Annons

Fritt fram sälja Hello Kitty över gränserna

Ekonomi • Publicerad 9 juli 2019
Japanska Sanrio som designar figuren Hello Kitty får böta 6,2 miljoner euro. Arkivbild.
Japanska Sanrio som designar figuren Hello Kitty får böta 6,2 miljoner euro. Arkivbild.Foto: Jae C. Hong/AP/TT

Japanska Sanrio får böta 6,2 miljoner euro (660 miljoner kronor) för att ha hindrat återförsäljare av Hello Kitty-prylar från att sälja i andra länder. Det beslutar EU-kommissionen och slår därmed fast att försäljare som saluför licensierade produkter inte kan hindras från att sälja dem i andra EU-länder.

– Konsumenter som köper en Hello Kitty-mugg eller en Chococat-leksak kan nu åtnjuta en av de största fördelarna med den inre europeiska marknaden, nämligen möjligheten att shoppa runt efter de lägsta priserna, säger EU-kommissionären Margrethe Vestager.

Annons

Domen sätter punkt för tvisten som inleddes 2017 då kommissionen inledde en undersökning för att utreda om Sanrios förbud mot försäljning i andra EU-länder samt på nätet stred mot EU.s konkurrensregler.

Sanrio designar, licensierar, producerar och säljer produkter med den förmänskligade vita katten Hello Kitty och hennes vänner. Likaså äger Sanrio rättigheterna till figurerna från böckerna om Mr Men och Little Miss.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons