Nöje & Kultur

Hon vill lyfta fram Marias mörka sidor

Nöje & Kultur Artikeln publicerades

- Jag blir mer och mer övertygad om att Maria var svart. Det säger dramatikern och regissören Margareta Skantze. I morgon har hennes nyskrivna musikdrama Svart Madonna premiär i Heliga Trefaldighetskyrkan i Karlskrona.

Det är ett allkonstverk med teater, dans och musik, sång, ljus och ljud och poesi, där Margareta Skantze, som står för manus och regi, utmanar den gängse bilden av Maria. Den bild som en gång skapades av manliga präster och i över tvåtusen år påverkat synen både på Maria och den allmänna kvinnosynen överhuvud taget.
- Jag beskriver Maria som en svart, kraftfull medelålders kvinna med sju barn, säger Margareta Skantze, som är övertygad om att hon därmed skapar "politiskt och teologiskt sprängstoff".
Huvudrollen görs av den svarta sångerskan och skådespelerskan Sheela Langeberg från Tanzania.

Utmanande men rätt
Att utmåla Maria som svart är visserligen utmanande, men helt rätt, tycker Margareta Skantze.
- Maria har förminskats och förgulligats. Det är dags att lyfta fram den levande kvinnan Maria, både hennes ljusa och mörka sidor.
Hon påpekar att män i århundraden använt sig av den vita Maria som en starkt förtryckande kraft för kvinnor och därigenom också tabubelagt kvinnors sexualitet. Hon vill återbörda Maria till det sociala sammanhang hon levde i men lyfts bort ur av den patriarkaliska ordningen.
Maria lever i en hedersrelaterad kultur. När hon är 14 år blir hon gravid och riskerar att bli stenad. Men hennes fästman Josef går emot sin kultur och räddar henne genom att gifta sig med henne.
- Det är en oerhörd kärleksgärning han gör. I Höga visan finns också en fantastisk bröllopssång som kyrkofäderna har försökt plocka bort därför att den rymmer en enorm sensualism. Det bara ångar av kärlek när den sjungs här i kyrkan.
Den sången finns alltså med i föreställningen, tonsatt av Astrid Selling Sjöberg och Elisabeth Ekman, som står för all den nyskrivna musiken i Svart Madonna.
Fokus i föreställningen ligger på modern Maria och hennes styrka.
- Det måste har varit jättejobbigt att vara mamma till Jesus. Trots att hon hotas av stening, väljer hon ändå att föda barnet. Det finns en underbar aria i föreställningen där Maria sjunger: Jag vill föda detta barn.
Senare får Maria utstå mycket oro för sin son. Hon orkar också vara med vid korset och hon är, enligt Margareta Skantze, den som samlar lärjungarna efter hans död.

Två generationer
Svart Madonna är uppbyggt som ett gammalt mysteriespel och inleds med Maria sörjande vid korset. Hennes liv rullas upp i minnesbilder, där Maria spelas av två generationer kvinnor.
- Jag blir mer och mer övertygad om att både Maria och Josef var svarta. Hela Marias familj framställs som svarta på gamla ikoner. Maria och Jesus blev vita först i och med kolonisationen, säger Margareta Skantze.
Hon laborerar mycket medvetet med kontrasten svart-vitt i uppsättningen. Medan Sheela Langeberg som är svart gestaltar Marias ljusa sida, görs hennes mörka sida, Korpkvinnan, av den vita skådespelerskan Mary Lou Ward från Regionteatern Blekinge Kronoberg.
- Tanken är att publiken ska bli lite omtumlad och tänka efter. För oss i västerlandet är svart dödens färg, men i Afrika står den svarta färgen för liv och vitt för död, säger Margareta Skantze.

Möte på Irland
Det var afrikanskan Sheela Langeberg som fick Margareta Skantze att skriva dramat om Maria.
De båda träffades på en teaterfestival för kvinnliga dramatiker på Irland för många år sedan, dit Margareta Skantzes var inbjuden på grund av sin uppmärksammade pjäs om en annan biblisk kvinna, Maria Magdalena.
Sheela Langeberg har tidigare framfört texten om Maria, som Margareta Skantze mejlat till henne, på en festival i Manilla och väckt stor sensation. Men när man ville göra en större uppsättning sa Sheela Langeberg ifrån: I så fall får det bli urpremiär i Karlskrona med Margareta Skantze som regissör.
- Det var inget annat för mig att göra än att sätta i gång. Jag har försökt samla alla talanger som finns att uppbåda i vår region, säger Margareta Skantze.
I morgon, den 13 oktober, har dramat premiär i Heliga Trefaldighetskyrkan - med ett 40-tal personer på scenen, nästan bara kvinnor, och totalt cirka hundra personer, både proffs och amatörer, engagerade i projektet i sin helhet.
- Det här projektet har skapat en otrolig kreativitet i länet, och lyft fram inte minst kvinnornas skaparkraft, konstaterar Margareta Skantze.
Efter den stora uppsättningen i Karlskrona ska dramat ut på turné i mindre format. Eventuellt kommer det att visas i Kalmar län.
Det kommer också att spelas i Tanzania, i en ny uppsättning.
Margareta Skantze hoppas att uppsättningen ska väcka debatt. Hon blev glad över den uppståndelse som pjäsen om Maria Magdalena orsakade när den i våras visades i Finland.
- Den väckte en enorm debatt sedan en kyrkoherde i Österbotten stängt kyrkdörren för föreställningen. Jag är tacksam för den diskussionen, jag blev tagen på allvar, det var underbart. Hoppas att man kommer att lyssna på budskapet även i den här pjäsen.
På frågan om hon själv är troende, svarar hon:
- Det beror på vad man menar. Det är som ordet feminist, jag vet inte vad det betyder. Men Jesus predikade kärlek som kan besegra de mörka krafterna. Om man tror det, då är jag troende. Jag tror att kärleken är den enda kraft som kan bryta ner destruktiva krafter.
Svart Madonna utgör en del av ett större projekt där även utställningen Madonna, Samtida bilder av Maria och andra kvinnliga gestalter, på Blekinge Museum ingår.