Kraftig förbättring av skolresultat
Från 2017 ökade till exempel andelen godkända elever i matematik i årskurs sex från 85,5 till 94,6 procent.
De senaste åren har skolorna arbetat enligt metoden Utmanande lärande, och nu ser man på nationella prov, betyg och meritvärden att det går åt rätt håll.
– Vårt kvalitetsarbete visar åter på engagemanget och kraften som finns hos våra lärare i Mönsterås kommun, säger Jacqueline Doohan (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
– Jag är särskilt glad över att resultaten i svenska som andraspråk har nått så oerhört fina resultat. Vi har haft en medveten strategi att integrera nyanlända elever för att de ska kunna nå bättre kunskapsresultat fortare och det har varit en lyckad satsning.
Oppositionsrådet Robert Rapakko (S) är också nöjd:
– Skolresultaten har vänt, vi tillhör inte längre bottenskiktet. Våra satsningar på tvålärarsystem, utmanande lärande och engagerade lärare och ledning är nycklarna. Nu måste vi fortsätta investera i moderna lokaler, se till att pedagogerna får en budget för läromedel och utrustning till undervisning och framförallt hitta lösningar för det stora antal elever, nästan 20 procent, som fortfarande inte blir behöriga till gymnasieskolan. Det handlar till stor del om den psykiska ohälsan som kryper nedåt i åldrarna och där behövs nya tag, säger han.