Hård kritik efter ny dödsolycka med Kustpilen
Efter en krock mellan en bil och tåget Kustpilen på onsdagsförmiddagen fördes en man i 30-årsåldern till Västerviks sjukhus. Under eftermiddagen kom beskedet att mannen avlidit av sina skador.
Han ska ha färdats ensam i bilen när kollisionen med tåget inträffade strax före klockan elva vid en obevakad järnvägsövergång nära gränsen mellan Östergötlands och Kalmar län.
– Det finns inga personskador vad gäller resenärerna på tåget och alla resenärer har fått lämna platsen i ersättningsbuss, säger Kim Hild, presstalesperson på polisen.
Orsaken till olyckan ska nu utredas, skriver polisen på sin hemsida. Järnvägsspåret är öppet för trafik igen, men det är oklart när tågtrafiken på Kustpilens sträcka mellan Linköping och Västervik börjar rulla enligt ordinarie tidtabell, uppger Trafikverket.
Kustpilen har varit olycksdrabbad på senare tid. Den 19 januari omkom en man i en krock mellan en bil och ett persontåg vid en obevakad järnvägsövergång i Kinda kommun. Den 29 december kolliderade ett Kustpilentåg med en bil vid Målilla.
Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på kollektivtrafikbolaget Kalmar länstrafik, KLT, ser en röd tråd mellan händelserna.
– Trafikverket har alldeles för många obevakade järnvägsövergångar. Man har inte arbetat med att stänga de här övergångarna på det sätt man borde göra.
Han säger till TT att Kustpilen årligen drabbas av en till två "otäcka" påkörningar och att KLT länge har försökt få Trafikverket att åtgärda övergångarna.
Vad får ni för svar av Trafikverket?
– Brist på pengar.
– Det finns en uppgivenhet här. Vi har jobbat med frågan i många år, men det händer inget från Trafikverkets sida, säger Karl-Johan Bodell.
Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket Syd, hänvisar frågor till myndighetens presschef Bengt Olsson som TT inte har nått för en kommentar om kritiken från KLT.