trots allt i Kalmar.
Bäva du skattebetalare i Kalmar - snart kommer borgensfakturan. Det är för djävligt att Kalmar maffian ännu en gång har lyckat dupera domstolsväsendet. Och nu gäller det för oss alla andra att glömma inte vilka tillskyndarna av Arenan är för en dag kommer räkenskapen att drabba alla fotbollshuliganer.
Skattebetalare - hjälp till att överklaga det felaktiga beslutet både till regeringsrätten och vid behov även till EU-domstolen.
Nej, Dezon, det är omöjligt att inse att det skulle bli dyrare att bygga om Fredriksskans än vad det kommunala engagemanget i en ny arena kostar (som ÄR mer än borgensåtagandet) - eftersom det är fel.
Kommunen har för flera år sedan fått erkitektförslag på en ombyggnad och det är inte lika dyrt som nya arenan.
Självklart ska vi ha en bra arena, men det är utmärkt om det blir juridiskt prövat om det är ok att en kommun ger borgen till privata företag.
Vill nu inte kammarrätten pröva saken är det ju utmärkt om Regeringsrätten gör det.
Med finanskrisen blir det ändå bara billigare att bygga...
Så där ja! Då kan vi väl gå vidare och börja bygga! Ni som nu sitter och smider överklagande kan väl titta på något annat. Jag tycker ni kan försöka överklaga den ekonomiska krisen istället, eller att det snart är vår, eller att medeltiden tog slut så snabbt!!
Tack, nu kör vi! Forza hela Kalmar! Detta kommer ALLA att tjäna på, även ni festliga, överklagande pajsare...
Till glädje inte bara för oss fotbollsälskare utan även för de hundratalet byggjobbare som räddas från arbetslöshet.
Att ens fundera på att bygga en fotbollsarena i dagens ekonomiska läge är självmord. Både för Kalmar FF och Kalmar kommun. Inte ens lönsamma stora företag kan få lån idag utan håller på att dö.
Människor kommer bli uppsagda i Kalmar kommun och skatten höjas för att få budgeten att gå ihop och detta utan miljoner i arenakostnader. Det är inte läge att leka med pengar just nu utan nu gäller det att överleva och inte vara en av de som blir av med allt.
Gratulerar KFF till att arenabeslutet var lagligt. Den sista överklagande har fortfarande inte begärt inhibition, så det är bara att börja bygga när man känner för det.
Samtidigt får man hoppas att Sveriges befolkning får en uppdaterad kommunallag så fort som möjligt, där mer rimliga och tydliga gränser sätts för vilka risker en kommun får ta med skattemedel.
Inte en chans att mina pengar ska gå till en arena för ett mediokert fotbollslag. Givetvis ska detta överklagas igen till högre instans. Även om det blir avslag ännu en gång så kan man ju se till att förhala bygget så pass länge att KFF-hypen lagt sig och laget åter harvar i mitten.
Äntligen klart. Detta är vad Kalmar och hela Småland behöver. De som är emot detta bode gå en kurs i företags ekonomi. Fattar ni inte hur mycket jobb och intänkter detta kommer ge till hela Kalmar.
Men det är väll KAIK fanns som inte vill att arenan ska byggas.
Börja bygga nu då så vi slipper den här löjligt cirkusen.
Om man inte är för en ny Arena eller dess finansiering behöver man bli kallad bakåtsträvare, gnällspik, tok, etc. för det? Finns det inte viktigare saker i denna värld än en ny fotbollsplan ? Tala om att sakna distans !
Ser nu alla som klagar att Kalmar kommun har mycket rätt ner de går i borgen för arenan.
De ger ju inte Kalmar FF en massa miljoner. Utan att gå i borgen är något helt annat.
De som inte under alla turer vet vad borgen är.
Slå upp det så får ni se.
Arenan Kan användas till mycket mer än bara fotboll.
I allt jag läst om detta tidigare sägs det att om inte kammarrätten tar upp målet, så kan det inte överklagas längre. Men nu står det här att även detta kan överklagas. Jag tror personligen att journalisten har fått detta om bakfoten. Är det nån som kan räta ut frågetecknen?
och om 10 år står den där som ytterligare ett skattfinansierat fiasko inom storhetsvansinnets svenska "idrottsrörekse" - denna gång i stödbygden kalmar län, för dyr att underhålla och utan någon vettig användning..
Att det blir lokala byggentreprenörer till bygget,så att det även ger arbeten lokalt.
Jomenvisst, vet bästerberg. Det är väl därför vi i Sverige har en anläggningsstandard och -nivå för vår "idrottsrörekse" som så gott som alla andra länder gapskrattar åt. Se dig omkring lite. Vi skulle kunna bredda det hela ännu mer, men var i Europa ser du sämre standard och glesare med anläggningar? Det du och andra bakåtsträvare ser som storhetsvansinne skulle på andra håll inte på långa vägar duga för fotboll i tredjedivisionen.
Vi är sedan decennier indoktrinerade till upplevelsen att Sverige är ett så fantastiskt land, välståndets högborg. Men vi blir slagna på fingrarna mest hela tiden; när det kommer till löner, när det kommer till stora delar av trygghetssystemet/välfärden, när det kommer till tillgänglighet för sjukvård och liknande, när det kommer till kommunal service, och så vidare.
Men lev du kvar i din värld där vi ska vara såååå nöjda med hur vi har det. Utveckling, vad är det?
Härligt att den positiva och framåtsträvande majoriteten äntligen får vara med och bygga upp något som blir väldigt viktigt för hela regionen.
Vi som tycker att det ska bli kul för kalmar och åtminstone en del av idrotten får nu hoppas på att även den mest inbitne kritiker anser att ärendet prövats enligt svensk demokrati och att vi nu kan bespara samhället ytterligare kostnader och med ännu mer naggat kalmaritiskt självförtroende. Själv ser jag möjligheter till bla sänkta byggkostnader men frågan är om näringslivsproffs som Ronny har tänkt igenom olika scenarios som tex detta vid tecknandet av avtalet. Jag önskar Kalmar och alla Kalmariter lycka till!
Att den som överklagade till kammarrätten tar sitt förnuft till fånga. För om inte kammarrätten fann det lönt att ta upp frågan så lär inte regeringsrätten heller göra det
Det var skönt att det äntligen blev ett positivt besked. Jag funderade ett tag på att själv göra slag i saken. Man är ju rätt van vid hammare och spik, hade ju nämligen en stark 4:a i träslöjd på den gamla goda tiden. Nä men detta tackar man för. Nu ser man fram emot att se Brasse-Lasse och Rydan joxa med trasan. Heja Kalmars röda bröder, spela nu så kulan glöder!
Mvh. Jimmy "XL-tallrik" Z.
Självklart är det bäst att bygga nu, när räntorna är låga, när arbetslösheten är stor och behöver stödjas (de ska ju ändå få pengar nånstans från) och materialet är billigare än i högkonjuktur.
De som orsakar merkostnader genom att hämningslöst överklaga, borde stå för de extra kostnaderna själva!
Kammarrätten har prövat om ärendet hanterats på lagliga grunder och kommit fram till att så är fallet och därefter beslutat att inte pröva överklagan. Då kommer inte Regeringsrätten ens att ta upp fallet, här ska bara prejudicerande fall avgöras.
Var det inte swebank som skulle stå för delar av fiolerna??? Swebank kan från och med idag inte stödja sånt här! läs nyheterna!
Har med intresse följt debatten om ny arena i Kalmar. I min hemkommun -- Kristianstad -- har klubbats igenom en inomhusarena för ca 500 miljoner. Denna skall till 100% bekostas av kommunen. I Kalmar är man bekymrade över 1/5....
För den som fortfarande är okunnig om vad arenabeslutet innebär kan det löna sig att läsa igenom det innan man uttalar sig:
http://www.kalmar.se/Kalmar%20kommun/Demokrati/Politik/KF/kommunfullmaktiges_protokoll/2008/kf080825.pdf
Påståendet "det är bara borgen, kommunen kommer inte behöva betala något" blir inte sant hur många gånger man än upprepar det. Läs på!
Underbart! Ett steg i rätt riktning! Och för er som bara tror att det är fotbollstokar som vill ha en ny arena så tar ni fel. Jag vill ha en ny arena för att det skall kunna vara andra evenemang där och för att sätta Kalmar på kartan. Dessutom så tror jag att det kommer att glädja ganska så många byggjobbare, åkerier osv.
Det börjar nu lukta riktigt illa från alla som vill fortsätta överklaga. I en demokrati skall alla få sin röst hörd och allas åsikter skall få framföras. Men demokrati innebär även vissa skyldigheter såsom att acceptera majoritetens vilja. Här har demokratiskt valda politiker sagt sitt och även alla rättsliga instanser har enhälligt godkänt dessa beslut. Att det finns några som inte håller med är självklart i dessa sammanhang men att det ska få fortsätta är en ren demokratimssbruk och VERKLIGT slöseri med skattepengar.
Jan Jörnmark kommer få ett nytt objekt att dokumentera om i Övergivna Platser 3 om några år.
Instämmer med alla er som har bilden klar för sig, detta blir bara ännu ett skattefinansierat jättefiasko som alla andra projekt med kommunal inblandning.
Bygg er arena själva alla fotbollsintresserade !
Kom bara inte om 15 - 20 år och be om skattehöjningar pga att borgen måste rädda arenan eller om ännu mera skattepengar för att den inte gå runt.Kontentan av det hela blir väl ändå att JP & JP gör en deal om att kommunen köper in arenan.När det nu byggs flott så ska arenan användas till annat än bara för 22 man som jagar en boll och v.ip'are.Publikmässigt så hoppas jag att alla som gråtit över överklaganden nu j..lar går på fotboll,vilket inte är troligt.Nyhetensbehag stundar och det lär säker vara felkonstruktion och ni blir blöta ändå eller så är läktarna för långt upp från plan och ni ser inte bollen.Så upp till bevis,ni gråtmilda arena förespråkare.En sak till jag tittade i min skolatlas och döm om förvåning när jag såg kalmar på kartan????
Martin, Wikman, Bästerberg, Walle och alla andra som inte vill ha någon arena av olika anledningar, till er alla: Det är skönt att ni inte sitter och bestämmer i den här kommunen. Walles roliga kommentar tar priset: Kalmarmaffia som duperar rättsväsendet. hihi
Hur definieras en rättshaverist?
Jag säger både ja och nej...
JA: Det är kul att det går bra för KFF och kul att det händer något i Kalmar, som ett arenabygge.
NEJ: Det borde gå lösa borgen på annat sätt än kommunen. Intresset är ju så stort så Kalmars företag och KFF:s supportrar borde ha viljan att stötta sitt lag, eller?
Och så till det där om Fredriksskans: Det är ju självklart att byggkostnaden för en stadio i rimlig storlek kunde bli billigare, vid Fredriksskans eller ute vid gamla Volvofabriken. Men om man räknar på vad kommunen tjänar på att upplåta och sälja marken vid Fredriksskans för bostads- eller kontorskomplex, då är saken en annan.
Hoppas vi motorintresserade kan få vår egen stjärna i framtiden, då kanske det blir en F1-bana på kommunens bekostnad? ...skulle vara intressant att höra arenans vänner och motståndare kommenntera den tanken.
Lycka till KFF!
Två gånger har det visat sig att det inte är lönt att överklaga. Kan det räcka med det kanske?
Några kommenterar över att det inte är läge att bygga nu i och med dagen finansiella läge. Men det är precis just nu som det ska byggas! Rädda jobben genom att bygga nu. Det skapas jobb både vid byggandet och när det är färdigställt. Dessutom är det inga butiksjobb, utan hantverkare som får jobb. Så snälla Kalmar inget mer överklagande tack!
Hjälp istället till att få fart på ekonomin och rädda jobben!
vilken härlig måndag det blev nu plötsligt!!!
bygg bygg bygg!!!
Till anonym som ska flytta från Kalmar pga beslutet rekommenderar jag Flytt o Städfirman Gottfridssons.Ring redan i dag.
Jag är ledsen att du inte har följt sporten något under de år som KFF varit i allsvenskan, de har legat i toppen nästan samtliga år. Jag tror de sämsta var en femte plats sedan har det handlat om tre och tvåa. Harva i mitten nja håller inte med.
Tycker det är kul om staden får en riktig fotbollsarena. Laget förtjänar det. Jag är ingen fotbollsfantast själv men jag försöker hänga med.
Grattis Kalmar!!!
Timingen är perfekt nu när det är lågkonjunktur.Det är nu denna typ av projekt skall dras igång.
Varför hetsa?
Nej, Dezon, det är omöjligt att inse att det skulle bli dyrare att bygga om Fredriksskans än vad det kommunala engagemanget i en ny arena kostar (som ÄR mer än borgensåtagandet) - eftersom det är fel.
Kommunen har för flera år sedan fått erkitektförslag på en ombyggnad och det är inte lika dyrt som nya arenan.
Självklart ska vi ha en bra arena, men det är utmärkt om det blir juridiskt prövat om det är ok att en kommun ger borgen till privata företag.
Vill nu inte kammarrätten pröva saken är det ju utmärkt om Regeringsrätten gör det.
Med finanskrisen blir det ändå bara billigare att bygga...
Är det inte så att han måste komma fram med nåt nytt i en eventuell överklagan till regeringsrätten? Han kan alltså inte använda sig av samma överklagan som han gjorde till kammarrätten.
Själv tycker jag att i dessa dåliga tider ska skolor och andra saker prioriteras framför en ny fotbolls stadion.
va.. skall Arenan byggas?? jahaa.. då får vi väl gå på med nästa negativa. e ni med nu alla bakåtsträvare alla gnällspikar.
VA FUL DEN È....misspryder ju heeeela SNÅLand!
E de en ark, ett hockytempel, en industri? Volvos nya monteringshall?.. wow
Konjunkturen har gått ner, räntan har gått ner och det har blivit betydligt billigare att handla upp byggen.
Nu sitter Kalmar Kommun och FF fast ett dyrt avtal som handlades upp under högkonjunktur. Sanslöst dumt!! Det bästa för FF och Kalmar kommun hade nog varit om ärendet prövats och upphävts. Då kunde man gått ut och handlat upp alltihop till betydligt bättre priser idag.
En som tänker lite mer långsiktigt än Johan P. som skiter i kostnaderna men som tänker på valet 2010.
Ni som säger att bygga om fredriksskans måste fan vara dumma i hela skallen.
För det fösta så vill ingen vara på Fredriksskans pga det inte är en fotbolls arena utan en idrotts plats.
Sen så vill inte fridrotten försvinna från Skansen, så ingen vill har en arena med löppabanor.
Sen med en ny arena så kommer det fler turister hit till vår härliga stad.
Så snälla bygg arenan nu, bakåtsträvarna har ju fått sin museum, så nu är det våran tur.
Ner med spaden i jorden direkt. Ingen tid att förlora. Skål alla bakåtsträvare!
Vore det inte skönt om vi kunde förhala allt för då stannar ju allt till slut. Då slipper vi utveckling eller ens försök från någon att se framåt och de som tror att det finns en framtid som det går att göra något positivt med. Alla dom skulle du överbevisa och då vinner bara du!!! Då är du bäst och kan skrika ut de bevingade orden: Vad var det jag sa!
Arenan kommer att byggas oavsett om någon överklagar än en gång.
Det som kommer att ske är att det drar ut på tiden och att vi skattebetalare får stå för kostnaderna för ett överklagande. Det har säkerligen redan nu kostat oss ett par miljoner, vilket är fruktansvärt onödigt. Var glada att de flesta vill ha en ny arena och så mycket positivt Kff ger till staden och komunen i form av reklam. Men det är klart det var ju bättre förr då kinserna kom, ett museum som ingen besöker och då volvo la ner pga. att kalmar är en logistisk avkrok.
Våga se framåt och tänk positivt.
Beslut är fattat. Inse nu att det bara kostar en massa skattepengar ju längre bygget förskjuts i tiden.
Nu tycker jag bara det är synd att man byggde konstmuseet. Där har ju inte varit en vettig utställning ännu. De pengarna skulle istället använts till tak över arenan. Tänk vilka möjligheter detta hade skapat.
GRATTIS KALMARFF O ALLA FOTBOLLSÄLSKARE------HA DÄR FICK NI ALLA BAKÅTSTRÄVARE;;;;
Ewa du borde läsa på det är rätt att kk går i borgen för 100mille vilket i nuläget inte kostar oss något men utöver detta så lägger vi skattebetalare runt 100mille till för vägomläggningar,bro över e22,nya träningsplaner mm.vart skall dessa pengar tas??Gå in på kk mötesprotokol 2008-08-22 och läs. Kommunfullmäktige beslutadeatt ge kff föreningbidrag på29 mille,vidare 45mille till gator och vägar i kv bilen,24mille till träningplaner +borgen på 100mille till Handelsfastigheter2 kalmar ab alltså ett aktiebolag! Samtidigt skall budgeteras en motsvarande försäljning av mark inom "Fredrikskansområdet"Vart tog snacket vägen om att göra "Skanen" till en idrottsarena för skolorn??När det kommer att bli en ny gräddhylla där!Så du EWA det är inte bara borgen det handlar om,men allt detta går läsa på kk mötesprotokoll.Och borgen vem behöver det om man har ett bra upplägg och ide som banken tror på!!!!!!!!
Sitter nere i Wien och gläds med alla Kalmarbor!!
- Hoppas att det nu äntligen är klart!
Nu jublar alla byggjobbare som kanske blivit varslade pga fördröjande byggstart och deras barn gråter av glädje!Underbart att bo i en kommun med visioner och frammåtanda.Själv inflyttad (23)år sedan från en stad med ännu fler fritidsjurister men där har de fått ett nytt hockeytempel till ett lag i div.2.På köpet har de kammat hem 2 melodifestivaler samt ett antal konserter,mumma för kommunen!Älskar KFF,älskar Kalmar
Exakt! Om man har en affärsidé som håller i verkligheten så behövs ingen borgenär! Läste ngnstans att ngn efterfrågade kunskap i företagsekonomi, vilket förespråkarna själva kanske behöver lite av. Kostnaden för skattebetalarna stannar ju inte när det blir dags att betala kalaset, utan tillkommer även när det kommer sk "fotbollsälskare" som vandaliserar och slåss. Eftersom idén om en arena som kunde användas till konserter och annat än fotboll, så borde alla som vill ha arenan och som är fotbollssupportrar stötta sitt lag och fixa arenan själva. När arbetare får betala för ansvarslösa företagares slarv och risktagande, kan Kff gå ut med ett upprop till alla som vill ha arenan att sänka sina löner och ta överskottet till att finansiera en arena som återigen gynnar fotbollen. Andra idrotter, som har nästan lika många utövare, får alltid stå tillbaka för fotbollen. Liksom kulturen.
Detta projekt kunde inte ens finansieras med glädjekalkyler om publiksiffror eller sponsorpengar från Swedbank och Mr. Lou. I nuläget kan nog inte ens den mest optimistiske(Johan P, Ronny) knacka på dörren hos vare sig Swedbank eller Mr. Lou. Och vem ska ha råd att
gå på fotboll i kommande massarbetslöshet? Pengarna kommer nog att behövas till annat både hos kommun och enskild!
BYGG BYGG BYGG NU !! ÄNTLIGEN! (:
När yran om kinaexpot vid snurrom stod på sin höjdpunkt så fick många skeptiker tillnamnet "bakåtsträvare" av alla "framsynta" som påstod sig kunna se en gyllene framtid tillsamans med Mr Lou.
Bland de mest framträdande namnen fanns även herrarna Nilsson och Persson.
R Nilsson gjorde sig väl för övrigt en icke föraktlig hacka som någon slags konsult i den affären om jag inte missminner mig.
Jag missunnar inte KFF och deras supporters ett ställe att sparka boll på men jag tycker inte att man därför ska riskera kalmar kommuns framtida ekonomi.
När det gäller borgensåtagandet som kommunen ska ikläda sig så är det ju helt riktigt så att om allt går enligt planerna så ska arenan vara självfinansierande och enligt de icke "bakåtsträvande" ska borgensumman ej behöva betalas ut.
Då tycker jag i konsekvensens namn att om man är så säker på sin sak så borde man kunna gå i borgen själv,det borde inte vara något problem för Ronny Nilsson som både har viljan och möjligheten.
Hade Ronny N stått som privat borgenär hade Arenan stått färdig nu!!! Vad är 100 000 000 för denne superman?
Sedan säsongen 2008 är botralagen skyldig att stå för kostnader runt säkerhet osv när det gäller deras supportrar. Dessutom är det bara ca 4 lag det gäller + att dessa supportrar kommer oavsett om vi har en arena eller inte.
Du nämner att alla som vill ha en ny arena ska "sänka" sin lön, okej det köper jag men då vill jag ha tillbaka alla MINA skattepengar som har lagts på saker jag inte bryr ett skit om t.ex konstmuséet, dessutom ska inga av mina skattepengar gå till saker som jag inte använder, fixar du det? då kan vi börja snacka.
Ps. Fotboll är Sverige största kultur!
Intressant att de flesta insändare numera är kritiska till denna utsvävning som saknar all verklighetsförankring !
De flesta har insett att man inte kan lyssna på en handfull individer som skriker högst utan väga kommunens engagemang i dylika skrytprojekt mot medborgarnas service såsom skolor o omsorg i första hand.
Otroligt att det fortfarande finns individer här som tror att ett borgensåtagande endast är en siffra på ett papper och inte begriper att det är ett ekonomiskt åtagande för skattebetalarna då arenabolaget ställer in betalaningarna, och det är ett självklart scenario så det kommer bli mkt dyrt för kalmarborna bara för att en liten grupp skriker högt !
Bygg själva istället, det är ingen som hindrar er men bygg med egna stålar !
Detta idiotiska beslut om att bygga en ny arena. Vem ska betala alla kostnader som tillkommer 100 milj för vägomläggningar, en bro över E22:an, nya träningsplaner. Var skall dessa pengar tas! Kommunfullmäktige beslutade att ge KFF föreningbidrag på 29 milj, vidare 45 milj till gator och vägar i kv bilen, 24 milj till träningplaner. Jag får detta till 198 miljoner som detta kommer att kosta skattebetalarna. Så kom inte och påstå att denna vansinniga Arena inte kostar skattebetalarna något.
Helt klart att detta beslut måste Överklagas igen.
Vill absolut ha en arena till kalmar, men skulle mycket hellre se att den byggs på fredrikskans. hur kul är det före och efter matcherna ute på kvarteret bilen? Kan inte heller se att en upprustning av skansen kan kosta nästan dubbla pengen mot att bygga nytt. Sänk ner planen, ta bort löparbanorna och bygg läktare hela vägen in till gräset runt om ta det i etapper som dom gör när dom bygger till dom stora arenorna.
Att gå i borgen för 100 miljoner är verkligen inte mycket att bråka om. Det är ingen särskilt hisnande summa i dag, inte med tanke på vad Kalmar får för de pengarna - och det förutsätter ju dessutom att borgen måste lösas in. Antagligen behöver d einte betala någonting. Jämför detta med staden Lund, som i sin budget just avsatt över 120 miljoner för sin satsning på att bli kulturhuvudstad, den puerila tävling med högst osäker avkastning som Kalmar sunt nog hoppade av. Detta är pengar som Lundaborna får punga ut med! Hade jag varit Lundabo hade jag blivit vansinnig. Vilken skillnad mot Kalmars kloka satsning på en arena som kommer att stå i kanske 50 år och som invånarna med stor sannolikhet får utan att behöva betala! Varför denna avsaknad av proportioner? Visserligen ska tågförbindelserna till Kalmar ha blivit en enda röra och kanske gjort staden lite isolerad, men att lyfta blicken lite innan man agerar är banne mig en medborgerlig skyldighet.
skall öronmärkas för skolor och omsorg vill jag bara säga,det finns ypperliga friskolor som era barn kan gå i om ni bara betala,sedan till omsorgen,ja ni behöver omsorg alla redan nu,så bar betala det finns privata,ert idrottintresse finns inte,så sitt hemma och fördöm de ungdomar som bara härjar på staun,eller spela fotboll,när det finns föreningar för myntsamlare,och frimärksdito.
Harligt!!!!!
Satt spaden i jorden fortast mojligt!
Jubel fran Nicosia!!!!!
//Pelle Biggles!!!
Kommer hem till premiaren!
Visst, det kräver investeringar. Men debatten om pengar verkar glömma en viktig faktor och det är faktiskt de 50-60 miljoner i marknadsvärde som Kalmar FF tillförde Kalmar Kommun förra året, all "Bonus-turism" under sommrarna mm. Så det är ju inte så att det bara är Kalmar Kommun som betalar ut, vi som invånare och Kalmar stad får in väldigt mycket också.
Inte ska väll kalmar komun pyssla med boll-arenor, men gör dom det så hoppas jag dom sattsar lika mycket på motorburen ungdom!!
oj, visst ja, dom är ju inte så många så dom betyder ju inget?!?!?!
Byt namn te Volvo Arena....S.Gyll inviger ?
Kalmarbor måste vara det mest dummaste o okunnigaste folk ,,,när det gäller ,sluta nu o prata skit ,,,,ställ nu upp o sluta med ert förbannade gnällande HEJJA KALMAR FF-VAD JAG ÄR STOLT ÖVER ER,,TROTS ATT JAG INTE BOR I KALMAR SEN MÅNGA ÅR...
Tack för detta, sätt igång så snart som möjligt :D
Jag vill då inte betala någon ny lekplats åt bollsparkarna. Satsa skattepengarna på höjda pensioner och bättre matpriser för pensionärerna istället.
èn nya arena till kff är bra för alla`. Längtar redan efter att mina pengar ska inkasseras!! För dom kommer väl. Ni som tror att alla klubbar ska få del av den är fel ute. Anledningen till att kff ska äga hela är att de ska ha ensamrätt til vad som sker där. Så alla klubbar sök hjälp för nya byggen nu.
Nu är du ute o cyklar Annika. Varför är det just fotbollsälskarna som ska fixa en ny arena?
Var det t.ex konstälskarna som fixade det nya konstmuseet? Näe det fick vi alla vara med o bekosta, oavsett om man är intresserad av konst eller inte.
Varför ska det vara annorlunda när det gäller en ny fotbollsarena? Alla får väl dra sitt strå till stacken oavsett om man gillar fotboll eller inte.
Jag kan hålla med Bob om att visst är det mycket pengar som ska gå till gator o vägar, å andra sidan är ju gator o vägar infrastruktur.
Plus att det redan har lagts en hel del pengar på vägar i kvarteret bilen utan att nån har haft några invändningar mot det.
Kalmar 2019.
"Kommer du ihåg för 10 år sen? Man kunde äta en bit och ta sig en bärs på Larmtorget innan man gick till Skansen. Se alla FF-fans som var på väg i den ljumma vårvinden.
Nu får man sätta sig i en bil och åka ut till ett köpcenter. Hur fan tänkte man? Varför rustade dom inte upp Fredrikskans i stället?"
Samma resonemang funkar på en ev. ny hockeyarena i Åkrahäll, Nybro....
Alla arenaivrare som gapar och gnäller på alla "bakåtsträvare", nu backar ju även byggherren hahahahahahaha..................
Du skrev: (Andra idrotter, som har nästan lika många utövare, får alltid stå tillbaka för fotbollen.) Min fråga är: Vilken annan idrott i småland har ca 350 Föreningar med i snitt 2 ungdomslag och två Herr och ett Damlag och ca 38500 utövare? Och då är alla som e med runt omkring och stöttar och hjälper till inte medräknade m.a.o medlemsantalet är stort större.
Okej, jag fick på tafsen för att jag skrev att det blir dyrare att bygga om Fredrikskans. Jag struntar i att visa att det är sant, för beräkningar kan sällan bevisas förrän efteråt. Men jag har däremot aldrig kallat någon för bakåtsträvare, eller något annat lika irrelevant. Alla har rätt till sin åsikt. Även de som överklagar. Och ni kommer att vinna. För innan regeringsrätten har sagt sitt så har det gått ytterligare ett år, och då är loppet kört.
Och jag kan tyärr hålla med om att finanskrisen har ändrat förutsättningarna. Det har den gjort för alla. Även den tänkta publiken.
Jag har själv inte sett de förslag som ligger på en ombyggnad av fredriksskans men jag har svårt o tänka mig att det blir billigare än en ny arena om man ska göra en vettig ombyggnad.
O med en vettig menar jag läktare med tak o sittplatser på östra o västra sidan så att man bygger in arenan. Bort med löparbanorna, bredda planen.
Det kostar kanske inte så mycket men om det ändå bara vore det så.
Utanför arenan, mer parkeringar i anslutning till arenan.
Man ska inte behöva köra runt halva stan o leta parkeringar.
Sen är det byggandet av en ny friidrottsanläggning som måste till.
Allt detta sammanräknat kan inte bli billigare än att bygga en ny arena.
Vad man dessutom kan konstatera är att vid en ombyggnad så kommer det i vilket fall som helst att gå åt en hel del skattepengar.
inga löften:) ingen töntig arena!
skönt o slippa betala för några bollsparkare!
shit vad ja är bakåtsträvare! (hälst vill ja att mina barn ska leka med kottar)
Det roliga är att det är några få som sitter och skriver negativa saker om arenan.
Samma personer som skriver under olika pseudonymer....
Pinsamt är det, väx upp och inse att två rättsinstanser har godkänt denna lösning.....
...ta det som en man (eller kvinna för den delen) och sluta lipa. Det är dags att torka tårarna och överklaga nåt annat istället- bakåtsträvare.....
Oj oj vad många gnällspikar det finns i Kalmar.
Vem tror ni har betalt arenorna i Stockholm, Göteborg, Borås och Malmö för att ta några.
Jo det har kommunen. Alltså inte några fotbolls föreningar.
Glad att jag inte bor i Kalmar.
Varför kan vi inte göra som Borås, de har ju gjort helt rätt från början till slut!
En enkel men mycket fräsch arena där boråsarna trivs och mår bra. De klubbade ett beslut och fick en bra arena för ca 120 miljoner. Den är väl säkert redan avbetald också, så de kan bara vara nöjda som det är eller så satsar de ytterligare med att bygga ut...
OM Kalmar kommun hade haft kapital utan att f?r den delen ta fr?n sin k?rnverksamhet hade grejen varit banan att bygga arenan. Men nu ?r saken den att Kalmar kommun inte har dessa medel att bygga arenan och lika lite besitter f?rm?gan att borga om n?got g?r galet samt bygga infrastruktur f?r 100 mille. Vem tror ni dessa pengar is?fall mj?lkas av? Jo skattebetalarna i form av h?gre skatter. Skulle Kalmar kommun bli poppis som inflyttningsort nu? Tror att en ny arena lockar n?r skattetrycket ?r skyh?gt?
Bet?nk ox? att den nya arenan ?r obrukbar f?r kommersiellt syfte mellan september-april eftersom den inte har tak.
Bet?nk ox? att arenan ?r fr?mst ?mnad f?r KFF och inte underh?llning. KFF skulle aldrig sl?ppa arenan p? sina matchdagar till n?gon annan. ?r arenan ett allm?nintresse f?r Kalmar kommun d? som inte ens ?r ?gare f?r h?r g?r man in och borgar och skjuter till enorma summor skattemedel till... ja just det till KFF och Sveafastigheter.
Så komplicerat blir det pga att vi befinner oss i Kalmar, jantelagens högborg nummer ett! Kalmar, dit drömmar kommer för att dö!
.....är kommunen skyldig att stå för en fotbollsarena som håller måttet, liksom kommunen är skyldig att ordna skola, barnomsorg, konstmuseum m.m. Nu råkar det vara så att KFF är Svenska mästare och då krävs det ju lite bättre och dyrare arena!
varför kasta ut så mycket pengar på en arena ,när det redan finns en som duger o räcker till !!
lägg pengarna på något som verkligen behövs!!
vart ska denna Arena byggas då? Anta att vi har de där kina-projektet som står öde och även pinsamt för en Kalmarbo som itne bott hemma på 5 år, BYGG ARENAN där på plätten som kineserna röjt upp så fint, eller gör något TREVLIGT med det. Som det ser ut nu är det ju bara deprimerande... Som sagt, gör lite nytta nu så man kan säga att man är från Kalmar utan att skämmas :) Bygg Arenan på plätten där det var tänkt att bytta Kina-saken samt att allt finns ju redan där, vatten rör, el-ledningar och så vidare. Lite omskis från en kunnig arkitekt och vips har vi en arena vid E-22 av/påfarten. Även änkelt att ha konserter där i framtiden eller andra evangemang. Lastbilar kör bara rakt in och rakt ut på motorvägen :) tänk kalmar TÄNK!!
Om nu arenan skall byggas så lägg ut den för nytt anbudsförfarande,varför köpa "Peabs" anbud rakt av bara?Nu är det ju läge för lägre priser.och med de vinstkalkyler man sett här så kan det inte behövas någon borgen.
Vad är det som är så farligt med att kommunen går in som borgenär? Man skulle ju faktiskt nästan kunna HOPPAS att borgenåttagandet löses ut! För vad händer om borgensåttagandet löses ut? -Jo, Kalmar kommun, alltså ni alla kommuninnevånare, ÄGER då motsvarande del i arenan. Det hade ju istället varit ÄNNU bättre om borgensåttagandet varit STÖRRE, mer än hälften! Som majoritetsägare hade man ju kunnat plocka in hästhoppande tjejer och andra sporter som annars inte fått tillgång till den nya fina arena som planeras hos er i Kalmar.
Sveafastigheter s?ger troligen nej, Swedbank har
redan dragit sig ur Arenan i Stockholm. S? KFF
f?r nog spela Champions League p? bortaplan de n?rmaste ?ren.....
Det ?r ingen fotbollsplan som ska byggas utan en arena d?r det kan arrangeras mycket mer annat ?n bara fotboll. M?nga verkar bara tro att det bara kommer att spelas fotboll d?r. I bl.a ?stersund har man byggt en helt ny arena d?r man arrangerar mycket annat ?n bara fotboll. D?r har man inget vidare fotbollslag men d?r g?r det.
"Kommer du ih?g f?r 10 ?r sen? Man kunde ?ta en bit och ta sig en b?rs p? Larmtorget innan man gick till Skansen. Se alla FF-fans som var p? v?g i den ljumma v?rvinden.
Nu f?r man s?tta sig i en bil och ?ka ut till ett k?pcenter. Hur fan t?nkte man? Varf?r rustade dom inte upp Fredrikskans i st?llet?"
Fredrikskans tillg?nlighet ?r alldeles f?r d?lig f?r de som inte kan g? eller cykla till arenan. Den nya l?sning g?r att man kan n? arenan direkt fr?n E22:an vilket g?r saker och ting betydligt mycket b?ttre f?r de med bil. Dessutom ?r m?jligheten till parkering v?rdel?s vid skansen idag och lycka till att f? tillst?nd att bygga en fet pakeringsplats n?nstans i n?rheten av skansen.
Dessutom kan du fortfarande sitta och ta en bira och ?ta gott innan matchen, skillnaden ?r bara att du m?ste ta en 5 minuters bustripp ist?llet f?r att g?.
Denna l?sning g?r arenan tillg?nglig f?r s? m?nga fler och det kommer synas p? publiksnittet.
"Äntligen klart. Detta är vad Kalmar och hela Småland behöver. De som är emot detta bode gå en kurs i företags ekonomi."
Visst... och du borde gå en kurs i nationalekonomi...
Allvarligt talat - vad drömmer folk i Kalmar om. 300 millar till en arena i dagens läge. VAKNA, det är istid på gång - spara pengarna till skola och omsorg istället.
Ja skansen ligger bra,n?ra till centrum,precis som Norreporten i Sundsvall,vem faen vill ta sig halvv?gs till Lindsdal(d?r vill man inte vara om man slipper) en g?ng f?r att se p? fotboll,nej det ?r en missr?kning ni g?r.
Nej l?gg den vid sporthallen eller n?got annat centralt st?lle.
Gamla idrottsplatsen hade varit ypperligt.
Jag kommer aldrig mer att vistas n?ra Lindsdal.
Men HEJA KFF,NI G?R DET KANONBRA.
fy fan alltså!Tack och lov att ni bakåtsträvare och negativa personer inte styr kalmar! VILL NI ATT INGET SKA HÄNDA HÄR ELLER?????? seriöst ni ser inte ett öre av era skattepengar,inte sant?så varför tror ni då ni skulle se dem när denna Arena blir klar??se frammåt!Vi lever inte på stenåldern!Vi har(som alla säger,även 08 bor) ett av Sveriges BÄSTA FOTBOLLSSLAG! och ska inte dem få en ny arbetsplats?ne ge er!börja bygg Kalmar FF!
Det starkaste argumentet JA-sidan har, är att NEJ-sidan gnäller?
KFF är en viktig del av Kalmar och har gjort mycket gott för staden, både genom att sätta Kalmar på kartan och att locka hit "bonusturism". Och det är väl självklart att KFF ska ha en arena som uppfyller de krav som ställs för allsvenska matcher och Champions League.
Men frågan är ju om det är kommunens sak att ge föreningsstöd på över 100 miljoner till en förening som inte vill släppa in andra idrotter i anläggningen samt att kommunen ska gå i borgen med ytterligare 100 miljoner som om det går illa leder till att kommunen blir delägare i en arena som i värsta fall inte har något syfte om 5 - 10 år.
Nu ska vi ju inte hoppas det går dåligt för KFF, men borgen och finansiering borde gå fixa utan kommunens inblandning om alla som stöttar KKF ställer upp för detta fantastiska lag!
Kommunen kan gott ställa upp med det stöd KFF:s ungdomsverksamhet behöver, men borgen för ett "Handelsfastigheter2 Kalmar AB"?
Vägfrågan borde väl redan vara löst efter alla nya rondeller kring IKEA?
Ja, nu kan det inte vara mycket kvar som behöver finansiering utifrån mer än arenan i sig... Upp me pengarna sponsorer och supportrar!
Och, om KFF släpper in andra evenemang och idrottsutövare i arenan så kanske det kan bli en bra affär för alla?
Sveafastigheter har slirat hela tiden. Det är ingen trovärdig sammarbetspartner. Det är verkligen upp till bevis nu...Simon det är dags att visa färg. Vi är många som vill komma igång. Personligen kommer jag bojkotta allt som har med sveafastigheter att göra för all framtid om de inte håller sitt ord.
Det är helt OK att kommunen bekostar och bygger en arena. Men då skall kommunen också äga arenan, när den är klar!
Jag är för en ny arena, Fredriksskans har varit mitt andra hem. Men nu räcker inte skansen till, det är ren fakta.
Vi har/ska spela europacupmatcher där skansen inte räcker till. Europa skrattar ju åt oss.
Vad tror ni stadens taxirötrelse, hotell o pubar mm tycker om att man inte får ta del av ett uppsving. Lek med tanken att vi skulle gå till cl-gruppspel, inte omöjligt i alla afall. Vi ska lägga våra "hemmamatcher" i borås så att deras stad kan tjäna stora pengar. Varför???
En ny arena blir billigare än att bygga om nuvarande, det är också fakta.
En fotbollsarena ska vara intim, man ska vara väldigt nära planen för att få den rätta inlevelsen (som i england)
Löparbanorona måste således bort all världens väg. Vi leker med tanken att F-skans ska renoveras upp ordentligt.
Vart ska friidrotten ta vägen under tiden? man kan ju inte börja med att bygga en ny arena bara för det när Fredriksskans duger gott nog. vart ska skolidrotten va? Ängörundan blir man snabbt trött på....
Vart ska Kalmar FF spela sina hemmamatcher under renoveringen? För man får inte spela Allsvensk fotboll vart som helst. Lönande och poppis att spela sina hemmamatcher i Allsvenskan i t ex växjö som regerande Svenska Mästare.
Grattis!!!
Kalmar har Kalmar FF att tacka för väldigt mycket - glöm ej detta.
Jaha då blir det väl höjd skatt nästa år med var stannar vi då? 50% för vi ska bygga ishall med eller?
Jävla Kalmar Kommuns styrelse..
Kan du exakt i kommunallagen peka d?r kommunen ?r skyldig att st? f?r en fotbollsarena som h?ller m?ttet?
Kan v?l s?ga till dig att en kommuns verksamhet styrs av det som st?r i kommunallagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910900.HTM
Kunskapen bland de ivriga arenaf?respr?karna ?r p? s?dan l?g niv? att det saknar motstycke.
Läser det henrik har skrivit o han har ju helt rätt. Fredriksskans räcker helt enkelt inte till längre, o ska man rusta upp den så måste löparbanorna bort, eftersom Fredriksskans inte ska vara en idrottsarena utan en fotbollsarena.
O då måste man även bygga en separat arena för friidrotten.
Sen kan mycket väl en ny arena användas till annat än fotboll. Konserter t.ex.
Bara häromveckan läste jag att man på Borås arena ska arrangera en konsert i sommar, då Elton John kommer dit.
Detta är även fullt möjligt med en ny arena i Kalmar.
Tyvärr har kommunen troligtvis i vanlig ordning ingått avtal utöver vad som stöds i KL, och som inte har överklagats och dessutom tillåts av den praxis som håller samman kommunallagens "undantag med hänsyn till synnerliga skäl" som man kan kalla det - på samma sätt som man har gjort med arenabeslutet.
Det är sådana eventuella beslut och avtal man ska fråga efter; risken finns att kommunen kan begå avtalsbrott. Sen kan man ju fråga sig om ett skadestånd för avtalsbrott skulle bli dyrare i längden...
Borås Arena får inte en ända intäkt av att Elton John har sin konsert där. De upplåter arenan gratis enligt uttalande i Borås Tidning.
Sen ligger Borås i en storstadsregion. Glöm inte det... lilla Kalmar.
Att ídrott är ett opium för folket, praktiserades alla redan i de socialistiska öststaterna.
Förstår inte Barran (M) som proklamerar för Arenan så hårt.
Johan och andra sossar förstår jag - håll pöbeln med en arena så är den tyst.
För tusan - Ni är loosers i Kalmar hela högen...
Se till så Er kärnverksamhet fungerar först innan Ni spenderar 100 mille (ut över borgen).
Du ?r alltid lika snabb att racka ner p? allt i Kalmar. Bor du h?r? D? hoppas vi att du snart tar digg f?rnuft och din bittra inst?llning och flyttar till skogs!
"Jaha då blir det väl höjd skatt nästa år med "
Postad av Viktor 2009-03-12 13:11
Den höjda skatten har ingenting med kommunens idrottssatsningar att göra.Däremot blir det jättesvårt för alla nyarbetslösa att kunna få försörjningsstöd då de inte har tecknat arbetslöshetsförsäkring eller gått ur facket för att spara några hundralappar.
Så med nya och oväntade förutsättningar borde kommunen dra sig ur sitt åtagande mot KFF som borde räkna på andra finansieringslösningar. Låt kranskommunerna köpa in sig t.ex.
Stora dyra lokaler försöker kommunen i andra sammanhang dela med flera användare eller hyra ut så långt det går. Så kan KFF också göra.
Tänk regionalt så kanske det går vägen
Märkligt att Fredriksskans anses ha för långt mellan fotbollsplan och läktare. Som det stod i tidningen idag var ju planen för smal och man skulle ta bort delar av löparbanan för att bredda den? Hur går det ihop?
Man undrar ju hur ni kalmarsupportrar t?nker....??? Men varf?r bygga en helt ny arena, ni fyller ju inte ens lilla "skansen" g?r det lite d?ligt s? stannar dem flesta hemma eller p g a d?ligt v?der....F? ju ?nd? aldrig ngn mer chans att kvala i CH-leauge och inte heller spela i Kalmar....s? varf?r engagera i s? mkt om an ny arena, g?r i ordning den fina lilla "skansen" och se er omkring hur alla andra allsvenska lag g?r....Man kan bara skratta ?t er om alla dessa disskutioner om den h?r arenan....Renovera skansen!
Storstadsregion vet jag inte om jag håller med om, visst det är en bit till Götet från Borås.
Men det är ungefär som att man skulle säga att Nyköping ligger i en storstadsregion bara för att det ligger 10 mil från Stockholm.
vad är problemet? tål du inte sanningen att kalmar är en liten håla? till och med växjö, karlskrona, kristianstad och halmstad är större än kalmar.
Där tar han upp bl.a föreningsbidraget på 6 miljoner, han tar upp infrastrukturen som det ändå skulle avsättas pengar till om det inte hade varit för arenan. Han tar även upp pengar till vård, skola, omsorg. Det tas alltså INTE pengar till arenan som annars skulle gå till vård, skola o omsorg.
Men snälla Jimmy, Hur blåögd får man vara ?
Vraför skulle kommunen lägga ner 45 miljoner till på vägar i Kv.Bilen om de inte behövs ?
Området såldes för 25 miljoner men sedan kostade befintligt vägsystem över 70 mille !!
Och nu ska det läggas 45 mille till som givetvis tas från vårgemensamma skattekassa. Av vilken anledning skulle kommunen höja skatten med 0,40 öre/40 mille om man hade avstått från Arenaprojektet."You are seriously misled"
Nu är det väl inte "bara" arenan som ska byggas till i kv. bilen vad jag förstod det som utan det är annat som ska byggas i samband med arenan som dom har valt att vänta med tills det var helt klart med arenan. Så det är ju inte bara vägar till o från arenan utan även till annat.
sant jimmy 3 träningsplaner ny bro över e22 mm pga arenan runt 150mille. som inte skulle blivit av utan arenan. vilket persson finanserar av försäljningav träningsplanerna på skanmsen till en ny gräddhylla läs kk protokoll 2008 där person yttryckligen säger detta
I sportstudion berättar Johan Persson om föreningsbidraget på 6 miljoner - jaha, är det plötsligt OK då? Förmodar att han tiger om de 29 miljonera första året.
Dessa pengar budgeters för drift, och tas alltså ur samma kassa som ska räcka till omsorg, skolor och socialtjänst. Det är ren lögn att arenapengarna inte konkurrerar med annan kommunal verksamhet.
Han påstår att det ändå skulle satsas på infrastruktur vid Kvarteret Bilen - syna det kortet! Det är nonsens.
Om andra exploatörer skulle placerat sig där skulle kommunen tagit ut avgift för sina infrastrukturkostnader av dem.
Slutligen jämför han också med hur Borås arena fick kommunal borgen till 80%.
Som om ett fel någon annanstans gör den egna handlingen rätt?! Bara för att ingen överklagat behöver det inte vara lagligt.
Dessutom är 80 miljoner av Boråsarenans kostnad på 170 miljoner betydligt mindre än Kalmars kommuns borgen på 100 miljoner, särskilt om man ser till att Borås finns i en industriellt expansiv region och har över 100 000 invånare mot Kalmar dryga 60 000.
Borås är nummer 13 i listan av Sveriges största kommuner, Kalmar är nr 32.
Men kan Persson vinna val på frågan så är han beredd att gå hur långt som helst.
Nästa Fanerdun!
Välkommen med tips till oss.
Nyhetschef: 0480-592 80
Södra Långgatan 33
nyhetschefen@barometern.se
. .
Har du hört någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt.
Jesper Ericson
jesper.ericson@barometern.se
Telefon: 0480-592 24











LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
SE ALLA JOBB (45 ST.)
ANNONSERA