Kontakt: 0480-591 00 kundcenter@barometern.se
Nyhetstips: 0480-180 18 tips@barometern.se
fredag 25 maj 2012
TT inrikes 2008-10-16 | Uppdaterad 2008-10-16
Kvinnor som dricker mycket kaffe kan få mindre bröst på kuppen, visar en ny svensk studie. Bröstförminskningen gäller om kvinnorna har en viss gen i en viss variant, vilket ungefär hälften har. (TT)
Kvinnor som dricker mycket kaffe kan få mindre bröst på kuppen, visar en ny svensk studie.
Bröstförminskningen gäller om kvinnorna har en viss gen i en viss variant, vilket ungefär hälften har. En mer positiv effekt av genen är att risken för bröstcancer minskar. Man får alltså ta det onda med det goda.
Det kanske kan verka lite udda att göra en vetenskaplig studie av hur kaffe påverkar byststorlek, men forskningen har en högst seriös grund. Normalviktiga kvinnor som har stora bröst med många bröstkörtlar, löper en större risk än andra att drabbas av bröstcancer. En tidigare studie har visat att kvinnor kan minska sin cancerrisk genom att dricka mycket kaffe, minst tre koppar om dagen. Jernström ville veta om det fanns en koppling: Om både kaffedrickande och bröststorlek påverkar risken för bröstcancer, kan då kaffedrickande och bröststorlek hänga ihop?
Och mycket riktigt. Mätningar på nära 270 friska kvinnor visade på ett klart mätbart samband mellan mycket kaffe och mindre bröst, vilket har publicerats i facktidskriften British Journal of Cancer.
Har du hört någonting som vi borde skriva om? Tipsa mig direkt.
Jesper Ericson
jesper.ericson@barometern.se
Telefon: 0480-592 24











LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
LÄS MER
SE ALLA JOBB (37 ST.)
ANNONSERA