Blågul medverkan i ny månlandning
Sedan i februari har den israeliska farkosten Beresheet färdats i omloppsbana, först runt jorden och sedan runt månen, för att vid 21-tiden på torsdagen landa på dess yta.
Projektet är ett samarbete med det svenska företaget SSC (Swedish space corporation) vars personal ser till att farkosten kan kommunicera med jorden.
Sparar bränsle
Förtaget har också bestämt den rutt som farkosten tagit i rymden.
– Det går att ta sig direkt till månen, men genom att ligga i omloppsbana, slungas ut och sedan fångas in av månens dragningskraft sparar vi väldigt mycket bränsle, berättar Linda Lyckman vid SSC.
Hon beskriver projektet som en del av en internationell strävan att nå längre och längre ut i rymden. De privata aktörerna blir fler och det svensk-israeliska projektet är ett exempel att på hur landningar på himlakroppar är möjligt utan stöd från statlig forskning.
Faller fritt
Väl på månen ska den en och en halv meter höga farkosten göra flera mätningar.
Innan dess måste den däremot genomföra en svårmanövrerad landning. Efter att omloppsbanan blivit allt kortare ska den till slut falla fritt i fem meter.
– Gravitationskraften på månen är inte alls lika stor som på jorden. Fallet är med andra ord inte lika långt. Men det krävs en del tur. Månens yta är ojämn och harkosten behöver en jämn yta att landa på, säger Linda Lyckman.