Fartyg på grund utanför Mönsterås

Mönsterås Artikeln publicerades

På tisdagskvällen gick ett fartyg på väg in mot Mönsterås på grund.

Ingen olja har läckt ut och inget vatten har heller trängt in i fartyget.

– Det finns ingen misstanke om brott, säger Mattias Lindholm, presskommunikatör på Kustbevakningen.

Fartyget, Halland, är ett bulkfartyg lastat med 5 000 ton massaved.
Foto: Kustbevakningen
Fartyget, Halland, är ett bulkfartyg lastat med 5 000 ton massaved.

Fartyget gick på grund i inloppet till Södra Cell Mönsterås strax efter klockan 17. Omständigheterna kring grundstörningen var inledningsvis oklara och Kustbevakningen åkte till platsen med sitt fartyg KBV 033 från Oskarshamn för att reda ut vad som gått snett.

Vid 22-tiden hade man gått ombord och inlett en undersökning.

– Vi har genomfört nyktershetskontroll av dem som vi identifierat som nödvändiga att göra det på, vanligtvis befäl ombord. De kontrollerna har varit negativa, så ingen förundersökning är inledd vare sig om sjöfylleri eller vårdslöshet. Vi bedömer snarare att orsaken till händelsen är ett tekniskt fel ombord. Och de uppgifter vi har är att man agerat korrekt när olyckan varit ett faktum, för att minimera skadorna. Ingen olja har läckt ut i vattnet och inget vatten har trängt in, säger Mattias Lindholm, presskommunikatör på Kustbevakningen.

Här gick fartyget, som är 120 meter långt, på grund.
Foto: Maps4news/Jonatan Nilsson
Här gick fartyget, som är 120 meter långt, på grund.

Fartyget är ett bulkfartyg lastat med cirka 5 000 ton massaved och med 320 000 diesel ombord. Men tankarna med diesel befinner sig relativt långt ifrån den del av skrovet som står på grundet och Kustbevakningen bedömer att det är gynnsamma förhållanden i det perspektivet.

– Vi bedömer läget som stabilt, men då ska vi komma ihåg att fartyg ska flyta och ju längre ett fartyg står på grund ju mer ökar riskerna att nånting ska ske. Vi är alltid angelägna om att ett fartyg ska bort så fort som möjligt, säger Mattias Lindholm.

Men inga fler åtgärder planerades under tisdagskvällen.

– Men imorgon (onsdag) kommer det hända mer. Fartygets ägare ansvarar för att ta fram en bärgningsplan, som sedan måste godkännas av Kustbevakningen och Transportstyrelsen, därefter kan man dra i fartyget och få loss det, säger Mattias Lindholm.

Under onsdagsmorgonen väntas Transportstyrelsens inspektörer ombord och Kustbevakningens räddningsdykare kommer då också att kunna göra bottenundersökningar.