Elever har sprungit 180 mil

Blomstermåla Artikeln publicerades
Annika Forsberg och Märta Rappe delade ut medaljer till alla eleverna, här till Mahmoud Khzai. De hoppas att andra ska inspireras av projektet.
Foto: Åsa Borefur
Annika Forsberg och Märta Rappe delade ut medaljer till alla eleverna, här till Mahmoud Khzai. De hoppas att andra ska inspireras av projektet.

180 mil. Lika långt som sträckan mellan Blomstermåla och Disneyland i Paris. Det har eleverna i årskurs tre på Krungårdsskolan sprungit och på kuppen har de fått ordentligt förbättrad kondition.

Detta firades stort i klassen strax före skolavslutningen och rektorn Daniel Svensson kom med diplom och fick dem att lova att ta med honom ut på löpträning.

– Det är helt fantastiskt det som ni har gjort, säger han.

Det var klassläraren Annika Forsberg och idrottsläraren Sandra Karlsson som startade ett projekt våren 2016.

– Vi upptäckte nämligen att eleverna hade bedrövligt dålig kondition. De orkade inte ens halva uppvärmningen på idrotten. Rörelse ska ju även främja barnens koncentration så vi körde i gång och började löpträna nästan varje dag, berättar Annika Forsberg.

Sträckan har utökats efter hand och först var målet att de skulle springa en sammanlagd sträcka som skulle nå till Malmö. Därefter blev Legoland ett nytt mål, och sedan Disneyland i Paris. Varje etappmål har firats med nyttigt fika.

– Det var jobbigt i början. Då sprang vi 200 meter. Nu har vi tränat på att springa 800-1 000 meter varje dag, säger Bilal Nassri.

– Vi har fått mycket bättre kondition, säger Saga Persson och eleverna är överens om att de kommer att fortsätta löpträna för att behålla den.

Saga Persson, Hilda Quist och Tarek Abu Alhusein är stolta över sin insats.
Foto: Åsa Borefur
Saga Persson, Hilda Quist och Tarek Abu Alhusein är stolta över sin insats.

Förutom bra kondition berättar eleverna att de kan tänka bättre och koncentrera sig på lektionerna, och de orkar mer och känner sig starkare.

De har också fått matteträning när de har räknat på de olika sträckorna och dessutom lärt sig Europakartan.

– De har kämpat så bra, säger Annika Forsberg och Märta Rappe som har arbetat med detta tillsammans med eleverna.